Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf tuinkas bouwen. Meedenken? Graag!


Gwen

Aanbevolen berichten

Hej,

 

 

Na lang wikken en wegen, plussen en minnen, rekensommetjes maken, wensen uiten en kijken of er een kas aan voldoet, enzovoort, toch besloten om er zelf eentje te gaan bouwen.

 

Als een complete leek met telkens dromen over de constructie begin ik eraan. Dat uitdenken en schetsen en ja, het kan, enz.

 

Totaal inclusief het beton, schroeven enz. kost de kas maximaal zo'n 650 euro en wordt tussen de 12 en 14 vierkant meter groot.

De gebruikte materialen zijn behoorlijk op maat al en met veel zorg uitgekozen waardoor ik denk dat het niet heel veel werk gaat zijn.

 

Straks ga ik eerst de grootte uitmeten en dan pas weet ik hoe groot die precies wordt. Een deel van het fomaat hing af van de afmetingen van de materialen die ik ga gebruiken.

 

Wat ik wil is een kas met 1 hoge zijwand van + 2.50, ik denk 2.90 (mag je zo hoog zonder bouwvergunning?)

En aflopend naar een lagere zijde van zo'n 2 meter hoog.

 

De voor- en achtrkant zijn dus geschuind en vraagt wat pas- en meetwrk. Er komen 2 openslaande deuren in. Voorzijde en achterzijde. Scharnieren is veel goedkoper dan een rail, dus het werden scharnierdeuren.

 

De kas wordt zo'n 3 meter breed en 4 meter lang. Misschien iets breder en iets korter. Dat zal het uitmeten uitwijzen.

 

Ik heb voor rollen golfplaat gekozen, omdat het oersterk is en het goedkoopste per vierkante meter. 1 rol van 2 x 5 meter kost bijna 81 euro. Daar heb ik er 4 van gehaald en 2 rollen van 1 x 5 meter van bijna 41 euro.

Met en fijn ijzerzaagje kun je het zagen.

 

De palen aan de lange zijde zijn 3.60 en gaan zo'n 50 cm de grond in, misschien meer. De eerste palen van voor- en achter zijn ook 3.60 meter. voor de lengte gebruik ik er 3, dus maximaal 2 meter tussen 2 palen. De palen voor- en achter zijn er 3 of 4 want er moeten deuren tussen.

De palen aan de korte zijde zijn 2.60 meter en heb ik er ook 3 van.

 

De palen van 3.60 kosten 8.50, de palen van 2.60 kosten 6.50

 

Als dakleggers gebruik ik planken van 3.60 meter die over de breedte gaan en waar de golfplaten aan vast kunnen. Die kosten 7 euro per stuk.

 

Dan heb ik nog latjes voor de zijkanten en voor- en achterkanten om de golfplaten op vast t zetten. Die zijn 2.50 per stuk.

 

Dit zijn de ongeveer prijzn voorlopig. Er komt nog veel meer bij in de komende tijd.

 

Als ik echt ga bouwen komen er foto's.

 

Suggesties voor hoe de dakleggers te bevestigen is welkom. Ik wilde de palen verstek zagen zodat het netjes schuin loopt en de leggers er goed op aansluiten.

 

Kan een golfplaten dak uit 1 stuk plaat van 2 x 4 meter en 1 stuk van 1 x 4 meter en oppervlakte van 3 x 4 meter overbruggen met alleen 3 planken leggers over de breedte zonder dat het kromtrekt?

 

 

Alvast dank voor het meedenken,

 

Gwen

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Gwen,

 

Een uitgebreid relaas

 

Kun je de golven dicht krijgen anders voorzie ik constant een tocht. Er zijn van die schuim opvullingen voor maar dat maakt het wel een stuk duurder met deze afmetingen.

 

Ik zou je toch aanraden om voor die 650 euro even Marktplaats in de gaten te houden. Er komen geregeld grote kassen voorbij voor deze prijs. 2de hands maar scheelt je veel werk en je hebt dan bij goed speurwerk een degelijke glazen kas...

 

Het is maar een tip

 

Gr. Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,

 

Ik ben al jaren op zoek en vind niks naar mijn zin. En zo'n kas moet je ook in elkaar zetten.

 

Op de naden en hoeken kan ik speciale hoekstukken zetten. Die kosten bijna niks. In de nok laat ik het expres open voor de ventilatie.

 

Maar de platen zijn langer dan de lengte van de kas, dus de hoeken zijn grotendeels bedekt met die plaat die ik de hoek ombuig. Dat is het voordeel van rollen.

 

Anders kan ik dit nemen en valt mee qua prijs:

 

https://www.hornbach.nl/shop/GUTTA-Guttanit-Nokprofielband-zwart-76-30-lengte-1000-mm/5227850/artikel.html

 

En deze windhoekprofielen op de uiteinden:

 

https://www.hornbach.nl/shop/GUTTA-Guttanit-Windveerprofiel-voor-bitumen-golfplaat-lengte-2000-mm/203587/artikel.html

 

Wat ik vooral een punt van aandacht vind is het dak. Hoe ik doorbuigen voorkom.

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ha,

 

Als alles goed met mij blijft gaan en het weer blijft goed dan denk ik dat ik na het weekend de eerste palen de grond in kan zetten.

 

Ik heb nog wat materiaal nodig dus dat moet ik eerst halen voor ik hem helemaal kan bouwen.

 

Het streven is om de kas eind mei af te hebben.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het geheel nog niet helemaal voor me maar hoop dat je er snel foto's van kunt plaatsen.

 

Wat ik me afvraag: Is het niet makkelijker en misschien ook wel steviger om voor het bedrag van 650 euro dat genoemd wordt te zoeken naar eenruiters of andersoortig glas op marktplaats. Dit verhelpt gelijk je probleem van doorbuigen en maakt het geheel in mijn ogen ook steviger.

 

Zoals eerder genoemd, met golfplaat heb je al snel een tocht gevoelig geheel waaruit veel warmte verloren gaat, ik vraag me ook af hoeveel licht er door de platen naar binnenkomt. meeste golfplaten worden snel dof en laten dan volgens mij veel minder licht door ( al is dit natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit van de platen die je gebruikt.

 

Maar ik ben wel benieuwd naar je kas, na het debacle met mijn polycarbonaatkas heb ik ook overwogen om er zelf 1 te bouwen. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om een glazen kas te kopen. Vooral ook omdat ik heel wat haken en ogen zag aan het zelf bouwen en dat ik in mijn berekeningen niet veel goedkoper uitkwam. (als ik de meeste materialen nieuw moest kopen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje lastig, zo'n geschreven bouwbeschrijving. Een plaatje en wat schetsen zouden welkom zijn. Maar dat doe je niet want daar was al eerder om gevraagd. Moeilijk om op deze manier met jou mee te denken.

 

Zelf heb ik een kleine maar mooie kas weten te bemachtigen via MP. 1m80 bij 2m40 l×b en hoogte is 2m40. Aluminium en glas, 300 euro voor betaald. Heb hem nu al een paar jaar, gaat de rest van mijn leven mee.

 

(momenteel op MP een kas van 6×6 meter voor € 500)

 

Je hebt je materialen al in huis gehaald en bent als ik goed gelezen heb, al begonnen met de bouw, dus wat voor hulp/advies zou je dan nog nodig hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,

 

 

Dank voor de antwoorden en overwegingen om rekening mee te houden.

 

Met de bouw ben ik nog niet begonnen. Daar begin ik mee wanneer de aardbeistellages af zijn.

 

Een tekening/schets ga ik pas maken wanneer ik de afmetingen weet die ik ga gebruiken. Dat weet ik pas wanneer ik weet hoeveel ruimte de aardbeistellages innemen.

 

De stellages zijn rond het weekend zo ver klaar dat ik de grootte van de te buwen kas kan bepalen. Dan ga ik wat schetsen en zet ik het in dit topic.

 

Heb wel een dilemma of ik de rollen golfplaat neem, of voor losse platen ga. Die schelen voor het berekende oppervlak zo'n 150 euro ten opzichte van de rollen golfplaat. Qua bevestigingspunten zit ik ongeacht het soort plaat dat het wordt aan iedere 60 cm vastzetten op een frame vast, dus daar kan ik niet op besparen wanneer ik voor rollen golfplaat kies.

 

Waar ik met name mee zit is hoe ik de dakconstructie zodanig kan maken dat het stormvast is, lichtgewicht en de platen niet door gaan hangen. Heb al wat tips van mensen bij de Hornbach gehad, maar ervaringsdeskundige adviezen zijn ook heel welkom.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hoe gaat het met de bouw? Ik heb zelf niet zo een ervaring. Maar je hebt toch van die schroeven voor golfplaten vast te zetten? Gaatje boren en zo'n schroef. bout met rubbertje om ze vast te zetten. Als je voldoende dwarsbalken hebt kan je ze daar goed op monteren. Voordeel is dan dat je weer extra mogelijkheid hebt dingen aan het dak op te hangen (tomaten draden bijvoorbeeld)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ha,

 

Nou, verder dan een paar proefgaten boren in de grond kwam ik eind mei niet. Wederom werd ik geveld door een longontsteking en dit keer een heel heftige waar zwaar geschut voor werd ingezet. Dagen sliep ik ruim 20 uur per etmaal

 

Vervolgens moesten de eendjes in hun tijdelijke onderkomen droog zitten en heb ik al mijn energie gestoken in het bouwen van een mobiel nachtverblijf. Het werd boven verwachting gaaf!! Voordeel was ook dat ik vast wat kon oefenen met constructies, dakopbouw enzovoort.

 

Daardoor heb ik een aantal inzichten gekregen over hoe ik de bouw van het dak van de kas het beste aan kan pakken. En Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het frame op ga bouwen uit wat dikkere palen. Ook wordt de kas ietsje kleiner zodat ik er makkelijk omheen kan lopen voor het bevestigen van de materialen aan de palen. Want dat moet natuurlijk nog wel mogelijk zijn. Verder is de bestrating zo goed als gereed, eindelijk en daardoor ook duidelijk waar de palen komen.

 

Vanaf vandaag boor ik de eerste gaten en hoop ik deze week de dikkere palen te kunnen halen. De dunnere palen gaan vast in de zwarte beits. Het is al behandeld tuinhout, maar ik geef het graag een nog wat langere levensduur en het is mooi om alles in 1 strakke kleur te hebben.

 

De bouw ga ik zoals beloofd vastleggen in een fotoverslag en regelmatig updaten erover. Nu kan ik echt niet wachten om eraan te kunnen beginnen, eindelijk De deuren ga ik ook zo snel mogelijk beginnen te maken. Dat wordt custom made .

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hi,

 

Nou, de plannen zijn definitief en afgelopen woensdag zijn de laatste palen en planken gebacht.

 

Het is helaas niet gelukt om dikkere palen in de juiste lengte te krijgen, dus heb ik besloten om het dak een kwart slag te draaien qua afschuining zodat het over de breedte afloopt inplaats van over de lengte zoals eerst het plan was. Gevolg is dat ik meer palen nodig heb, maar het geheel wordt denk ik wel wat steviger.

 

De palen komen ongeveer een meter in de grond in een PVC- buis die wordt volgestort met beton. De buizen zijn wat groter zodat de betonnen voet ruim om de buizen past.

 

De kas staat volledig ingeklemd tussen bebouwing en komt niet boven de bebouwing uit, dus ik verwacht niet dat de kas schade op gaat lopen als gevolg van stormwind.

 

Omdat ik zo'n 5 vierkante meter oppervlakte ging verliezen wanneer ik voldoende ruimte zou laten om rond de kas te kunnen lopen, heb ik besloten om toch voor de maximale afmetingen te gaan. Gevolg is dat ik de wanden die strak tegen de schutting en de muur komen moet opbouwen als het zaakje plat ligt. Als de golfplaten en planken op de palen zitten dan moet de wand in zijn geheel in de palen worden getild, waterpas gezet en beton meteen in de buizen gestort. Doordat de wanden niet zoveel wegen denk ik dat het wel lukt.

 

Tijdens het boren van de eerste gaten kwam ik al onaangename verrassingen tegen in de grond. Onder andere een enorme grindtegel die ik helemaal uit moest graven. Als ik dit bij ieder gat ga krijgen dan kan het boren van 12 gaten nog flink lang gaan duren.

 

De werkzaamheden moet ik aan het weer aanpassen. Wat ik de komende tijd doe is de bestrating goed krijgen, gaten boren en beitsen. Als het beitsen klaar is kan ik ook in de regen bouwen.

 

Verder ga ik wand voor wand als proef de palen neerzetten en de hoek van het dak bepalen. De bedoeling is dat het dak aan de hoge zijde tot aan het schuurdak oversteekt zodat het pad tussen de schuur en de kas beschermd is tegen de regen en daar een leiperzik tegen de schuurmuur kan groeien.

 

De kas wordt zo gebouwd dat deze gedemonteerd kan worden en ergens anders opgebouwd, voor het geval ik ruimer ga wonen ter zijner tijd.

 

Binnenkort komen de eerste foto's.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een raad mag geven, en dat is voor iedereen, ter bescherming van uw constructie.

Omwikkel de palen met vetband van tien cm onder de grond tot tien cm er boven.

De houten palen gaan steeds kapot daar waar de grond en de lucht mekaar raken. Ook in water is dat zo maar door het veranderlijke niveau is het niet zo precies te zien.

Het maakt niet uit of je beton gebruikt of aarde het probleem stelt zich steeds op dezelfde plaats.

Een paar jaar terug moesten mijn buurman en ik elk een deel van de schutting herstellen en nu kan de buurman reeds opnieuw beginnen terwijl mijn ingepakte palen nog steeds even sterk zijn.

Let er maar op, het raakvlak lucht -grond is de plaats waar hout vergaat.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
fijne van zelf bouwen is precies zoals je wilt.

komt vaak toch een hoop bij kijken en dan ben je uiteindelijk meer geld kwijt

plus dat mensen denken goedkoop bezig te zijn en dan "pvc", "polycarbonaat" en andere matrialen gebruiken die niet geschikt zijn voor voedsel productie.

me tandjes zijn weer een millimeter aan lengte kwijt.

Dat is geen onkruid, dat is groenbemesting .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Tjeetje, dus als ik het goed begrijp is het vanwege de straling en warmteproductie in de kas al schadelijk zonder dat de gewassen contact maken met het materiaal?

 

Heb geen idee welk materiaal die golfplaten zijn. Dat zal ik even opzoeken. Doordat ik heel veel puin in de grond tegen kwam en kom en te ziek werd om nog te klussen ben ik nog niet zo ver dat de golfplaat erop kan. Dus ik kan nog wijzigen.

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Nieuw topic hoeft niet, maar niet nodig om in nog meer topics te plaatsen, dus uit "tuinkas ontwerp plan" heb ik het verwijderd.

 

Ik vraag me af waarom de zijwanden ondoorzichtig zijn. Tijdens het scrollen door de foto's spande het er nog om of er tafels in zicht zouden komen, maar nee, duidelijk een pad en al gevorderde plantjes in de grond. Ik had de zijwanden tot beneden aan toe met doorzichtig materiaal gedaan. Wel een mooi degelijk timmerwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd leuk en interessant om andermans bouwprojecten te zien. Mooi gedaan, en mooi bouwverslag.

 

Zou je hier een schatting kunnen noemen van de materiaalkosten? Nuttige info voor andere zelfbouwers.

Hout + platen + alle schroeven, ook die plaatbevestigingspluggen. Excl. stroom- en watervoorziening en de stenen bandjes en zo op de grond.

 

O ja: Alles Douglas, of vuren? (op de hardhouten funderingspaaltjes na).

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ontwerp is dus al eerder genoemd en vrij populair op internet als je gaat zoeken. Op YouTube staan een paar videos en op internet is er eigenlijk maar 1 goede site:

https://www.ana-white.com/woodworking-projects/diy-greenhouse

 

Vooraf die YouTube filmpjes bekeken en ik heb echt enorm veel voorbereid werk gedaan, met name de balken / afmetingen.

Ik heb geen 2 linkerhanden maar absoluut geen technische achtergrond met timmer- bouwwerk.

 

Het originele ontwerp is ong 3,20 x 3,70. Ik heb er voor gekozen om de kas 3.00 x 4,50 meter te maken! Een goeie vriend van me heeft alles uitgewerkt in Autodesk waardoor we een perfect beeld kregen van alle maten, wat ons énorm veel gepuzzel heeft bespaard!

 

Ik ben nog bezig om alles compleet aan te leveren, overzicht van maten, etc. Maar dat kan nog even duren. We hebben ook timelapse videos gemaakt voor YouTube. Mocht iemand alvast info willen: stuur me even pm.

 

Ik vraag me af waarom de zijwanden ondoorzichtig zijn. Tijdens het scrollen door de foto's spande het er nog om of er tafels in zicht zouden komen, maar nee, duidelijk een pad en al gevorderde plantjes in de grond. Ik had de zijwanden tot beneden aan toe met doorzichtig materiaal gedaan. Wel een mooi degelijk timmerwerk.

 

Om heel eerlijk te zijn, de reden van de zijwanden ondoorzichtig: ik dacht dat daar een hele gegronde reden voor was. Dus ik heb het maar zo gelaten. Er zijn ook kassen / foto’s van mensen die inderdaad het doorzichtige tot grond toe doen.

Echter, ik heb er geen spijt van! Sterker nog, ik zou hier weer voor kiezen. De schaduw valt behoorlijk mee omdat de zon vanaf 2e week mei al enorm hoog staat (voldoende). Hierdoor heb ik juist dat bepaalde planten zich véél beter ontwikkelen omdat ze niet continu in de volle zon staan.

Er staat namelijk een glazen kas voor, dus dat is mooi vergelijkingsmateriaal ook. Ik ben elk jaar te laat met ophangen verduisteringdoek (wat ook nooit echt goed lukt..).

Tevens valt het mij op, maar dat moet ik echt nog aantoonbaar meten, dat deze kas warmer lijkt te voelen dan de glazen kas. Ik weet niet of dit komt doordat de grondaarde in deze houten kas de warmte meer vast houdt (in de glazen kas liggen tegels helemaal), of dat het komt door de zijwanden die dicht (donker) zijn waardoor warmte meer blijft behouden.

 

Een ander, enorm groot voordeel is dat je op hout alles kunt bevestigen!! Wat is dát een genot als je jarenlang metalen kas gewend bent!

 

Zo ook, jawel, de tafels De zon gaat rechts van de tafels op de eerste foto, waardoor de zon eventueel nog onder de tafels kan schijnen (heb er rekening mee gehouden)!

 

DA9FD7BE-9038-445F-A5D5-151E0899169A39491559686489.jpeg

 

Ik heb op 3 punten zo’n hoekbevestiging gezet waardoor ik er losse platen op kan leggen. Mocht ik de ruimte dus wel anders willen benutten kan ik de platen er zo afhalen!

 

Hieronder foto van dezelfde kant, andere hoek. Daaronder staan planten die hoog worden dus geen tafel, maar wel mogelijkheid voor!

 

BA27A51C-A017-498D-B643-DA9388377BA689701559686602.jpeg

 

Kosten

Hout, gekocht bij een houthandel (dus géén Karwei of Gamma oid!!). Complimenten voor onszelf, we hebben uiteindelijk 1 CLS overgehouden!! CLS SLS Vuren balken van 38 x 89 mm en met name veel van 420 / 480

 

In totaal aan hout ongeveer € 240,-

Beits, Karwei, 2 potten a € 35,- totaal € 70,-. Heb nog ruim een kwart over. Zou tevens niet weer eigen merk Karwei doen: is gewoon slechtere kwaliteit waardoor je veel vaker moet behandelen en dus hetzelfde bedrag kwijt bent bij goede beits (en meer werk..).

 

Het dak! Lang en veelvuldig in verdiept. Uiteindelijk besteld via HMG Benelux. Word geleverd vanuit Duitsland.

 

Soort: PVC Damwandplaat 70/18

5 stuks van 4,5 meter (precies over de gehele breedte dus).

3 stuks van 3 meter (voor- en achterkant).

2 pakken afstandhouders

2 pakken RVS schroeven

Vulstroken 10 meter (achteraf niet nodig, koste € 27,-)

 

Kosten incl. Verzending, net geen € 330,-. Dus wel echt alles erbij!

 

Damwand zijkanten heb ik op marktplaats gekocht. Zijn een hoop bedrijven / handelaren die restpartijen verkopen. Ik was € 110,- kwijt voor 5 damwandplaten van 3 meter (1 meter breedte) en nog een pak extra RVS schroeven erbij (speciaal voor damwand met van die rubbers er tussen).

 

Aanpassingen

De zijkanten, de randen, daar heb ik toch nog maar hoekpunten / hoeklijnen op gezet. Het is mij een raadsel hoe de anderen dat goed opgelost hebben, zonder dat er (veel) water naar binnen sijpelt.

 

Raam! Een kas moet toch echt een raam hebben! Hoop gepuzzel maar het is uiteindelijk dit geworden:

36B3C788-2C5B-4908-885E-014288649BE390941559687845.jpeg

Je kunt het op vorige pagina zien, foto 7 en 12.

 

Bij HMG Benelux heb ik platen gekocht van 1 mm: ik adviseer ten zeerste om 1,2 mm te doen!!! Iets duurder maar 1 mm is echt, ik vrees, te dun! Op een gegeven moment ben je zo erg bezig met plannen en uitvogelen dat je foutjes maakt, dit was er 1 van mijn kant!

 

Elektrisch en water. Zoals je op foto 9 kunt zien heb ik er ook stroom en water in (wat een luxe, vooral stroom!!), dat kost natuurlijk ook extra. Stukjes buis, bochtjes, klemmetjes, wandcontactdozen... reken er maar al snel € 100,- voor (incl. alles, dus ook schroeven, etc). Ik had nog een kadobon van de Welkoop voor nieuwe tuinslang, ook weer 2 tientjes . Maar dit zijn uitgaves waar je wel op kunt besparen als het moet en je rustig bijvoorbeeld marktplaats in de gaten kunt houden.

 

F29B7A94-B6CE-40C8-BA9A-27BB9B086F9B89261559689158.jpeg

 

Versteviging wanden. Misschien omdat mijn kas langer is dan het originele ontwerp, maar ik vind toch echt wel dat er nog balken tussen de zijspannen van het dak moet! Volgens mij gaat get anders echt te veel heen en weer, met kans op barsten in het dakprofiel! Op foto 7 zie je dus het geraamte nog zonder deze tussenbalken (zo noem ik het maar even). Dit idee zag ik op YouTube bij iemand voorbij komen!

 

Tot slot nog een foto van de deur, die miste nog! Hier zie je ook goed de hoeklijnen. Heb de ondersten natuurlijk even mooi rood geverfd (ook weer 20 euro...). Deur was gratis, zelf maken of gebruikte deur ben je ook rond 20 / 50 euro kwijt.

 

0E965E06-3C11-4420-B4B3-76A81C0E98DD83311559689078.jpeg

 

Kosten totaal

- Hout CLS € 240,-

- Dak e.d € 330,-

- Damwand zijkant € 110,-

- Beits € 70,-

- Hoeklijnen € 30,-

- Schroeven extra € 60,-

- Plinten voor deur / raam afwerken € 15,-

Totaal: € 855,-

Maar dit is dus wel echt compleet, tot de laatste schroef! Nouja je houdt wat schroeven over natuurlijk

 

Optioneel:

- Stroom / water € 100,-

- Deur € 50,-

 

Losse dingetjes:

- Kwasten voor verf

- Borders voor afscheiding fundering (pallet hout of zoals mij Douglas planken).

- Gereedschap

 

Grond frame / fundering

Neem de tijd hiervoor! Uiteindelijk is het zó recht geplaatst dat het water in het midden op de kas blijft liggen! Dit brengt mij meteen bij de tip: zorg ervoor dat de kas iets schuin staat ( in de lengte), zodat het water er altijd kan aflopen!

Ik miste de fundering ook een beetje in alle verhalen en videos van anderen.

Hier heb ik 8 hardhouten palen de grond in geslagen waarbij de 4 palen op de hoeken verbonden zijn met binnenkant kas. De 4 andere palen staan daar als het ware tussen, maar daar staat het frame dan weer op (jaja!). Dit ivm doorzakken. Zo is er bijv precies een paaltje onder het frame van de deur. Op deze manier heb je, vind ik, perfect balans. Eventueel kun je ze nog in cement zetten maar hier niet gedaan.

 

Bonustip

Het is relatief eenvoudig om de kas bijv. 50 cm langer te maken omdat de moeilijkste berekeningen (bogen dak) allemaal gelijk blijven! Qua kosten stijgt het relatief erg weinig!! Mijn advies: indien mogelijk maak ‘m 5 meter ipv 4,5. Kleiner kan natuurlijk ook! Oorspronkelijk zou ik m 4 meter maken, de halve meter extra koste geloof ik nog geen 70 euro meer...

 

 

 

Gedetailleerde kaarten met afmetingen volgen nog, ben alleen met dit verslag al ruim uur bezig geweest

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...