Zwanger en de tuin omspitten

<<

Liesje

Woonplaats of Regio: Noord-Holland

Bericht ma 20 feb 2012, 13:05

Zwanger en de tuin omspitten

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik het juiste sub-forum te pakken heb, maar ik heb een vraag:

Ik ben nu 11 weken zwanger, en ondanks dat ik nog geen enorme toeter heb merk ik dat mijn kracht enorm is afgenomen en dat ik snel moe ben. Nu ben ik wel een fervent moestuinder, en ik ontkom er eigenlijk niet aan om mijn tuin om te gaan spitten, het liefst in combinatie met grondverbetering (om de structuur van de zeeklei hiero wat luchtiger te maken).

Nu zat ik al een beetje te speuren op het internet naar machines die het spitten misschien wat makkelijker zouden kunnen maken, bijvoorbeeld een tuinfrees of een tuinploeg. Weten jullie of zo'n apparaat ook geschikt is voor relatief kleine lapjes grond? Ze zien er namelijk vrij omvangrijk uit, en de stukken grond die ik aan wil pakken zijn ongeveer 1x5, 2x2, en 3x1,5. Of hebben jullie misschien andere tips om het aan te pakken? De man inschakelen heb ik al overwogen ;-). Maar die heeft al een aantal klussen in zijn mik geschoven van me, zoals dakgoten maken en twee bomen rooien, dat ik eigenlijk niet meer bij hem durf aan te komen ;)

Alvast dank voor het meedenken!
<<

greetje11

Woonplaats of Regio: Twente

Bericht ma 20 feb 2012, 13:30

Re: Zwanger en de tuin omspitten

Gefeliciteerd :) Mijn dochter is over 10 dagen uitgerekend van de derde

Heb een aantal jaren geleden een tuinfrees van de lidl gekocht, het ding werkt prima, iets van 70 euro
Maar je hebt wel elektriciteit nodig,
Als het in je achtertuin is kan dat natuurlijk prima, maar op een volkstuin is meestal geen stroom.
Evt een grelinette staat hier ergens wat op een forum.

Ik zou als ik jou was maar rustig aan doen en niet teveel in 1 keer doen, ivm je zwangerschap

foto-s-van-favoriete-gereedschap-t594-60.html?hilit=grenilette
<<

Janine~Bustani

Woonplaats of Regio: Duitsland

Bericht ma 20 feb 2012, 13:34

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wij hebben een kleine tuinfrees (ook Lidl)

Afbeelding

en dat is wel een hulpje, maar ik vind het niet zo'n goede hulp dat je daarmee het spitten volledig kan vervangen.
En hij trilt enorm. Tis een beste belasting voor je lijf en ik durf ook niet zeker te zeggen dat het veilig is in combinatie met een zwangerschap.

In jouw positie zou ik dus toch zelf gaan spitten, maar er dubbel zoveel tijd voor uittrekken.
Enneuh anders toch maar die man van je....samen de lusten, ook samen de lasten :P
www.bustani.nl, voor blogs, zaden, handgemaakte producten en nuttige informatie!
<<

Nicolette

Bericht ma 20 feb 2012, 13:48

ja of de grellinette gebruiken dat is minder belastend
<<

Janine~Bustani

Bericht ma 20 feb 2012, 13:53

Oh dat is een handig ding Nicolette! Die kende ik nog niet! *noteert op verlanglijst*
www.bustani.nl, voor blogs, zaden, handgemaakte producten en nuttige informatie!
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht ma 20 feb 2012, 13:54

Dat omwoel apparaat vind ik echt een onding. Joep kan er nog wel mee overweg, maar het ding gaat zo achterlijk hard, dat hij voor me uit 'loopt'. Moeilijk te omschrijven...
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

Liesje

Bericht ma 20 feb 2012, 13:58

Hm, dat ziet er idd best handig uit zo'n grelinette :-). Waar zou ik zo'n ding kunnen vinden?

Ik had nog geeneens rekening gehouden met de trillingen van zo'n frees. Volgens mij wordt de verloskundige daar niet blij van als ze 't hoort...
<<

Janine~Bustani

Bericht ma 20 feb 2012, 14:01

Precies, dat denk ik ook niet Liesje....aangezien de befaamde trilplaat tegenwoordig ook een no-go is voor zwangeren, denk ik dat een frees ook niet heel verstandig is...

Jorieke; ik begrijp wat je bedoelt. Zo'n frees heeft een flinke trekkracht wat je eigenlijk in bedwang moet zien te houden. Mij lukt het ook niet altijd hoor, zeker in het begin niet :) Je krijgt er wel spierballen van :D
<<

greetje11

Woonplaats of Regio: Twente

Bericht ma 20 feb 2012, 16:01

Voordat je spierballen krijgt eerst enorme spierpijn in je bovenarmen :lol:
<<

Kruidje

Woonplaats of Regio: regio Ehv

Moestuin Seizoen: Bekijk update (16)

Bericht ma 20 feb 2012, 17:03

Je zou dit jaar gewoon goed kunnen mulchen. Dan doen de wormen de grondverbetering voor je. Jaartje niet spitten moet toch ook lukken. Haha, misschien ga je dan nooit meer spitten...

Werk je met bedden? Dan hoef je namelijk niet op de grond te lopen en blijft de structuur beter.

Google eens op "no dig garden". Ik denk dat je het krantenpapier kan weglaten aangezien je al een goede ondergrond hebt.

Enne, gefeliciteerd met de kleine. Mijn ervaring is dat je vanaf 5 maanden weer meer energie hebt.
Volgende

Keer terug naar Tuinvragen

Deel dit bericht:

|  |