Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wortels onder de grond verwijderen


citroen

Aanbevolen berichten

Je kan deze met schimmels pluggen dan gaat de afbraak van start/sneller en je hebt nog een of meerdere maaltijden paddenstoelen erbij.(echter Bit gaf al aan welke soort ? Een (krul)wilg b.v. gaat gewoon door met groeien ook met paddenstoelenpluggen).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van coniferen is dan wél, dat ze niet meer uitlopen. Maar wegrotten, nee, dat doen ze alleen op hele natte grond in een jaar of 20 misschien.

De wortelfrees ( heftig apparaat, duur te huren of inhuren hovenier die dat heeft ) is zeker een optie ja, maar helpt niet veel bij tal van bomensoorten die dan tóch weer gaan uitlopen uit de stobbe. Ligt erg aan de situatie ter plekke, de leeftijd van de boom, de boomsoort.

Dan is er de optie van wortelfrees en het kapot maken van de stobbe met een gif.

Dan is er de optie de stobbe met een klein kraantje er uit te laten trekken.

Dan is er de optie van uitgraven.

Sommige bomen gaan echt dood met verticaal inzagen stobbe

Sommige bomen lopen nooit meer uit , uit de afgezaagde voet.

etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring:

Op ca. 1,5 m afzagen, dus niet vlak bij de grond. Op die manier kun je kracht zetten op de stronk.

Dan met een scherp geslepen spa "omsteken". Bijl gereed houden voor plotseling opduikende dikke wortels. Verder gewoon lompe kracht.

 

Maar dat werkt natuurlijk alleen bij niet al te dikke stammen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als ge dan een goed steunpunt in de buurt hebt kunt ge er een takel of 'Tirfort' aan vastmaken, veel grotere spanning op de wortels en dus gemakkelijker af te steken. Ge ziet ook direct beter waar ze zitten.

Die methode heb ik gebruikt om het bosje uit te doen waar nu mijn huis op staat, alles omgetrokken. Bomen er uit met wortel en al, tot 20 cm dik, waren wel elzen en populier.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, alles met de hand en de hulpmiddelen als takel en tirfort.

Op mijn 950m² stonden er heel wat bomen want alles stond vol de een tegen de andere, heb er voor een paar jaar brandhout aan over gehouden.

Heb er wel foto's van maar die zijn niet digitaal.

Een eik, een wilde kerselaar en een meidoorn heb ik laten staan alsook een enorme, nu toch, elzenstruik.

 

IMG735775711402049415.JPG

 

Links een spil van de els, er staan er nu nog zes en rechts de eik en de kerselaar.

Die mogen nu niet meer gerooid worden zonder vergunning, meer dan 30 cm diameter op een meter boven de grond.

aangepast door Gast

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1032105142959085735065092705686701260949o25431402082317.jpgDoorgeschoten liguster heggen -laurier -fruitbomen - krulwilg . Alles verwildert en jaren door elkaar gegroeid

dan heb ik nog een volgroeide canada boom ,waarvan ik denk dat hij hol van binnen wordt ,omdat er in zijn geburen nog stonden die ook hol van binnen begonnen te worden

hoe kan je dat uiterlijk zien , dat zo'n canada boom hol aan het worden is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...
en een conifeer doet er minimaal 12 jaar over... (zeg tuinman, kunt u de stomp ook weghalen? ach meneertje, die is in 3 jaar weg hoor....not!)
Hoe lang zou het bij een Den duren? Naast de moestuin staat er een boom (niet van mij) van een meter of 10 hoog waarvan een wortel ter dikte van een mensen arm door de moestuin loopt over een lengte van 3 meter.

Dacht de moestuin 2 meter breder te maken maar stote toen op die vervelende wortel. De grond er naast is ook steenhard.

 

Dacht hem wat los te scheppen en dan door te hakken op het punt waar hij de tuin binnenkomt in de hoop dat de dode wortel dan afsterft maar om daar jaren op te wachten Kan ik hem misschien beter helemaal uit de grond halen maar zie erg op tegen die tijdrovende klus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofwel werkt ge er een dagje aan of anders hebt ge er jaren last van.

Ik zou die uitgraven Geert. Eerst afzagen waar hij de tuin binnen komt en dan stukje bij beetje uitgraven.

Heb hier een twintig bomen en struiken moeten uitgraven om een tuin te kunnen aanleggen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hallo iedereen,

 

Ik was al een paar keer op dit forum terecht gekomen omdat ik mijn coniferen wou laten verwijderen en geen idee had hoe dat moest. Iedereen bedankt voor jullie tips en de informatie dat heeft mij erg geholpen. Ik wil graag een tip hieraan toevoegen. Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij https://www.vergelijkhoveniers.nl/coniferen-verwijderen/ en heb daar een aanvraag ingediend. Ik kreeg vervolgens een paar offertes en ben uiteindelijk met een hovenier in zee gegaan. Voor mij werkte het prima, want de wortels van coniferen zelf verwijderen lukte mij niet.

 

Als iemand nog wat wilt weten stuur mij een berichtje.

 

Groetjes, Gijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...