Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaden ruilen ?


Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

als beginnend moestuin man heb ik wat zaden gekocht. Zoals waarschijnlijk bij veel mensen zitten er eigenlijk te veel zaden in een zakje... zeker als je zoals ik tomaten erg leuk vind en dus 21 zakjes biologisch tomatenzaad hebt gekocht bij tomatofest. Ik ga dat erg lastig voor elkaar krijgen om dat allemaal te planten in de 3 makkelijke moestuin bakken die ik van plan ben te plaatsen

 

Aldus leek het me geen gek idee om eens te kijken of er wat te ruilen valt. Wel gezocht hier op het forum, er wordt wel eens over gesproken maar er is eigenlijk niet iets echt structureels.

 

Is daar eventueel een andere plek voor ?

 

Hoe dan ook, als iemand iets leuks in de aanbieding heeft om te ruilen hoor ik het graag.

 

Ik heb in de aanbieding de volgende tomaten:

 

Amisch Gold

Azoychka

Beam's yellow pear

Black Cherry

Black Krim

Blondkopfchen

Camp Joy

Cherokee Purple

Chocolate Stripes

Early Annie

Faribo Goldheart

Gold Rush Currant

Great White

Hawaiian Currant

Heinz H9129

Old Brooks

Paul Robeson

Super Snow White

Sweet Orange Cherry

Tiny Tim

Tommy Toe

 

 

Ook houd ik me in de toekomst beschikbaar om eventueel samen zaden te kopen. Zelf zie ik het nut niet zo van 30 zaden in een zakje. Voor een kleine moestuin is dat, naar mijn op dit moment erg beperkte idee omdat ik net begin, toch eigenlijk altijd te veel. Geen idee of samen zaden kopen gaat werken maar aangezien ik beginnend ben ben ik vrij makkelijk in wat ik wil aanschaffen. Ik sta nog overal voor open

 

Ik heb overigens ook nog wat andere zaden, het normale spul, worteltjes, spinazie, sla etc. Staat echter in de schuur dus daar maak ik niet zo makkelijk een lijstje van. Natuurlijk is ook dat beschikbaar voor ruilen.

 

---- bewerking - andere zaden toegevoegd -------

 

Ik heb ook nog het volgende:

 

 

Biet - Rode biet

Boerenkool - Westlandse herfst

Bosaardbei - Baron von Solemacher

Bosuitjes - Allium cepa

Broccoli - Southern comet F1

Chinese Kool - granaat

Doperwten - Marktveroveraar (hoogte c.a. 150cm)

Komkommers - Cucumis Sativus

Krulandijvie - Fijne krul geel

Pastinaak - Demi long de guernsey

Pompoen - Reuzen - Cucurbita

Prei - Allium porrum

Ramenas - Lange zwarte

Romeinse sla

Rucola

Rucola - Wilde rucola - Rucola Selvatica

Spinazie - Breedblad scherpzaad

Spinazie - Palco F1

Staakprinsessen (Bertina c.a. 2 meter hoog)

Suikermais - Tasty Sweet F1

Tomaat - Roma

Wortel - Amsterdam

Wortel - Parijse markt (klein rond)

 

Je zou denken dat dit met die 20 andere tomaatjes toch wel meer dan genoeg is... maar goed, altijd leuk om wat te ruilen.

 

Dan kwam iemand via PM met de volgende tip, laat ik ook eens zeggen waar ik zelf naar op zoek ben

 

Eigenlijk ben ik op zoek naar alles wat leuk is maar aangezien ik een "makkelijke moestuin" wil maken om mijn zoon van 5 wat meer met groenten etc. te introduceren is het erg leuk als het daar goed in past. Wat exotische dingen die je dus niet vaak tegenkomt zijn ook leuk. Elke aanbieding die dus niet op mijn "zou ik graag hebben" lijstje staat zie ik dus van harte tegemoet.

 

Wat ik zelf leuk zou vinden:

 

mini komkommers

Doperwten, een laag ras

courgette, liefst volledig vrouwelijk omdat ik niet van plan ben heel veel courgettes uit te zaaien

Ronde courgette, groen en geel

Watermeloen

Pluksla in diverse variaties

Worteltjes, vooral voor kinderen geschikte

Sugersnaps

Diverse keukenkruiden (basilicum, bieslook, koriander, kajoraan, lavas, peterselie, tijm, rozemarijn etc. etc.)

En ook honingplant lijkt me leuk

 

Dit vind ik dus leuk, indien iemand anders een leuk idee heeft hoor ik het graag. Vooral als het geschikt is voor een makkelijke moestuin.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog wat zaden die ik voorlopig niet uit wil proberen (of groente die ik zelf gewoon vies vind).. Dus vrij te ruil:

 

Groene gewone snijbiet

Rijs-capucijners, blauwschokkers

Rode biet

Knolvenkel

Bleekselderie (gedverderrie)

 

Edit: de knolselderie is op, heb ik even uit het rijtje gehaald..

de rest is er nog..

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Groene gewone snijbiet

Knolselderie

Knolvenkel

Bleekselderie (gedverderrie)

 

Hier wil ik wel een paar zaden mee ruilen. Niet dat ik super enthousiast ben over deze gewassen maar om er een of twee ergens tussen te plaatsen is altijd wel leuk. Hoef dus maar een paar zaadjes om het eens uit te proberen.

 

Ik stuur wel een PM.

 

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik zou even niet weten wat ik zelf nog nodig heb, maar ik kijk wel steeds hier of mensen misschien iets zoeken waar ik ze aan kan helpen... ik heb best veel zaad, al is het allemaal in kleine hoeveelheden...

 

Maar dit topic gaat juist om het uitwisselen van mini hoeveelheden zaad... zelf zaad terugwinnen is wel aan te bevelen... ben het zeker van plan dit jaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga ook zeker zelf winnen, als je bijv. op zaads als jeeigenmoestuin.nl kijkt: 25 bieslook zaden voor 1 euro..

Paar bloemetjes van je bieslook en je hebt al dik 25 zaden.

En hoeveel tijd heb je nodig om die zaadjes eruit te pellen en te drogen? Dat is het gene waar je voor betaald: de arbeid, en arbeid = duur.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is jouw definitie van biologisch, Helly?? Moet er een keurmerk op, of is gekregen zaad ook biologisch??

 

Mijn definitie van biologisch is voor mij dat er idd een keurmerk op het zaadzakje staat. Ofwel een EKO merk ofwel een Bio merkteken. Het is uiteraard bij het ruilen van zaden een kwestie van vertrouwen dat mensen ook werkelijk biologische zaden opsturen als er om wordt gevraagd. Als er mensen zijn die zelf zaden halen uit planten die ze zelf biologisch hebben gezaaid en geen bestrijdingsmiddelen/gif hebben gebruikt bij het telen van de planten dan moet dat toch geen probleem vormen.

 

Ik heb inmiddels wel gemerkt dat de meningen erover zijn verdeeld.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, zeg maar waar je interesse voor hebt... dan overleggen we of het biologisch genoeg voor je is... geen sarcasme hoor... het is alleen bij mij gemengd... soms EKO keurmerk, soms zaden van hobbytuiniers die gewoon eko tuinieren, en soms een pakje standaard (ALDI of zo)...

 

Ik heb bio-thijm, bio-rozemarijn, en egyptische biet (platte rode) en heel veel via Ruud & Diana en De Tuinkabouter... twee adressen waar volgens mij alles OK is...

 

Zoals ik al zei... via de goedkope adressen sturen ze geen megahoeveelheden op, maar soms nog steeds genoeg om verder te delen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmin, toch lief van je dat je er op wilt reageren en er naar wilt kijken

Op dit moment heb ik nog bakken over voor iets als worteltjes, erwtjes, paksoi en spinazie, en voor de winter wil ik ook wel graag wat zaden van veldsla, wintersla, prei, winterwortel en boerenkool. Ik mag dan wel een beginner zijn maar ik heb veel ambitie

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmin, toch lief van je dat je er op wilt reageren en er naar wilt kijken

Op dit moment heb ik nog bakken over voor iets als worteltjes, erwtjes, paksoi en spinazie, en voor de winter wil ik ook wel graag wat zaden van veldsla, wintersla, prei, winterwortel en boerenkool. Ik mag dan wel een beginner zijn maar ik heb veel ambitie

 

Hmmm... dat zijn nou net de dingen die ik regulier heb aangeschaft... beetje sneu... (alhoewel... wortel, spinazie, winterwortel en boerenkool niet eens aanwezig... )...

 

Maar misschien is De Tuinkabouter nog niet los van de zaden... ze kosten daar 0,25 per zakje... zonder keurmerk, maar als je de site leest, weet je hoe er omgegaan wordt met tuinieren...

 

http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/apps/webstore/

 

Ik was erg blij met de site en de ruime keuze... van alles wat... en voor de prijs hoefde je het niet te laten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft er zaden van citroenmelisse of citroengras?

Ruilen kan maar ik heb weinig bijzonders.

Roep maar.

 

Ik heb ook stekjes citroenmelisse voor je.

Ik heb zaad van citroengras... maar volgens mij gaat het stekken van twee stengels ook lukken...

Oh, dat is mooi en je woont ook nog dichtbij!

Ik ben morgen vrij, zou je dan al kunnen?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontvangen, ik bel je.

Wil je iets ruilen.

Ik heb een beetje het standaardzaadassoritiment. Wel nog wat leuke tomaatzaadjes en gele winterwortelen.

O, ik heb nog rode plantuitjes en sjalotten, die passen werkelijk niet meer in mijn tuintje, moeten dus op.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn uitjes zitten er al in... heb verder niks nodig... of als je rode kool zaadjes zou hebben... een stuk of vijf of zo... niet echt belangrijk hoor... ik ben meer van het salade materiaal en de kruiden dan van de zware groente...

 

Ik heb trouwens ook nog wel een stek van de donkere venkel voor je. Zelf gekregen van de overbuurman, maar veel te veel stekken... ik zei dat ik ze op mijn beurt ook wel weer weg zou geven hier en daar.... (geen knolvorming)

 

Eventueel ook aardbeien uitlopers...

 

Tot Morgen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi leuk topic,

 

Ik ben nog op zoek naar:

 

Bloemkool, rode kool , witte kool, broccoli, spruitkool , evt chinese kool

augurken

knolselderij, koolrapen, pompoenen

Een paar zaadjes zijn genoeg !

 

Ik heb:

Diverse pepers (cayenne, hongaarse, prairie fire , PI26050)

Snackpaprika rood en oranje, puntpaprika

rode biet wortelen, Amst.Bak, flyaway hybrid, winterwortel

Div. sla soorten (klein duimpje, great lakes, flame, mistanca, veldsla en raketsla (aldi),

Savooie kool

Diverse kruiden w.o. Salie, peterselie boeren platte/krul, koriander, basilicum, munt, mosterblad, mosterdkruid,

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik heb hier nog zaden van Oranjeband. dat zijn

 

Bieten Kogel 2 Bolivar ( doosje is 50 gr. dus ik heb genoeg)

Rode Bieten Egyptische Platronde ( zakje is 50 gr. dus ik heb genoeg)

 

van de onderstaande heb ik een zakje gekocht, maar ik heb denk ik teveel aan 1 zakje vandaar.

 

Rode Kool Langedijker vroege

Rabarber Roodstelige

Andijvie, St. Laurant

Wittekool Langedijker Bewaar

IJssla Dublin

Boerenkool Westlandse herfst laat type

 

Ik vind het wel leuk om hier wat van te ruilen, voor iets apparts, of waarvan je zegt, dat kan je echt niet missen in de tuin

groetjes Natalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...