Weer een "groentje"

<<

Janine~Bustani

Woonplaats of Regio: Duitsland

Bericht di 21 feb 2012, 13:33

Re: Weer een "groentje"

Welkom Night!
www.bustani.nl, voor blogs, zaden, handgemaakte producten en nuttige informatie!
<<

Thessa

Woonplaats of Regio: noordholland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (4)

Bericht di 21 feb 2012, 14:57

welkom !
en het leren omgaan met de natuur / tuin gaat soms niet vanzelf...
ook ik heb 't meegemaakt en zelf nu na 5 jaar is het weer mis gegaan.....alles maar ook echt alles is kaal gegeten door wilde konijnen.....
snel hopen op mooi weer en een nieuw ( beter ) seizoen !!
succes !
kijk eens op mijn site www.twaagie.nl veel plezier :)
<<

Rantje

Woonplaats of Regio: Nederland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (59)

Bericht di 21 feb 2012, 16:05

Welkom! :D

Wel jammer dat alles mislukt is vorig jaar, ik ben ook vorig jaar halverwege begonnen en helemaal besmet met het moestuin virus :mrgreen:
Wel gelukkig het een en ander kunnen oogsten.

Die rupsen zijn denk ik die van het Klein- en Groot Koolwitje.
Die zetten hun eitjes af op kruisbloemige, de kolen dus!
Klein Koolwitje heeft groene rupsjes, soms erg moeilijk te zien.
De rupsjes van het groot koolwitje zijn met zwart erin:

Afbeelding

De eitjes:
Afbeelding

Je zou de kolen kunnen afdekken zodat de vlinders er geen eitjes kunnen afzetten, of steeds controleren op eitjes en rupsjes en ze met de hand vewijderen.

Heel veel succes dit jaar! Er gaat heus wel iets lukken, zeker met alle info hier op het forum en de adviezen en ervaringen van anderen! :thumbup:
<<

Helly

Woonplaats of Regio: Kampen

Moestuin Seizoen: Bekijk update (39)

Bericht di 21 feb 2012, 18:14

Night schreef:Ik ben dus helemaal doorgeslagen :oops:

Volgens mij kennen meer dit probleem als ze beginnen :lol:

Hallo en welkom op dit forum. Je zal er zeker veel aan hebben. Al is t alleen al dat je kan klagen over die rot insecten die je groenten te lijf gaan. Hoe ging het eigenlijk met je fruit?
Good things come in small packages
<<

annemiek123

Woonplaats of Regio: Sint Oedenrode

Moestuin Seizoen: Bekijk update (6)

Bericht di 21 feb 2012, 18:40

welkom Night, haha heel herkenbaar je verhaal! Iedere keer weer iets anders aan de hand....Maar langzamerhand leer je toch wel truukjes om het een en ander onder controle te houden. Ook ik ben aardig doorgeslagen in mijn achtertuin, alles wat niet eetbaar was had ik eruit gegooid en ook mijn tuin staat inmiddels vol potten en fruitboompjes.....genieten!!!

Succes met de opkweek dit jaar, en je moet eens lezen over polycultuur en combiteelt, dan kun je planten/bloemen/kruiden combineren om de plagen tegen te gaan, ik ga dat dit jaar ook eens proberen, kijken of het helpt.
<<

Greenie

Woonplaats of Regio: Purmerend

Bericht di 21 feb 2012, 23:10

Hallo en welkom!

Wat jammer dat van de oogst van vorig jaar zeg! Dit verhaal zet mij (ook halverwege vorig jaar begonnen met een paar tomatenplanten) wel even aan het denken of ik voor een echte moestuin zal gaan... Al die beesten die je oogst kunnen verknallen... :?

Maar goed, ik dwaal af :silent: en weer even on topic: dat doorslaan als beginner is ook erg herkenbaar. Ik zit hier met te weinig ruimte en te veel (bestaat er zoiets?) zaden!

Veel plezier hier en voor dit jaar een betere oogst gewenst!
<<

Night

Woonplaats of Regio: Groningen

Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)

Bericht wo 22 feb 2012, 01:06

Bedankt allemaal voor het welkom, ik ga me hier vast wel vermaken er is zoveel te lezen.
Veel fruit had ik ook niet vorig jaar, de fruitboompjes (appel, kers, perzik en kiwi) waren net nieuw dus die gaven nog geen vruchten, hopelijk dit jaar wel.
De tay-berry hebben we aan het eind van het seizoen gekocht dus ook geen vruchten, wel een paar gele frambozen gehad en de aardbeien, tsja geen idee wat daar mee aan de hand was, net voor de vruchten rijp waren gingen ze rotten dus veel aardbeien hadden we ook niet.

Wat de rupsen betreft, die op de foto waren het niet, die van "mij" waren groen, kleine koolwitje maar grote schade.
Na een week rupsen plukken hebben we een constructie er over gemaakt van elektra buizen, bezemstelen en ikea vitrage, toen werd het wat minder en toen kwamen de luizen en die ben ik te lijf gegaan met knoflookgier, man wat een stank was dat zeg!
Hopelijk krijg ik niet van die wilde konijnen hier (alhoewel dat vast wel zou kunnen, we wonen tegen het bos aan) ik heb wel ineens allemaal katten aan het graven in mijn tuin.
Alles was doodgevroren op de prei na, en die is vervolgens fijn omgegraven door katten dus ook de prei weg :lol:

Ik ben vorige week al op onderzoek uitgeweest voor dingen in de tuin tegen die vieze rotbeesten, goudsbloemen, afrikaantjes, tabaksplant en kervel komen dit jaar ook in de tuin, ik zal ze leren :lol:
Heb al een knoflookpers gekocht om lekker knoflook te persen boven mijn bakken, vind die mierenplaag vast ook fijn en peper strooi ik ook weer rond mijn bakken.

Er gaat vast iets lukken dit jaar, daarom ben ik ook alles al gaan zaaien, gaat er iets mis dan ben ik nog op tijd om nieuwe te zaaien :D
Schrijffouten onder voorbehoud
<<

Rantje

Woonplaats of Regio: Nederland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (59)

Bericht wo 22 feb 2012, 20:02

jeanne-gordijn schreef:want als ik nu de platte koude kas open doe, ligt er iets van grond, maar dan helemaal in elkaar gedraaid,lijken wel uitwerpselen, ik snap er niets van, maar ja hopelijk niet schadelijk.

Ik denk dat het hebt over wormenpoepjes... kan geen kwaad!

Night schreef:Er gaat vast iets lukken dit jaar, daarom ben ik ook alles al gaan zaaien, gaat er iets mis dan ben ik nog op tijd om nieuwe te zaaien :D

Snap je wel hoor! Had het geloof al eerder bij je geschreven...als je te vroeg zaait en het niet 'goed' kan houden krijg je dadelijk zwakkere planten die eerder ziek zijn. Ook plagen en insekten pakken als eerste de zwakke exemplaren. Dus mislukt de boel alsnog ;)
<<

jeanne-gordijn

Woonplaats of Regio: Beesd

Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)

Bericht wo 22 feb 2012, 20:48

Heb ik nog nooit van gehoord Miranda, waar komen die dan vandaan?
<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)

Bericht do 23 feb 2012, 00:12

Welkom!
Ik heb alleen een tip wat de rupsen betreft..probeer zoveel mogelijk mezen te lokken in je tuin, bv door nu te voeren en nestkastjes ophangen. Een pimpel- of koolmees echtpaar voert 9000 rupsen aan hun jongen, en eten er zelf ook een behoorlijk aantal! ik heb overal in mijn tuin kastjes opgehangen, maar ook aan de boom aan de weg b.v.
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
VorigeVolgende

Keer terug naar Voordeur

Deel dit bericht:

|  |