Yukka verwijderen :(

<<

Kruidje

Woonplaats of Regio: regio Ehv

Moestuin Seizoen: Bekijk update (16)

Bericht ma 12 dec 2011, 16:01

Yukka verwijderen :(

Zaterdag besloot ik om een van de yukka's die onze voorbewoner hier heeft geplant te verwijderen. Hij heeft nu 2 jaar niet gebloeid (en dat is het enige wat ik aan die planten mooi vind). Spit spit spit ... Toen ik de wortels zag dacht ik oh jee. Even opzoeken hoe nauwkeurig ik dit moet verwijderen. Op een duits forum gevonden dat dit dus jaren kan duren voordat ik ervan af ben. Dat zijn kennelijk planten die je bij voorkeur niet wilt verwijderen.

Dus heel nauwkeurig verwijderen en worteluiteindes opzoeken tot het einde. Weet nog niet of ik de penwortel geheel eruit kan krijgen. Ik laat de krater maar openstaan denk ik. Dan zie ik sneller of er wat groeit en gaat het uithongeren misschien wat makkelijker.

Daar gaat mijn plannetje om er een hortensia te zetten die elders al 2 jaar achter elkaar kapot is gevroren. :( Voorlopig wat eenjarigen neerzetten die niet te dicht groeien.

Heeft er iemand nog tips?

De wortels zagen er trouwens smakelijk uit maar ik denk toch niet dat ze eetbaar zijn.
<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)

Bericht ma 12 dec 2011, 17:14

Re: yukka verwijderen :(

Ja die krater open laten staan, en het hele volgende seizoen ook denk ik. Ik heb twee jar geleden de yucca verwijdert..dacht ik..nu heb ik alweer voor de derde keer nieuwe plantjes gehad, na de zomer...het is helemaal niet leuk, maar ik ben bang dat ik nog steeds een yucca heb.
veel sterkte, en niet opgeven ( zoals ik) :(
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
<<

Kruidje

Bericht ma 12 dec 2011, 17:36

Op dat Duitse forum las ik dat iemand het in 4 jaar heeft weggekregen (nauwkeurig verwijderen en steeds afsnijden, uitgraven, uitsteken) - dat was iemand die tuinen deed en kennelijk wist wat die deed. Er waren er ook die er (veel) langer over hebben gedaan.

Helaas heb ik er nog 3 op andere plaatsen in de tuin. :thumbdown:

Zullen we voor elkaar duimen, Jet?
<<

appelvrouw

Bericht ma 12 dec 2011, 20:09

Ja, ik wil wel voor je duimen, maar dat zal niet helpen...hakken moeten we. :evil:
De eerste plant heb ik trouwens in een grote pot gegooid..die leeft er ook al twee jaar in, te krappe pot, te weinig water.. vorst maakt niets uit..alleen bloemen heeft ie nog niet gegeven :
<<

Kruidje

Bericht di 13 dec 2011, 09:40

Haha, duimen voor het niet opgeven en dan hakken, steken en in de gaten houden. Bij mij is het trouwens niet hakken. Op m'n zand graaf ik het er zo met de vork eruit - en dat is handig want dan blijven de brokstukken wat groter. Alleen de grote kluit was moilijker (weet nog niet wat me met de penwortel nog te wachten staat)...

Die planten blijven in leven maakt niet uit wat je ermee doet (alleen te nat kunnen ze kennelijk niet tegen). Bloeien doen ze alleen als het er goed mee gaat. Dus je zult die potplant wat moeten vertroetelen voor de mooie bloemen. :twisted: Of het duurt even voordat het plantje zich goed heeft gevestigd in de pot?
<<

Kruidje

Bericht di 20 dec 2011, 11:28

Ik denk dat ik mogelijk de juiste tijd van het jaar heb gekozen voor mijn verwijderingspoging. De stukken laten zich nu (in de winter) heel makkelijk uit de grond tillen. Mogelijk dat de wortels in de zomer veel sappiger zijn en daardoor moeilijker te bewerken.

De paalwortel moet ik nog aan beginnen. Ben nu bezig met alle zijwortels. :( Het is een heel karwij. (Er zit ook al een stuk onder de rhododendron - nog zien hoe ik die eronder uit krijg - en onder het gras - dat kan ik wel opengraven daar zit zo veel mos in.) De eerste nieuwe plantjes heb ik al op losse stukken wortel gevonden die bovengronds lagen. Dat gaat echt supersnel.
<<

Renske

Woonplaats of Regio: Utrecht

Bericht do 02 feb 2012, 10:57

4 jaar geleden heb ik ook geprobeerd om de geerfde yucca's in mijn tuin te verwijderen, maar helaas blijven 3 van de 4 toch steeds weer terug komen. Ik heb nu gehoord dat het zou kunnen helpen om er (schoonmaak)azijn op de gooien, dus dat ga ik proberen. Ben bang dat het niet werkt hoor...
De enige andere optie lijkt mij dat de hond er een keer een plasje op mikt. Van die hondenpis gaat namelijk tot nu toe echt alles dood :D
<<

Kruidje

Bericht do 02 feb 2012, 11:02

Doe die schoonmaakazijn dan maar in de herfst (winter?). Dan trekken ze in onze streken het sap terug en maak je kans dat het azijn mee wordt getrokken. :mrgreen:

Ik begrijp dat de sapdruk van de wortels in voorjaar en zomer te hoog is en dat daarom niets helpt. M'n moeder heeft ook al azijn voorgesteld. Ik werd alleen ziek voordat ik het in de daad kon omzetten.

Succes (en houd me op de hoogte). Ik zit nog te twijfelen of ik zo dicht bij het huis wel heel diep durf te graven om die paalwortel te verwijderen.

Hoe heb je de ene weggekregen (of was dat de zwakste van het spul)?
<<

appelvrouw

Bericht do 02 feb 2012, 20:27

De mijne is tot de vorst "als een vorst" weer uitgesproten met een tiental kleine rozetjes..ik wordt er een beetje droef van, maar misschien moet ik mijn tuinbeeld bijstellen...als die Yuca nu per see daar bij mij wil groeien? :cry: ;)
<<

Kruidje

Bericht do 02 feb 2012, 21:15

Hoe diep heb je ze uitgegraven? Groeien ze uit brokstukken of uit een grote wortel? Hoe snel groeien die dingen dan? Heb er nog niets van teruggezien hier... Weet wel zeker dat die stronk nog groeipogingen gaat doen als het lente wordt.
Volgende

Keer terug naar Tuinvragen

Deel dit bericht:

|  |