Zure grond, wat doen?

<<

hayays

Woonplaats of Regio: stekene

Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)

Bericht za 16 jun 2012, 09:51

Zure grond, wat doen?

hey

onze grond blijkt vrij zuur te zijn.
wat moet ik daartegen doen als ik volgend jaar terug een moestuintje wil.

we gaan wel een nieuw stuk klaarleggen, waar nu compost hoop en tuinhuis staat. en vorig jaar kippen hebben gezeten.

heb al gehoord om kalk te doen.
wat is het beste koeienmest of paardenmest, kan aan beide geraken, alleen is paardenmest bij buren en koeienmest enkele dorpen verder.
en een vere nonkel zei van stikstof of zoiets.

kunnen jullie me helpen?

groetjes
voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.
zaden kopen online
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht za 16 jun 2012, 11:40

Re: Zure grond, wat doen?

Het beste is verteerde mest dus zoiets van een jaar oud,
kalk en compost moet je tuin minder zuur maken denk ik.
Het is ook wel lekker om eens precies te weten waar je aantoe bent met de grond, daarvoor kun je bij plaatselijk tuincentrum grondmonster inleveren, en dan krijg je advies op maat wat te doen en hoeveel.
Players only love you when they're playing.
<<

RvO

Woonplaats of Regio: Drenthe

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht za 16 jun 2012, 12:39

Hier kun je ook terecht voor bodemanalyse en bemestingsadvies: http://www.gaiabodem.nl/
Nee geen aandelen. Succes ermee.
<<

verhoeven

Woonplaats of Regio: oud-beijerland

Bericht za 16 jun 2012, 13:22

ik zat even te denken aan regenwormen, met in cominatie de tips van de anderen leden. worden zorgen vaak ook dat de grond wat losser word, en maken de grond vruchtbaar.

groetjes:kevin verhoeven.
<<

hayays

Woonplaats of Regio: stekene

Bericht za 16 jun 2012, 16:33

regenwormen zitten er zeker genoeg.
maar zoals gezegd, niet echt iets gedaan, behalve mest gestrooid. volgend jaar pakken we het beter aan.

zou paardenmest goed zijn of toch beter koeienmest?

groetjes
voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.
<<

Jorg

Moderator

Woonplaats of Regio: Zeeland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (11)

Bericht za 16 jun 2012, 17:22

Zoals hans en RvO al schreven zou ook ik eerst een bodemtest doen om te kijken of en hoe zuur de grond is. Als je dat weet kan je gericht gaan kalken en doe je het dus in één keer goed. Als je zo'n test laat doen bij een goed bedrijf (bijv giabodem, maar in belgie zijn er vast ook wel) dan krijg je er meteen een bemestingadvies bij. Kalken is in ieder geval de meest voornaamste manier om de grond weer een beetje minder zuur te maken, maar eerst testen dus voordat je maar wat gaat strooien ;)

Paardenmest is prima hoor, als je dat af en toe bij je buren kunt halen is dat helemaal top. Als het kan maak je nu alvast een hoop aan zodat het nog kan verteren zodat je het in het najaar of voorjaar op de grond kunt aanbrengen/onder kunt werken. Paardenmest is in ieder geval een goede basisbemesting voor je moestuin
<<

Bubbels

Woonplaats of Regio: Drenthe

Bericht za 16 jun 2012, 19:44

Wij hebben ook een zure grond (veen), maar dat hoeft geen probleem te zijn hoor. Er zijn gewassen die je zure grond juist waarderen. Bosbessen vinden het er heerlijk op bijvoorbeeld. We gebruiken wel wat oude paardenmest, maar voor de rest groeit alles hier eigenlijk prima.
<<

Bit

Woonplaats of Regio: Krimpenerwaard

Moestuin Seizoen: Bekijk update (70)

Bericht zo 17 jun 2012, 06:33

De vraag die ik zou willen stellen is: Hoe 'blijkt' de grond waar jullie op zitten 'vrij zuur' te zijn ? Hoe weet je dat en hoe zuur is 'vrij zuur' ?

Bodemtest dus ja. En dan daarnaar gaan handelen, of verder vragen stellen aan de hand van de uitslag.

Verder is een moestuin die 'vrij zuur' is helemaal niet zo'n probleem hoor. Begin gewoon, en kijk wat het doet. succes ! Geen verse mest bij je groenten is wel een algemene regel ja. Mesthoop opzetten nu is een goeie tip, kan je hem in november opbrengen of van het voorjaar. Het is meer de humus die je dan inbrengt dan echt veel mestwaarde. Prima.

In het heel algemene : Niet te veel tuinieren in je hoofd. Gewoon doen. Natuurlijk wil je de goede basis-condities scheppen, maar dat kan ook komen met de jaren.
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

MoesNique

Woonplaats of Regio: provincie Groningen

Bericht zo 17 jun 2012, 16:36

Ik sluit me aan bij Bit :thumbup:
Het is onbegonnen om op ieder plekje de juiste zuurgraad te creëren, het ene gewas vindt een goed doormeste grond geweldig (vaker dus een wat zuurdere grond), het andere gewas houd toch van een wat schralere of minder zure grond (bekalkte en luchtige grond).
Het is inderdaad gewoon beginnen zoals mijn voorganger(s) al aangeven en afzien welk gewas een beetje hulp kan gebruiken en welk gewas niet.

Bovendien gaat daar ook nog je grondsoort een rol spelen als je bezig gaat met PH waarden.
Zo is een kleigrond weer totaal anders dan een zandgrond t.a.v. de gemiddelde zuurgraad beoordeling.
Dus lekker starten en enkel bij vruchten zoals een druif, paprika of dergelijke zou ik persoonlijk de zuurgraad met een zuurgraadmetertje even wat bewaken, toch ook dat is niet echt nodig omdat het vaak zichzelf wel wijst en kenbaar maakt. (een metertje is bij iedere welkoop of dergelijke wel verkrijgbaar, maar daar heb je weinig aan als je niet weet wat je met PH waarden aanmoet of welke gewassen daar een voordeel bij doen).

;)
De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique
<<

D_SDennis

Woonplaats of Regio: Rhenen

Bericht zo 17 jun 2012, 20:39

En als er volop regenwormen in je grond zitten zou ik me zeker over de zuurgraad geen zorgen maken!
Volgende

Keer terug naar Bodem en bemesting

Deel dit bericht:

|  |