Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wilde Weit


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Op een van mijn wandelingen kwam ik een Wilde Weit (Melampyrum arvense) tegen. Een prachtige plant met fantastische bloemen, maar het is een half-parasiet. Het groeit met name in combinatie met grassen en graan (het heet in het frans Blé de Vache - koegraan). Mijn kennis van plantkunde gaat niet ver genoeg om te kunnen beoordelen of ik deze plant uit kan graven en 'zelfstandig' in mijn border kan zetten. Als halfparasiet zijnde heeft ie misschien toch een gastplant nodig, lijkt me. Maar ik weet het dus niet zeker. Kan iemand mij adviseren? Ik wil 'em niet uitgraven en dan merken dat ie het loodje legt bij mij in de tuin. Zonde van zo'n mooie plant.

 

2a9saza.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een beetje van het gras mee uit graven?

 

Ja Rommert daar heb ik ook aan gedacht, maar of ik dat gras ook in mijn tuin wil daar waar de wilde weit moet komen Ik denk dat ik nog een jaartje wacht. Volgend jaar ga ik ook wat graan zaaien ergens en dan mag ie daar tussen staan!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hey Leslie, wat grappig dat je de Wilde Weit ook zo mooi vind, het is een van mijn lievelingsplantjes hier in de berm!! Ik heb hem wel eens uitgegraven en in mijn boomgaard gezet, maar daar heb ik hem niet meer teruggevonden. Hij groeit hier in de Lorraine ook op de kalkrijke hellingen waar veel orchideeën zijn. 291fipk.jpg

Dit is de orchis militaris...de naam komt van de bloemen die lijken op kleine soldaatjes ( dat is ook meteen de nl. naam) met een grote helm op.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het kalklandje groeien 5 orchideeën die ik ken, en nog wat andere plantjes, Leslie ik ben heel benieuwd of jullie ook orchideeën hebben daar waar de wilde weit groeit? Ik denk dat als je de wilde weit wilt verplaatsen dat een een stuk van het gras waar hij in groeit mee moet nemen, in ieder geval het deel waar hij op parasiteert. Ik ga het ook nog eens proberen, het staat er hier vol mee dus durf ik dat wel.

2m3o11f.jpg

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vorige nog niet durven benoemen, je hebt verschillende bijen-wespen-hommel orchideeën. Hij is wel apart, en heeft beduidend minder bloemen dan de anderen. Hier komt er nog een: De piramide-orchis met een parelmoervlinder, ik had mazzel met de vlinder die mooi kwam poseren... dxd890.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het kalklandje groeien 5 orchideeën die ik ken, en nog wat andere plantjes, Leslie ik ben heel benieuwd of jullie ook orchideeën hebben daar waar de wilde weit groeit?

 

Misschien hebben we hier wel hele bijzondere orchideeen, maar ik heb geen idee. Persoonlijk vind ik orchideeen hele saaie planten , en ik heb er weinig oog voor. Sorry!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuja leslie je let op elk klein bloemetje en plantje wat je ziet, als er orchideen waren had het je wel opgevallen hoor,

kijk ik hou niet van onkruid maar daarom valt het onkruid me nog wel op

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien omschrijf ik het verkeerd, maar als ik die met die bruine baard zie op mijn wandeling dan ga ik echt niet opzoeken wat dat is. Ik vind er namelijk niets aan. En op een wandeling kom ik tig planten en bloemen tegen, een paar daarvan trekken mijn aandacht en daar wil ik meer van weten maar als ik er niets aan vind dan interesseren ze me ook niet. Maar terwijl ik in mijn bloemenboekje op zoek ben naar die ene of die andere die ik wel mooi vindt kom ik wel eens orchideen tegen, en dan denk ik 'lelijk, saai' en ik vergeet meteen weer hoe ze eruit zien.

 

Dus ik zou zo maar langs een vrouwenschoentje (of venusschoentje) kunnen lopen zonder het te weten (alhoewel dat natuurlijk onwaarschijnlijk is want die groeit vnl in de Alpen)

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vindt ik helemaal niet bij je passen, ik vindt ook niet alles mooi maar opzich wel heel veel bijzonder

net als die bruinebaard van de orchidee dan vraag je je af waarvoor heeft die orchidee dat ding, meer nieuwschierig dat hij zo apart is dan

mooi of niet want hij staat in natuur en niet bij tuincentrum om uitekiezen, ik snap wel dat je ze niet mooi en stijf vindt maar blijft

een natuurwondertje meestal samenwerking met beperkte soort insekt kortom interesant grappig om te weten enzv.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vindt ik helemaal niet bij je passen

 

Oh ik ben zo verrassend

 

En nee helaas Appelvrouw, ook deze doet mijn hart niet sneller slaan. Orchideeen zijn voor mij te gestyleerd, te opgeruimd, teveel op orde. Ongetwijfeld een kunststukje van moeder natuur maar ik zie liever een dovenetel. Ik kon het ook niet geloven toen ik (jaaaaaaren geleden ) leerde dat orchideeen 'wilde' planten waren. Ze zien er zo gekweekt uit, zo ontdaan van rommeligheid en overbodig groen, zo hygienisch. Klinisch bijna. Ik heb er echt helemaal niets mee. Maar nogmaals, sorry daarvoor. Ik weet dat er hele volkstammen zijn die er helemaal wild van worden

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...