Zelf yoghurt maken.

<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (155)

Bericht di 12 jul 2011, 13:42

Zelf yoghurt maken.

Als het kan haal dan verse melk bij de boer, dan krijg je lekkere vol-romige yoghurt. Het kan ook met melk uit een pak.
Ik neem een liter rauwe melk en kook deze eerst op tot het kookt. Blijf roeren als je dat doet, want het brand snel aan.
Laat de melk dan afkoelen tot 45 graden, of verwarm je melk uit pak tot 45 graden.
Klop er met een garde ongeveer 200 ml biogarde of andere rechts of linksdraaiende natuuryoghurt door. Soms heb ik wat meer soms wat minder, het lijkt niet zo heel veel uit te maken. maar 200 ml was het originele recept.
Als ik twee liter melk heb, neem ik niet meer dan 300 ml yoghurt.
Zet de pan met de yoghurt nu warm weg, in een hooikist, of goed ingepakt onder enkele dekbedden in een ongebruikt bed. Als het erg koud in de ruimte is stop ik er voor ik naar bed ga nog een warme kruik onder het dekbed, ( meestal maak ik het in de avond) het gaat erom dat de mix een tijd flink op temperatuur blijft. Maar ook daarbij het ik het gevoel, dat: als je goede melk hebt, en ditem yoghurt het niet kan mislukken.
De volgende dag heb je een pan met yoghurt, en dat kan je dan in een bak afkoelen in de koelkast. Pas daarna eten.
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (66)

Bericht di 12 jul 2011, 14:57

Re: Zelf yoghurt maken.

Ik heb een zakje met yoghurt cultuur gekocht bij Brouwmarkt. Daar maak je 1 keer een liter melk mee aan, en dat stop je in ijsblokzakjes in de vriezer.
Als je yoghurt wilt maken, neem je van die houdbare melk (of die maak je, zoals appelvrouw hier net uitlegt), daar doe je 1 zo'n ijsklontje in, en dan warm houden zoals Appelvrouw net duidelijk maakte :).

Na het eten van de yoghurt (die in de koelkast nog wat dikker wordt), bewaar je een eetlepel, en maak je weer een nieuwe liter yoghurt. Dat gaat een tijdje goed, tot het steeds zuurder wordt. Dan begin je de cirkel weer opnieuw met een ijsklontje cultuur.
Ik heb van 1 zakje poeder, een enorme stapel ijsklontjes, om zeker een jaar lang yoghurt te kunnen maken.
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
www.veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook
www.blog.veldvarkens.nl
<<

appelvrouw

Bericht di 12 jul 2011, 15:28

Jorieke123 schreef:Ik heb een zakje met yoghurt cultuur gekocht bij Brouwmarkt. Daar maak je 1 keer een liter melk mee aan, en dat stop je in ijsblokzakjes in de vriezer.
Als je yoghurt wilt maken, neem je van die houdbare melk (of die maak je, zoals appelvrouw hier net uitlegt), daar doe je 1 zo'n ijsklontje in, en dan warm houden zoals Appelvrouw net duidelijk maakte :).

Na het eten van de yoghurt (die in de koelkast nog wat dikker wordt), bewaar je een eetlepel, en maak je weer een nieuwe liter yoghurt. Dat gaat een tijdje goed, tot het steeds zuurder wordt. Dan begin je de cirkel weer opnieuw met een ijsklontje cultuur.
Ik heb van 1 zakje poeder, een enorme stapel ijsklontjes, om zeker een jaar lang yoghurt te kunnen maken.

Ha mooi lijkt me dat, ik ken die yoghurtcultuur niet!
Jorieke`s uitleg doet me bedenken dat ik vergeten ben erbij te vermelden dat je een tijdje lang met je eigen yoghurt weer verder kan gaan ( zoals Jorieke dat uitlegde) alleen denk ik niet dat een eetlepel genoeg is voor een liter.
Ook deze yoghurt wordt nog wat dikker in de koelkast ( als hij de kans krijgt..we zijn allemaal gek op verse yoghurt).
Misschien kan ik ook gewoon mijn yoghurt invriezen in portie`s van 125 ml o.i.d. als starter..ik ga dat proberen.
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht di 12 jul 2011, 15:31

Nog nooit van gehoord,
of is dit de methode die ze ook wel yogurt plantje noemen, maar een of andere bacteriecultuur is helemaal geen plant.
Players only love you when they're playing.
<<

appelvrouw

Bericht di 12 jul 2011, 15:39

hansm schreef:Nog nooit van gehoord,
of is dit de methode die ze ook wel yogurt plantje noemen, maar een of andere bacteriecultuur is helemaal geen plant.

Nee hoor, het is gewoon de bacteriën die in de yoghurt zelf zit..het beestje dat de yoghurt zuur maakt zullen we maar zeggen..geen plantje dus. Het zijn de melkzuurbacteriën lactobacillus en streptococcus...En als je ze een lekker warm bedje geeft vermenigvuldigen zij zich dankbaar..(ze breken de lactose af tot melkzuur). Een levende yoghurtcultuur.
<<

Jorieke123

Moderator

Bericht di 12 jul 2011, 16:04

Nee, geen (melk)kefir inderdaad.
www.blog.veldvarkens.nl
<<

helena

Woonplaats of Regio: brabant

Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)

Bericht di 12 jul 2011, 18:47

Heb ooit zelf yoghurt van geitenmelk gemaakt voor de verkoop in een 10 ltr. roestvrijstalen emmer met deksel die een aantal uren warm stond in een soort van wekketel. Nu twijfel ik erover een apparaatje met 1 ltr. beker te kopen of een apparaatje met een aantal potjes van 200ml. Het broeien in het bed heeft ook voordelen in de winter natuurlijk..... :)
<<

Jorieke123

Moderator

Bericht di 12 jul 2011, 19:10

Ik heb dat apparaatje met 1 liter beker. Via marktplaats gescoord ;)
www.blog.veldvarkens.nl
<<

helena

Woonplaats of Regio: brabant

Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)

Bericht di 12 jul 2011, 19:18

Leuk op MP, kwantakosteda, als ik weten mag? Met 2 bekers? €50 nieuw geloof ik?
Heb al vaker gezocht op MP maar die niet gevonden. Had er ooit een maar weggedaan, helaas. Lijkt me wel handiger dan kleine potjes. Maar die zijn weer handig direct mee te nemen voor de lunch.
<<

Jorieke123

Moderator

Bericht di 12 jul 2011, 19:20

Was 15 euro, ik zag ze nieuw voor 25 dacht ik,. bij brouwmarkt. Het is er 1 van plastic, met maar 1 beker.
www.blog.veldvarkens.nl
Volgende

Keer terug naar Koken en Recepten

Deel dit bericht:

|  |