Aardappelziekte - colorado kever bestrijden op de complexen

In deze rubriek is ruimte voor de vele volkstuinverenigingen die Nederland en België rijk zijn
citroen
Moestuin Seizoen: Bekijk update (59)
Woonplaats / locatie: antwerpen

Aardappelziekte - colorado kever bestrijden op de complexen

Berichtdoor citroen » Vr 01 Jul 2016, 16:27

Hoe is de reglementering op jullie complexen in verband met het bestrijden van de aardappelziekte en Coloradokevers ?
Bij ons (Volkstuinen Merksem) Doet iedereen wat hij wil ,er is geen controle op .
Nochthans liggen de percelen zo dicht naast elkaar , dat wanneer de ene planter ze bestrijd en de andere niet de ziekte en Colorado kevers zich toch verspreiden .
Ik heb weet van planters die de colorado kevers opvangen ,maar ze dan in de weide achter loslaten !!
Mijn aardappels zijn pas 2 maand geleden gepoot ,en op 2 dagen sloeg de aardappel ziekte toe , van percelen die er preventief niets tegen gedaan hadden .
Sommigen hebben bezwaren tegen het Preventief of Curatief behandelen ervan !
Maar behoren zij dan nog op een Volkstuincomplex ??
Of moet men ze verbieden nog aardappels te telen ?
Graag jullie mening

Patrijs
Moestuin Seizoen: Bekijk update (100)
Woonplaats / locatie: Aan de voet van Lands Hoogste Duin

Re: Aardappelziekte - colorado kever bestrijden op de complexen

Berichtdoor Patrijs » Vr 01 Jul 2016, 17:29

van de coloradokever hier nog nooit last gehad.
Bij kans op aardappelziekte waren er twee mensen die de ziekte herkennen en die de tuinen controleerden.
Wegens bestuurswissel en nieuwe mensen in het bestuur is dat dit jaar blijven liggen en heb ik het opgepakt.
Dit was ook deels uit eigenbelang....
Nieuwe tuinders heb ik voorgelicht en gelijk een waarschuwings-mail verstuurd.
Voorheen werd er gelijk met betroffen contact opgenomen en bij geen contact het blad verwijderd.
Ook wordt er een overzichtskaartje gemaakt van alle tuinen met daar op de plek waar aardappels komend jaar mogen komen.
En de plekken waar ze de afgelopen twee jaar hebben gestaan. Ook wordt er verzocht aardappel opschot te verwijderen.
De leden worden geacht de aanwijzingen van het bestuur opvolgen.
Gelukkig is er in ruime afstand van ons complex geen akkerbouw, hier is alleen natuur en veeteelt.

Het valt mij op dat tegenwoordig veel mensen geen flauw benul van groente telen hebben maar toch vrolijk aan de slag gaan.
Het is jammer want nog nooit was informatie zo toegankelijk als nu met het internet.

Ik denk dat er een mooie taak voor je ligt op de volgende ledenvergadering. :thumbup:

Patrijs
Moestuin Seizoen: Bekijk update (100)
Woonplaats / locatie: Aan de voet van Lands Hoogste Duin

Berichtdoor Patrijs » Vr 01 Jul 2016, 17:43

Bij ons wordt er ook ( bijna) niet meer gespoten met chemische middel, met de vertrekkende oude tuinders verdween dit ook.
De meesten nieuwe leden beginnen biologisch te werken.
Ook voorlichting is dan belangrijk, zodat men kiest voor aardappels die bij de grondsoort passen, resistent zijn of, zoals bij primeur teelt, vroeg poten en vroeg oogsten.
Zorg dat de aardappels die vatbaar zijn, zoals de oude rassen klaar zijn als het risico op besmetting begint.
Zet je aardappels volgend jaar een maandje eerder, twee maanden is echt te kort voor mooie knollen.
En aardappelziekte voorkomen is sommige jaren echt onmogelijk!

Bovenstaande geld natuurlijk ook voor de buiten tomaatjes.

AnnekeW
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor AnnekeW » Vr 01 Jul 2016, 17:54

In je vorige post overwoog je nog om je aardappels met pythopora in te korten tot 20cm en ze te laten staan omdat ze er nog maar zo kort in stonden.

Dat is een stuk minder sociaal op een volkstuincomplex dan buren die niet preventief willen spuiten mijns inziens.

citroen
Moestuin Seizoen: Bekijk update (59)
Woonplaats / locatie: antwerpen

Berichtdoor citroen » Vr 01 Jul 2016, 19:42

Inderdaad , zoals ge zegt beter volledig opruimen ,en volgend jaar vroeger poten de ziekte voor zijn .

wijo
Woonplaats / locatie: Beilen

Berichtdoor wijo » Ma 04 Jul 2016, 12:58

Bij ons hetzelfde gedoe. Wel- en nietspuiters. En dan zijn de welspuiters vaak nog de klos door overgewaaide infectie van de nietspuiters. Bij ons ziet het bestuur er niet op toe, dat het spuiten ook door iedereen gedaan wordt en dat vind ik jammer. Twee tuinen verderop bij mij staat zo'n aangetast veldje. Tot nu toe bij mij nog geen besmetting gelukkig.
Bij aardappeltelers is volgens mij bestrijding tegen phytophtora verplicht. Rondom ons volkstuinencomplex is er geen boer, die aardappelen op zijn akkers verbouwd. Volgens mij om de reden dat sommige volkstuinders niet spuiten en daardoor het besmettingsgevaar groter wordt.

Je kunt er zelf voor kiezen om vroeger met telen te beginnen of te gaan telen met een resistent soort.
Met vriendelijke groet,
Wim.

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor pippi » Ma 04 Jul 2016, 13:05

Maar je kan mensen toch niet verplichten om met chemische middelen te spuiten?

Zorgen dat je besmette planten verwijdert en veilig afvoert en dat je je buren niet opzadelt met een besmetting lijkt me een logische regel en het lijkt me dat een bestuur daar ook op toe moet zien.

loes
Moestuin Seizoen: Bekijk update (36)
Woonplaats / locatie: 050

Berichtdoor loes » Ma 04 Jul 2016, 14:33

bestrijding betekend niet direct gif gebruiken, dat kan je veel breder zien.
besmette planten verwijdert en veilig afvoeren is ook een manier van bestrijding. net als de Coloradokevers wegvangen.

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor pippi » Ma 04 Jul 2016, 15:46

Loes, dat bedoelde ik ook. Maar wijo zegt:

Bij ons ziet het bestuur er niet op toe, dat het spuiten ook door iedereen gedaan wordt en dat vind ik jammer.

wijo
Woonplaats / locatie: Beilen

Berichtdoor wijo » Ma 04 Jul 2016, 15:57

De landbouwers zijn het wettelijk verplicht. En moestuinders volgens mij ook maar daar wordt niet op toegezien. De buurman, die niet spuit, phytophtora krijgt en vervolgens niets doet, mag van mij geroyeerd worden als lid. Hij zadelt anderen met een probleem op.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook met de coloradokever. Het enige wat de zogenaamde biotelers bereiken is, dat de anderen juist meer met gif gaan spuiten. Ik zie dat hier gebeuren.
Met vriendelijke groet,
Wim.

Terug naar “Volkstuinvereniging”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.