Basilicum soorten

Plaats hier je vragen, tips en berichten over kruiden
Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (226)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Basilicum soorten

Berichtdoor Jorieke123 » Do 07 Jun 2012, 18:18

Dennis, die slabladige basilicum die ik van je kreeg, vind ik nu al fantastisch :D Er zitten nog maar 6 tot 8 blaadjes aan, maar die zijn al 2 a 3 keer zo groot als die van een normale basilicum.
Hij is lang niet zo sterk van smaak, maar dat vind ik juist ideaal. Dan hoef je er niet zo zuinig mee te doen in een salade bijvoorbeeld. Deze komt er echt volgend jaar weer in! (of het moet de komende maanden nog een hele rare rotplant worden, maar dat lijkt me sterk)

Marinus Ros
Woonplaats / locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor Marinus Ros » Vr 08 Jun 2012, 00:44

Beetje OT, vorig jaar een Ocimum "Magic Mountain" (vaste, niet winterharde basilicum) langs de border gehad in een pot. Toen al zaaide die zich spontaan uit in de border maar die plant legde het loodje bij de eerste nachtvorst.

Toen ik vanmiddag wat onkruid aan het wieden was stonden daar tot mijn grote verrassing tussen de tijm, op ongeveer een metertje of drie van waar de oorspronkelijk pot had gestaan, twee jonge telgen te pronken.
Het is nog wat vroeg om te stellen dat het absoluut van die plant afkomstig is maar baslicum is het in alle geval en zeker geen gewone groene genovese of dergelijke. Straffen toebak.... :shock:

Overigens, hoe overwinter je best die vaste varianten van de basilicum? Fris en beetje licht, of?

;)

Margareth
Woonplaats / locatie: net over de grens bij Maastricht

Berichtdoor Margareth » Vr 08 Jun 2012, 00:53

goeie vraag, die heb ik toevallig ook... (sinds dit jaar)

geedee
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Woonplaats / locatie: Eijsden-Margraten

Berichtdoor geedee » Vr 08 Jun 2012, 09:52

Het beste is om samen met je basilicum in Spanje of Italië te gaan overwinteren :P :thumbup: ......m.a.w. de omstandigheden van daar zoveel mogelijk proberen na te bootsen in onze donkere koude winter. (misschien is een plekje bij een bureaulamp of aquarium of aanrecht met tl verlichting.....iig ergens waar je lang en/of vaak het licht aan heb in de winter de beste plek)

Ik denk dat het zaad wél meer winterhard is dan de plant zelf en dat dát je nieuwe telgen heeft laten ontspruiten.....

edit( :idea: adopteer een oma in het bejaardenhuis en verwen haar met je overwinterende plantjes.....ze zullen het niet koud hebben en meestal brandt er ergens dag en nacht licht :mrgreen: )

Marinus Ros

Berichtdoor Marinus Ros » Vr 08 Jun 2012, 11:29

edit( adopteer een oma in het bejaardenhuis en verwen haar met je overwinterende plantjes.....ze zullen het niet koud hebben en meestal brandt er ergens dag en nacht licht )

Da's een schitterend idee ware het niet dat bejaardentehuizen notoire broeikassen zijn.... :lol: :mrgreen:

;)

geedee

Berichtdoor geedee » Vr 08 Jun 2012, 21:45

Da's toch net de bedoeling....een broeikas in de winter :mrgreen:

Ik heb trouwens een hele zielige kruidnagelbasilicum(nog geen 1 blaadje van geoogst :( ).......geen idee wrom hij t niet naar zijn zin heeft.....hij heeft wél bloemetjes:
AfbeeldingAfbeelding

Marinus Ros

Berichtdoor Marinus Ros » Za 09 Jun 2012, 00:55

Tja, echt lekker basilicum weer is het nog niet geweest, he....
Ik zou de bloemen toppen nu tot ie voldoende in het blad staat.

;)

geedee

Berichtdoor geedee » Za 09 Jun 2012, 11:24

Bloemen toppen.....ja...logisch eigenlijk....zelf niet over nagedacht.... :shifty:

****.....zoekt schaar en basilicumplantje....waar stond dat ook alweer :roll: ****

dennislp
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Alkmaar

Berichtdoor dennislp » Za 09 Jun 2012, 13:25

Jorieke123 schreef:Dennis, die slabladige basilicum die ik van je kreeg, vind ik nu al fantastisch :D Er zitten nog maar 6 tot 8 blaadjes aan, maar die zijn al 2 a 3 keer zo groot als die van een normale basilicum.
Hij is lang niet zo sterk van smaak, maar dat vind ik juist ideaal. Dan hoef je er niet zo zuinig mee te doen in een salade bijvoorbeeld. Deze komt er echt volgend jaar weer in! (of het moet de komende maanden nog een hele rare rotplant worden, maar dat lijkt me sterk)

Mooi! En wat bedenk ik nu.., ben hem zelf vergeten te zaaien :oops: :lol: Achja, vanmiddag nog maar een poging doen, zie wel of het nog plantjes worden. :oops:

jina
Woonplaats / locatie: amsterdam

Berichtdoor jina » Za 09 Jun 2012, 18:40

Ik heb genovese- en citroenbasilicumzaadjes in turfbakjes gezaaid.
Gisteren overgezet in grotere potten. De citroen- heeft een beetje gele blaadjes,
zal wel niet genoeg zijn voor kilo's pesto.
Afbeelding

Terug naar “Kruiden”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.