Welke kruiden passen (qua standplaats) bij elkaar?

<<

Marinus Ros

Woonplaats of Regio: Vlaams-Brabant

Bericht do 12 jan 2012, 19:55

Welke kruiden passen (qua standplaats) bij elkaar?

Afbeelding

Nog bedankt voor het opstarten van het nieuwe draadje, Jorieke. :cool:

De bedoeling is om voor zoveel mogelijk kruidengegevens te verzamelen zodat makkelijk zichtbaar wordt wat goed samen kan geplant worden en wat liever niet wordt vermengd.

De juiste standplaats is een criterium maar ook de andere behoeftes zoals de bodemsamengesteldheid, expositie aan zonlicht, woekerend of niet, veel of weinig bewatering nodig.

Om een en ander toch overzichtelijk te houden heb ik een legende toegevoegd die door sommige kwekers wordt gebruikt.

Als voorbeeld:

Rosmarinus Officinalis (Rozemarijn):

kenmerken :

bloemkleur : blauw
bladkleur : groen
hoogte : 60 cm
bladhoogte : 60 cm
bloei : 5- 6

bodem en standplaats :
licht : zon
bodem : kalkrijk
afdekken

extra informatie :
bladhoudend
Aromatisch

habitat :
[GR2,OP1B,SH1,]
Frisse bodem met grind (GR2)
Open plaatsen met droge bodem (OP1B)
Steppe (kalk) met droge bodem (SH1)
plantdichtheid : [3-5-A/C]
aantal : 3 tot 5 per m2
- alleen of in kleine toefen (A)
- groepen van 10 tot 24 stuks (C)

Afbeelding

Voor de Habitat zie dus de bijgevoegde legende, voor het aantal planten per vierkante meter zie hier:

Aantal aangeraden planten per groep (vrijblijvend):

De gebruikte letters zijn A - B - C - D - E.
A: planten die alleen willen staan of in kleine toefen.
B: deze planten komen het best tot hun recht in kleine groepjes van 3 tot 10 planten.
C: groepen van 10 tot 20 planten, zelfs meer.
D: grotere kolonies in lage beplanting.
E: werkelijk zeer grote vlakken.

De info haal ik van een site af waar ook de legendes publiek te zien zijn.

Uiteraard gaat dit enkele maar lukken voor de kruiden die in de kwekerijen worden aangeboden...
We weten uiteraard ook wel dat de aanbevolen plantdichtheiden voor de gekende paardenbloem door moeder natuur per definitie altijd wordt overschreden, net als die van onze welbeminde brandnetels overigens.

Dus, als het jullie wat lijkt dan geef je maar de naam van een kruid op (liefst met de correcte latijnse naam om vergissingen uit te sluiten) en dan probeer ik dan zo goed en zo kwaad het kan er de gegevens van bij elkaar te sprokkelen in het bovenstaande formaat.

Bijvoorbeeld: aan tijm als naam alleen heb je niks tenzij je je beperkte tot de klassieke tuintijm (Thymus Vulgaris). Er zijn nog een hoop andere tijmsoorten en die stellen niet noodzakelijk dezelfde eisen als de gewone tijm.
Idem voor lavendel en zijn neefjes en nichtjes.
Hebben we het over salie dan is dat geen scharlei, enz.

Ook dient elk kruid bruikbaar te zijn in de keuken en meerjarig zijn.
Als we er de kruiden die enkel voor medicinale doeleinden worden geteeld aan gaan toevoegen dan wordt dit lijstje beslist niet meer te overzien.
Als daar toch behoefte aan zou bestaan dan kan dat eventueel later toch nog.

Mochten er over bepaalde kruiden vragen zijn die buiten het format vallen dan is dat geen probleem. Antwoorden of eventueel ander wetenswaardigheden worden dan gewoon als tekts opgenomen in het verloop van dit draadje.

Vinden jullie dit een leuk idee of hadden jullie nog wat meer of minder info per plant willen zien? Of misschien wat meer uitleg?
Laatst bijgewerkt door Marinus Ros op di 17 jan 2012, 19:25, in totaal 2 keer bewerkt.
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (55)

Bericht do 12 jan 2012, 20:50

Re: Welke kruiden passen (qua standplaats) bij elkaar?

Ik heb Lavas, Dille, Salie, Venkel, Koriander en kleine pimpernel. Ik wil die in een rij naast elkaar zetten (als achterse rij omdat ze nogal hoog worden) en daarvoor wil ik een middenmoot qua hoogte en vooraan in elk geval kruiptijm.

Ik had eerst gedacht een kruidentuin apart te maken maar er zijn van die woekerkruiden en van die langzame zoals rozemarijn dus ik kom er niet echt uit en zet van alles maar her en der tussen de bloemen en of groenten :oops:

Ik heb een hele waslijst aan kruiden en ga ze in eerste instantie allemaal in een pot uitzaaien komend seizoen.

Ik zal dit topic eens goed in de gaten houden en zien of ik er mijn voordeel mee kan doen :thumbup:
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

Marinus Ros

Bericht do 12 jan 2012, 21:25

Koriander en dille zijn eenjarigen dus die laten we even buiten beschouwing, ze zijn allebei probleemloos te noemen in die zin dat ze op neutrale bodem goed deren en de dille zaait zich wellicht nog vanzelf weer uit ook.
Koriander is wel geliefd bij slakken, dille speelt gemakkelijk gastvrouw voor rupsen (geel-zwart gestreept?).

Levisticum Officinalis (aka lavas of doorlevende selder aka maggieplant)

kenmerken :
bloemkleurkleur : geel
hoogte : 150 cm
bladhoogte : 100 cm
bloei : 7- 8

bodem en standplaats :
licht : zon half schaduw
bodem : neutraal

habitat :
[GB2,OP2,]
Gemengde boord met frisse bodem (GB2)
Open plaatsen met frisse bodem (OP2)

plantdichtheid :
[1-3-A]
aantal : 1 tot 3 per m2

Afbeelding

Salvia Officinalis: (aka salie)
kenmerken :
bloemkleur : blauw
bladkleur : grijs
hoogte : 40 cm
bladhoogte : 30 cm
bloei : 6- 7

bodem en standplaats :
bodem : kalkrijk
afdekken

extra informatie :
bladhoudend
Aromatisch
vlinderplant

habitat :
[GB1,GB2,OP1,OP2,SH1,]
Gemengde boord met droge bodem (GB1)
Open plaatsen met droge bodem (OP1)

plantdichtheid :
[5-7-A/B]
aantal : 5 tot 7 per m2
- in kleine groepjes van 3 tot 10 stuks (B)

Voor keukengebruik raad ik de Salvia Lavandulifolia aan (aka spaanse salie).

Afbeelding

Foeniculum Vulgare: (aka venkel)

kenmerken :
bloemkleurkleur : geel
hoogte : 160 cm
bladhoogte : 70 cm
bloei : 6- 7

bodem en standplaats :

habitat :
[GB1,GB2,GR1,GR2,OP1B,]
Droge bodem met grind (GR1)
Frisse bodem met grind (GR2)
Open plaatsen met droge bodem (OP1B)

plantdichtheid :
[3-5-A/C]
aantal : 3 tot 5 per m2
- groepen van 10 tot 24 stuks (C)

Voor in de siertuin/kruidentuin is de "Giant Bronze" een spectaculaire variant met zijn bronskleurige blad.

Afbeelding

Sanguisorba minor: (kleine pimpernel)

kenmerken :
bloemkleur : rood
hoogte : 50 cm
bladhoogte : 20 cm
bloei : 5- 8

bodem en standplaats :
licht : zon half schaduw

extra informatie :
bladhoudend
vlinderplant

habitat :
[GB1,GB2,OP1,OP2,SH1,]
Open plaatsen met droge bodem (OP1)

plantdichtheid :
[6-9-A/B]
aantal : 6 tot 9 per m2
- in kleine groepjes van 3 tot 10 stuks (B)

Afbeelding

Welke kruiptijm had je in gedachten, Geedee?
Laatst bijgewerkt door Marinus Ros op di 17 jan 2012, 19:32, in totaal 4 keer bewerkt.
<<

geedee

Bericht do 12 jan 2012, 21:44

Thymus Praecox had m gezaaid...maar deed het heel slecht en heel langzaam dus ik denk dat de grondsoort nogal belangrijk is en dat ik hem verkeerd heb staan...staat nu in zand/klei mengsel.

En die dille zaai ik inderdaad voor de koninginnepage (die komt uit die geel/groen gestreepte rups ;) ) Zijn hier nog 3 poppen aan het overwinteren. (dille heeft nu trouwens gewoon overwinterd , tot nu toe, er staan nog hele bossen van)
Laatst bijgewerkt door geedee op vr 13 jan 2012, 11:27, in totaal 1 keer bewerkt.
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht do 12 jan 2012, 22:28

@Geedee: die rupsen heb ik ook op mijn venkelplanten, en die zijn meerjarig. Misschien een idee?
Echt hele mooie rupsen, vaak ook maar een paar op 1 plant. De vlinders zie ik dan weer nooit.
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

Marinus Ros

Bericht vr 13 jan 2012, 00:30

geedee schreef:Thymus Piaecox had m gezaaid...maar deed het heel slecht en heel langzaam dus ik denk dat de grondsoort nogal belangrijk is en dat ik hem verkeerd heb staan...staat nu in zand/klei mengsel.

En die dille zaai ik inderdaad voor de koninginnepage (die komt uit die geel/groen gestreepte rups ;) ) Zijn hier nog 3 poppen aan het overwinteren. (dille heeft nu trouwens gewoon overwinterd , tot nu toe, er staan nog hele bossen van)

De gewone tijm laat zich probleemloos uit zaad vermeerderen. De Praecox (die bedoel je, toch? En ook daar zijn weer ettelijke cultivars van) tak weet ik niet zo maar moet min of meer gelijk zijn.
Ik vermoed dat de bodem en dan vooral de vochtigheid en zuurtegraad je parten spelen.
Zelf vermeerder ik alle tijmsoorten door scheuren of eenvoudiger nog, door hielstekjes gewoon in de grond te stoppen in de lente.
Werkt goed.

Hier is de grond hoofdzakelijk leem dus heb ik daar flink wat profiergrind en potaarde aan toegevoegd maar wat vooral goed werkt voor de zuiderse kruiden is een flinke toegift aan kalk (met magnesium, 15% of zo) en het onderwerken van gedroogde koemest korrels.
Dat laatste werkt dermate goed dat de regen- en aardwormen (what's the diff?) nu de uit kiezel bestaande mulchlaag optstuwen...

Overigens, als je liever geen grind gebruikt kan het ook met rijnzand (of grof aquarium zand alhoewel ik geen idee heb wat dat nu kost). Zolang de grond goed kalkhoudend is en je tijm geen natte voetjes krijgt en niet in de schaduw staat moet dat lukken.

De koninginnepage was een rariteit toen ik kind was, nu zie je die hier meer en meer. Dit jaar (nu, ja vorig jaar dan) heb ik hem al mijn dille gegund.
Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat dille een eenjarige is. At best een plantje dat zich gul zelf uitzaait. Ik kan het mishebben, hoor.
Hoedanook, geen moeilijke klant en lekker toe.
<<

geedee

Bericht vr 13 jan 2012, 11:37

@ Marinus Ja lekker die dille; eet m veel bij vis en ook zo van de plant........Hier in de omgeving is veel mergel...kan dat ook ipv aquariumzand voor die kruiptijm (ik ben nooit goed geweest in scheikunde :oops: )?

@ Jorieke...als de rupsen uitkomen, vliegen ze binnen enkele minuten naar een hoger gelegen gedeelte om te paren (hilltopping noemen ze dat) Als je er eens eentje uit wil zien komen, kun je een (vroege) rups met een paar venkeltakken binnen in een (afgedekte) vaas zetten....zodra die onrustig uit de plant gaat kruipen en heeeel veel poept(voor zo'n klein beestje) gaat hij zich verpoppen...dan kun je het beste ervoor zorgen dat hij nergens heen kan waar jij niet wil zodat je ook weet waar hij zit....na een dag of 10 komt hij uit. Op het najaar duurt het een stuk langer want dan overwinterd de pop.

Wel wat moeite en je hebt er verder niks aan dan de "joy" om dat gewoon eens te zien.
<<

Marinus Ros

Bericht vr 13 jan 2012, 12:57

@Geedee: Mergel is een mengsel van klei en kalk dus niet goed doorlaatbaar voor water maar je hebt dan wel het voordeel van de kalk. Voor de droogstoppels zoals tijm enz. vermeng je best met ongeveer een derde zand.
<<

geedee

Bericht vr 13 jan 2012, 15:13

:thumbup: Ik verkruimel 1/3 mergelblokje door 1/3 potgrond en 1/3 zand en zet m daar eens op dit jaar.
<<

Flor

Woonplaats of Regio: Tilburg

Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)

Bericht vr 13 jan 2012, 16:51

Bij mij heeft dille 't nog nooit gedaan :( Vroeger toen ik nog op de klei woonde niet en hier op zandgrond (ofzoiets) ook niet... Terwijl ik dille juist een prachtig en lekker kruid vind. En rupsen van koninginnepages zouden wat mij betreft ook van harte welkom zijn.
Ik ga 't dit jaar misschien maar weer eens proberen, nog tips waar ik aan moet denken?

Wat standplaats betreft.... ik zet rozemarijn en tijm bij elkaar op een zonnige plek en die krijgen (als ik in een gulle bui ben) soms een beetje extra kalk.
Salie doet 't eigenlijk altijd en overal. Oregano en lavendel idem
Peterselie, bieslook, lavas en munt enzo krijgen een iets vochtigere plek in de halfschaduw.
mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/
Volgende

Keer terug naar Kruiden

Deel dit bericht:

|  |