Welke groente op zware klei?

<<

Infinite

Woonplaats of Regio: Regio Rotterdam

Moestuin Seizoen: Bekijk update (12)

Bericht di 21 feb 2012, 22:37

Welke groente op zware klei?

Hallo iedereen!

Ik kom hier net om de hoek kijken en heb meteen een vraag. :)

Achter in mijn tuin heb ik tussen mijn tuinhuisje en schutting nog een strookje grond over waar geen planten staan. Dit strookje stelt niet veel voor, ongeveer 5 meter lang en 60-75cm breed.
De grond daar is zware klei, de afwatering is wel ok aangezien het strookje schuin afloopt zodat er geen water op de klei blijft staan. Het ligt op het zuiden, maar door de krappe ruimte tussen tuinhuisje en schutting is het een zon/halfschaduw plekje. Maar het is wel een heel beschut plekje.

Nu is mijn grote vraag; is het mogelijk daar een soort groente te planten? Iets wat geen dagelijkse aandacht nodig heeft en niet snel opgegeten word door slakken of andere beestjes, en wat het goed doet op zo'n soort plek? ik zat zelf te denken aan uien of knoflook o.i.d. maar via google word het me niet echt duidelijk of deze planten op klei kunnen staan etc.?

:) help?!

Groetjes,
Gardening is a matter of your enthusiasm holding up until your back gets used to it...
<<

Rantje

Woonplaats of Regio: Nederland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (59)

Bericht di 21 feb 2012, 22:53

Re: Welke groente op zware klei?

Uien en knoflook houden niet van natte voetjes dus ik denk dat dit niet heel geschikt zou zijn.

Je zou evt wel een verhoogd bed kunnen maken, dan is je grond wat beter van structuur en zijn er meer dingen die je er kan neerzetten.
Of iets in potten doen maar die moet je wel met droogte regelmatig een slok water geven natuurlijk...

Ik heb zelf MM bakken dus eigenlijk niet zo heel veel verstand van grond :D
Maar als ik het goed onthouden heb zou rabarber wel een zeer geschikte plant zijn, kan vochtig staan, mag ook schaduw en is heel makkelijk... ;)
<<

Menph

Woonplaats of Regio: zuid Holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)

Bericht di 21 feb 2012, 23:17

Rabarber, mierikswortel, knolselderij, pastinaak, waterkers, winterpostelein.

Of misschien 'levend hout' (paddestoelencultuur)

Andere gewassen durf ik niet (op klei) in de halfschaduw te zetten.
<<

Jorg

Woonplaats of Regio: Utrecht

Moestuin Seizoen: Bekijk update (6)

Bericht di 21 feb 2012, 23:19

Ha Infinite, Welkom.

Ik zou me niet al te druk maken over de klei. Ik zie klei-grond niet als iets nadelig, zeker niet als deze een beetje verrijkt wordt met compost / humus. Er zijn veel mensen die juist graag klei grond in hun tuintje willen ;) De schaduw is natuurlijk een ander verhaal.

Vrijwel alles zal groeien op je stukje grond, gewoon proberen! Traditioneel is het wel zo dat koolsoorten en aardappels het erg goed doen op klei grond. Maar nogmaals maak je er niet te druk over. Verder doen uien en knoflook het ook gewoon goed op kleigrond. Wat rantje schrijft klopt ook - maar dat geldt eigenlijk voor alle groenten - de grond mag niet al te lange periode nat blijven.

Er zijn al best wel wat topics op het forum over groente in de (half)schaduw, zie de zoekfunctie. Rabarber voldoet in ieder geval aan je wens voor planten die je niet dagelijks nodig hebt en lange tijd kunnen blijven staan. Knoflook en ui hebben eigenlijk wel veel zon nodig, zonder zullen ze niet verdikken, maar het blijkt al een beetje uit mijn verhaaltje hierboven: gewoon proberen ;)
<<

Koert

Woonplaats of Regio: Mook,het noordelijkste dorpje van Limburg

Bericht wo 22 feb 2012, 11:16

Ik sluit me aan bij Jorg, maar moet het per se een groente zijn of mag het ook fruit zijn? Een stuk minder onderhoud zoals je wilt en met boompjes kun je ook meer de hoogte in werken en misschien meer zon pakken?? De meeste fruitsoorten staan graag op die vette klei van je. Ook van fruitsoorten in de halfschaduw is er hier ergens een topic.
Even a broken clock is right twice a day
<<

Infinite

Woonplaats of Regio: Regio Rotterdam

Moestuin Seizoen: Bekijk update (12)

Bericht wo 22 feb 2012, 19:20

Dank jullie wel voor de antwoorden!

Ik denk dat ik maar gewoon een paar plantjes ga proberen. :D

Vandaag zijn mijn zaadjes ook binnen gekomen!Ik ben er helemaal blij mee. Ben nu in het bezit van waterkers (voor in de keuken), paprika, snack komkommertjes, worteltjes en erwtjes.

Op dat strookje grond staan al een aantal lei-boomjes. Deze zijn nog heel iel en houden niet heel erg veel zon tegen. Maar het gaat dus niet lukken om daar meer boompjes te planten.

Fruit heb ik al in de tuin staan :) :thumbup: , leuk om te hebben, decoratief en hartstikke lekker.
- aardbeien
- nectarine boompje
- druiven
- framboos
Gardening is a matter of your enthusiasm holding up until your back gets used to it...

Keer terug naar Groente

Deel dit bericht:

|  |