vr 17 feb 2012, 20:31 door Bit
Als je zulke stuiken overneemt, krijgt dus, kan je verschillende dingen doen. Ieder z'n ding natuurlijk ( ik zou ze zelf volgend jaar eruit halen, eventueel stel stekken nemen eerst, en maar hopen dat het een goed gezonde struik was ), maar wat Jack zei sowieso: paar ( 3-4-5 ) oudere dikke takken eruit snoeien met een scherpe takkenschaar zo diep mogelijk bij de basis, schuin , en de wond dichtsmeren met iets.
De oudste takken weghalen geeft lucht in de stuik , en zon , en zal verjonging opleveren , en kan je volgend jaar het geheel herhalen, en heb je met 3 jaar weer een verjongde stuik.
Zelf heb ik geen rode bessen als losse stuik. Ik plaats snoeren , eventueel 1 takkers, of 2 takkers. Bij tweetakkers heb je het voordeel dat je om de paar jaren er 1 helemaal weg kan snoeien en kan laten vervangen, zonder dat je helemaal zonder oogst komt te zitten. Hoe dan ook : ik heb alleen bessen ( ook kruisbes ) : plat ! Aan draad dus. En dan worden ze makkelijk 170 - 210 cm hoog. Zwarte bes heb ik niet plat trouwens, die niet. Maar Josta weer wel.
Deze bessen struiken kan je verplanten , zeker. Maar zou ik ze zeker fors uitdunnen bij verpoten , goede voorraadvoeding meegeven, en na de bloei lekker dik mulchen. Mest onder de stuik in de grond werken lijkt me niet zo zinnig, tenzij de stuctuur van de bodem heel slecht is , dan kan je er wat zaken in het plantgat doorheen werken, maar dan niet voor de voeding , maar voor de structuur. Maar bessen zijn vrij makkelijk hoor.
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !