Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aronskelk / calla zaaien


Liekie

Aanbevolen berichten

Vorig jaar had ik in een grote pot in de tuin een mooie (witte) aronskelk staan. Hij is helaas niet winterhard gebleken, maar er zaten wel heel veel zaden in. De helft van de zaden heb ik in aparte potjes gedaan en buiten laten staan (stratificatie) en een deel zat nog in het verwelkte deel van de plant in de pot en dat stond ook gewoon buiten. Nu heb ik gisteren de zaden die in de pot in het verwelkte deel van de plant zaten eruit gehaald en te drogen gelegd, met de bedoeling ze later deze maand te zaaien. Hoe kan ik dat zaaien nu het beste aanpakken? Gewoon in potgrond, laagje grond erover en dan boven de verwarming? Of liever gewoon voor een raam zonder extra warmte? Deno? Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf geen ervaring mee. Zijn niet mijn favoriete bloemen

Zaaien is denk ik niet de gebruikelijke vermeerdering, beetje omweg. Normaal wordt de knol gedeeld of wortelstokken gesplitst of via wortelstekken. Geeft veel sneller resultaat en je behoudt zo de gewenste cultivar.

Maar eens proberen zaaien is natuurlijk wel leuk om te doen.

 

Hier een aardige handleiding in het Engels. (Er is veel veel meer op internet...zoek eens met woorden "Calla" en "seed propagation".)

http://homeguides.sfgate.com/grow-calla-lily-seed-69208.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dan moet ik misschien maar eens in de pot gaan graven naar de knol. Ik ging ervan uit dat die ook weg zou zijn, maar misschien zit er dan toch iets nog! En als er dan iets zit, wanneer is dan de beste tijd om het ding te splitsen (aangenomen dat hij groot genoeg is)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt nu splitsen Liekie. Dat kun je doen door het rizoom in stukken te snijden maar ik breek de te splitsen delen liever voorzichtig met de hand af. De breukvlakken moeten een paar dagen kunnen drogen voor je de afzonderlijke delen weer oppot of in de vollegrond zet.

 

Onderzijde rizoom.

c181411456958652.JPG

 

Bovenzijde met groeipunten.

c274611456958684.JPG

 

Gesplitst

c368781456958690.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Eigenwijs als ik ben heb ik de boel toch gewoon gezaaid onder het mom van: we zien wel wat ervan komt. En ik dacht, als er nu mensen de zoekknop gaan gebruiken als ze ook wat willen doen met de zaden, dan moet ik maar even mijn ervaringen hier neer zetten.

Ik heb een deel van de zaden buiten gezaaid en een ander deel binnen. Buiten is er niets opgekomen, binnen: alles! Blij!

Ik heb ze kort geleden verspeend en ze staan nu in aparte potjes groter te worden. Gewoon buiten. Het was dus eigenlijk super easy peazy! Ik ben benieuwd of er bloemen in komen en als ze komen: wat voor kleur! Nog wat pica's voor de nieuwsgierigen:

 

IMG2016050711573621341462910024.jpgIMG2016050712022819791462910043.jpgIMG2016050712024372231462910048.jpgIMG2016050712255379781462910269.jpg

 

En vanmiddag heb ik even gegluurd of er ook nog activiteit in de oorspronkelijke knol zit en daar heb ik nu 2 puntjes gezien die boven de grond kwamen piepen. Grappig experiment

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...