Fruitbomen, appel peer en meer.

Plaats hier je vragen, tips en berichten over fruit en noten
Veldjesgraaf
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Alblasserwaard

Fruitbomen, appel peer en meer.

Berichtdoor Veldjesgraaf » Ma 15 Okt 2018, 21:05

Beste tuinders,

Mijn eerdere idee van een fruithaag met appel, peer, pruim en kers heb ik laten varen, mede naar aanleiding van adviezen in verwante topics.

We gaan voor losstaande halfstammen die we in de voor- en achtertuin op zonrijke plekken zetten.
De bodem is hier van origine veengrond, ( voor zover in de bovenlaag van een bebouwd perceel nog oorspronkelijke bodem te vinden is).
Vorig jaar is er een laag zanderige grond van 30 – 40 cm op aangebracht.

Ik ben tot de volgende selectie gekomen:

Appel:
Glorie van Holland en Lunterse Pippeling (bestuiven elkaar)

Peer:
Concorde en Winterrietpeer

Pruim:
Victoria

Kers:
Karina

Volgens mij moet dat qua bestuiving goed uitpakken. Iedere boom krijgt de ruimte en mag tot een meter of 3,5 hoog ongestoord uitgroeien.

Verder heb ik gekeken naar de houdbaarheid van de vruchten, maar bij gebrek aan een koelcel wordt de schuur fruitbewaarplaats.
Wellicht is de houdbaarheid dan een non-issue en zijn de appels en peren max 2 maanden goed te houden.

iemand nog suggesties?

alvast bedankt!
Veldjesgraaf

Terug naar “Fruit en noten”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.