Waar maak ik verhoogde bakken van?

<<

sammetje

Woonplaats of Regio: randstad

Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)

Bericht za 28 jan 2012, 22:04

Waar maak ik verhoogde bakken van?

Ik wil in mijn moestuin graag verhoogde bakken maken. Gewoon een kleine afscheiding. Dit omdat de tuin die ik krijg vrij nat is en ik de bakken dan iets hoger heb liggen als de paadjes.

Ik wil liever geen geinpregneerd hout gebruiken omdat ik de foute stofjes die daarin zitten liever niet in mijn tuintje wil hebben. Ik heb gedacht aan stoeptegel op de zijkant de grond in maar dan heb ik er zoveel nodig, dat is onbegonnen werk. Iemand hier nog suggesties???? liefst low budget :)
<<

Dennis29

Woonplaats of Regio: Noord Holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)

Bericht za 28 jan 2012, 23:27

Re: Waar maak ik verhoogde bakken van?

Je hebt ook milieu vriendelijke dingen om hout langer houdbaar te maken. En niet behandeld hout kan ook, alleen moet het dan wel na een paar jaar vervangen worden.
<<

RvO

Woonplaats of Regio: Drenthe

Bericht zo 29 jan 2012, 03:37

Zomaar wat suggesties:
  • Houtsoorten als Kastanje en Robinia (marketingterm: europees hardhout) gaan zonder impregneren langer mee. Maar dat is niet low budget vrees ik.
  • Traditie in Engeland is om randjes te vlechten van snoeihout, wilgentenen enzo. Die moet je, denk ik, wel om de paar jaar vervangen.
  • Er zijn bedrijven waar je tweede hands bouwmaterialen kunt kopen. Misschien kun je daar eens gaan snuffelen.
  • Betontegels of -bandjes werken wel goed (eigen ervaring) en kosten zijn meestal "weinig". Kijk eens op marktplaats ofzo. Gratis af te halen, wel zelf uit de grond trekken en afvoeren, was een paar jaar geleden niet ongebruikelijk.
  • Dakpannen zag ik ooit. Geen idee meer waar.
  • Als het hoogteverschil niet al te groot is het misschien een idee om vaste planten (kruiden?) op de rand zetten. En dan maar accepteren dat je na een stortbui de boel weer even moet bijwerken
Succes met de nieuwe tuin :thumbup:
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (55)

Bericht zo 29 jan 2012, 10:07

:idea: "engelse muurtjes"; rivierstenen stapelen met grond ertussen....ligt een beetje eraan of je in jouw buurt daar veel van kunt vinden.

Of betontegels, van iemand die zijn terras gaat vervangen....je moet deze wel met hoger cementgehalte metselen dan bakstenen, omdat ze minder "zuigen".

deze laatste zijn regelmatig gratis op te halen via mp

Ik heb er ook verhoogde border van gemaakt.
Afbeelding
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

sammetje

Woonplaats of Regio: randstad

Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)

Bericht zo 29 jan 2012, 15:18

Bedankt voor de tips. De tuin die ik krijg (van de week hopelijk bevestiging :) ) is denk ik zo'n 150 m2. Als ik dan bakken maak van 150 diep en 3 meter breed dan heb ik per bak 30 tegels nodig van 30x 30. Dam kan ik zeker 20 van zulke bakken kwijt. 20 x 30 tegels = 600 tegels en dan heb ik de paden nog niet meegerekend :( Dat lijkt me wel erg veel worden, of is er iemand die dit wel eens geprobeerd/gedaan heeft?
<<

Helly

Woonplaats of Regio: Kampen

Moestuin Seizoen: Bekijk update (39)

Bericht zo 29 jan 2012, 18:34

Je kan t zelfs doen met omgekeerde flessen (wijn?). Ik dacht dat er wel iets van op t Re-use & Recycle topic stond. Ook van die dakpannen!
Good things come in small packages
<<

RvO

Woonplaats of Regio: Drenthe

Bericht ma 30 jan 2012, 00:21

sammetje schreef:... = 600 tegels ...

Helly schreef:Je kan t zelfs doen met omgekeerde flessen (wijn?). ...

Gewoon doordrinken dus, ieps. :oops:
;)
<<

geedee

Bericht ma 30 jan 2012, 00:30

sammetje schreef:Als ik dan bakken maak van 150 diep en 3 meter breed dan heb ik per bak 30 tegels nodig van 30x 30. Dam kan ik zeker 20 van zulke bakken kwijt. 20 x 30 tegels = 600 tegels en dan heb ik de paden nog niet meegerekend :

:?: :?:

Dan begrijp ik niet wat je eigenlijk wil maken? een hele tuin vol met bakken van stoeptegels?(30x30??)

Welk materiaal je ook kiest...als je 20 bakken van 1,5 mtr x 3 mtr wil maken........
wordt altijd flink slepen :mrgreen:
<<

Bit

Woonplaats of Regio: Krimpenerwaard

Moestuin Seizoen: Bekijk update (12)

Bericht ma 30 jan 2012, 11:48

Ik zat/zit met dezelfde afwegingen. Als je 20 bakken van 1,5mx 3m kan maken, overweeg dan om de maten van je bakken wat aan te passen. Bakken van 1,5m breed zijn wat breed om van de kant af te bewerken tot in het midden, althans, zonder er in te gaan wandelen.

Je hebt het over tegels van 30x30 op z''n zij. Maar dan moeten de tegels best een stuk de grond in, zeg toch zeker de helft, meer wil je zeker niet, want dan is er geen sprake meer van een bak. Dat maakt het geheel behoorlijk instabiel. Na verloop van niet al te lange tijd staan alle tegels schots en scheef, nog niet te spreken over de kruiwagen die es tegen de rand aanbotst. Kortom, je hebt geen verband. Denk ik hoor. Ik ga zelf werken met opsluitbandjes. Misschien is daar goedkoop aan te komen ? Duur zijn die dingen overigens niet echt. Dan heb je meer verband, maar nadeel is dat het echte 'bak-effect' wel minder is, en dus ook de daaraan gekoppelde voordelen ja. Opsluiten met hout is ook best een optie. Hier ( gebied waar echt jan en alleman beschoeiingen aanlegt/ vervangt ) is vrij goedkoop aan hardhout te komen. Planken van 5m lengte en 18 cm breed zijn voor een 11 a 12,- te krijgen. Je hebt er wel wat werk aan ( ze zijn onbewerkt te gebruiken, en gaan toch zeker een jaar of 10-15 mee )

Je kan als je wil in het Topic : Moestuinseizoen 2012 ; 'Bits Heaven' gaan volgen. Niet dat ik het nou goed doe hoor ! , maar ik zit in hetzelfde stadium. Met alle nattigheid en nu de vorst, ligt het allemaal wel even stil, maar rond de crocus vakantie moeten de volgende stappen gemaakt worden en zal ik weer foto's plaatsen.

succes !
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

geedee

Bericht ma 30 jan 2012, 12:06

Ik had er ook eerst van stoeptegels...en zoals Bit zegt....dat gaat scheef en ongelijk worden....ben nu geheel tevreden met mijn (gratis opgehaalde) betonklinker bakken :thumbup: De zand had ik ook opgehaald (gratis) alleen cement gekocht ;)
Volgende

Keer terug naar Square foot gardening en tuinieren in potten

Deel dit bericht:

|  |