Azijnmoer/mère de vinaigre

Deel hier je favoriete recepten om groente, fruit en kruiden (uit de eigen moestuin) te bereiden.
Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (208)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Berichtdoor Bit » Di 12 Nov 2013, 10:04

Dit topic gaat over de Azijnmoer. Alle ins en outs over het verkrijgen en het onderhoud van de azijnmoer.

Jaren geleden heb ik eens een poging gedaan een rode-azijnmoer te kweken. Ik denk zelfs dat ik m een tijdje gehad heb. "Denk" ?
Het is de reden waarom ik dit topic open. Ik weet het niet 100% zeker. Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit één in levende lijve gezien. Wel van horen zeggen. Een kennis van mij, een grote kookfanaat, vertelde er vol vuur over. Hij had er één uit de familie. Eentje die toch zeker al 2 generaties in hun bezit was. Hij heeft me toen uitvoerig uitgelegd hoe hem te kweken, maar nooit mogen bewonderen. Poging gewaagd dus, en ik verkreeg inderdaad een dikke bol drijvende op de azijn. Het is me nooit duidelijk geweest of dat nou écht een gezonde moer was, of gewoon een bal vieze schimmel welke wat groen-blauw uitgeslagen was. Het leek me niet de juiste. Maar heb het nooit geweten.

Nu weer restjes goede wijn aan het sparen, wil ik er weer 1 gaan kweken.
Zijn er mensen die er 1 hebben ? Foto's wellicht ? Ervaringen ? Misschien zelfs een mogelijkheid van een starter voor mij ( ik zal dat in het vraag en aanbod-topic plaatsen ) ?

Wat te doen ? Welke goede condities ? valkuilen ? Stenen pot ? Glas ?

Liefst mensen met echt eigen ervaringen. Google staat ons allemaal ter beschikking :D

Mariekeenfrance
Woonplaats / locatie: Bourgogne

Re: Azijnmoer/mère de vinaigre

Berichtdoor Mariekeenfrance » Do 14 Nov 2013, 10:01

Ha, hier ben ik ook in geïnteresseerd. Heb er wel eens van gehoord maar idd. hoe ziet het er uit? En hoe bereik je een moer enz enz.
groet Marijke.
Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Do 14 Nov 2013, 10:17

Ik zal de man van wie ik de Moer krijg( moet dat met een hoofdletter?) proberen zoveel mogelijk uit te vragen. Ik weet dat hij de moer al een flinke tijd heeft en voor iedereen in zijn omgeving er azijn mee maakt.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Erny
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Erny » Do 14 Nov 2013, 12:45

Ooit wil ik ook wel een stukkie van die moer... :cool: Misschien op de mtfd als ze bij jullie weer is aangegroeid? Lijkt me te gek om zo een eigen azijn te maken.
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Ma 18 Nov 2013, 20:54

De moer is binnen. Ik kreeg het in een tweeliterfles vol met appelaijn die dik en donkerbruin is.

Zo kwam de mère uit de fles..een viezig bruin velletje..een beetje glibberig, maar het viel me eerlijk gezegd wel mee.Afbeelding
Ik heb het schoongespoeld en toen zag het er zo uit:Afbeelding

Ik heb de mère in 4 stukken geknipt.

Nu staat het in 4 bereidingen: in steen in wijn en in appelsapAfbeelding
en in plastic fles ook in wijn en in appelsap.
Afbeelding

De wijn heb ik gisteren al opengemaakt zodat de conserveringsmiddelen wat zouden kunnen afbreken. Ik heb verschillende sites gelezen, NL, FR en Engels. De handelingen zijn niet eenduidig, maar ik las een site waarin een man of vrouw vertelde dat hij/zij eigenlijk alles doet met de mère dat wordt afgeraden..en dat ze toch een goede mère met een lekkere azijn maken.Op die site staat ook een hele mooie foto van een lekkere dikke wijnmoer. Je moet even naar beneden scrollen...

http://translate.google.fr/translate?hl ... l:official

Het staat allemaal warm. In de buurt van de houtkachel zou het het beste aan t werk gaan.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Mariekeenfrance
Woonplaats / locatie: Bourgogne

Berichtdoor Mariekeenfrance » Di 19 Nov 2013, 09:44

Ach.....ziet er heel anders uit dan ik dacht! Als je niet beter weet gooi je hem weg.
Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Bit
Moderator

Berichtdoor Bit » Wo 20 Nov 2013, 09:21

Wat ik altijd begrepen heb, is dat de moer niet speciaal warm mag staan. Liefst koel en stabiel in temperatuur. Niet koud, maar gewoon. Niet speciaal warm.
Dan moet hij ruim kunnen ademen. Daarom ook een brede wijde pot en nooit propvol. Ik denk dat je op die flessen geen doekje hoeft te doen. De moer ziet er érg mooi uit !! Wel veel platter dan ik er van weet. Is het je bekend van welke afkomst hij is ? ( ziet er niet echt uit als eentje van rode wijn ? ) Is het er inderdaad een van appel ? Witte wijn misschien ?
Best veel he ?

Ik hoop echt dat het niet zó veel verschil uitmaakt als je een mère van appel of witte wijn in rode wijn legt. Ik hoop dat dat ook kan. Niemand die daar iets van weet of ervaring mee heeft ?
Appel heeft vanzelf heel andere bacteriën en schimmel-sporen dan een rode wijn denk ik ? Ik weet het ook niet hoor.

Edit:
Via Thea heb ik deze link, die ietsje iets zegt over wat condities : http://minkekookt.nl/azijnmoermere-de-v ... #more-1099
Laatst gewijzigd door Bit op Wo 20 Nov 2013, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Wo 20 Nov 2013, 10:18

Bit wil je dit eens lezen( ff naar beneden scrollen) en dan eventuele aanwijzingen?
http://translate.google.fr/translate?hl ... l:official

Bit
Moderator

Berichtdoor Bit » Wo 20 Nov 2013, 10:33

( Link toegevoegd in bericht hierboven )

Gelezen. Ja. Niet éénduidig allemaal, maar misschien ben ik inderdaad wat te panisch dit aangaande. Vele methoden dus om hetzelfde te bereiken. Toch schrijft ook hij, dat hij geneigd is om een witte moer gescheiden te houden van een rode. Rust is wel hetgeen wat overal terugkeert; logisch ook, want de moer groeit in / op de smalle grens van de "voedsel-voorraad" ( de wijn ) en lucht. Die heel precaire grens ergens in het midden, is zijn leefgebied, daar waar hij echt kan groeien.
Verder is het duidelijk : dit ding is op en top slow- food !! Dit neemt tijd !! en zal ook niet zómaar dood gaan misschien.

We gaan het meemaken :thumbup: Leuk he ?

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Wo 20 Nov 2013, 11:07

Ja volgens mij blijft het leven hoor. Die link van Mw Minke is leuk om door te lezen...maar die andere link haalt het angstige er wel af..die persoon zegt letterlijk: ik heb alles gedaan waarvan ze zeggen dat het niet kan met de moer, en het werkt nog steeds geweldig. Hij zal wel veel moer-bacterien hebben rondhangen ondertussen dat zal ook wel meewerken toch?

Terug naar “Koken en Recepten”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.