Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Boerenkool met witte vlieg


peeterke

Aanbevolen berichten

Ja, weinig nieuws wat het onderwerp betreft.

 

Nu de vorst er overheen is gegaan de eerste boerenkool geoogst, maar kennelijk heeft het niet hard genoeg gevroren voor de witte vlieg.

Sommige delen zijn bijna wit.

 

Nu zei mijn moeder altijd "een tijd in het zoute water laten staan en daarna goed afspoelen"

 

Is dat inderdaad de aangewezen methode ? Of MOET je die delen niet opeten ?

 

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ook hoe het straks smaakt.

 

Aan de andere kant, na de gang door de keukenmachine zie je ze niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wassen in water met een eetlepel zout haalt luisjes, slakken, rupsen (en rupsenkeuteltjes!) en ook witte vlieg makkelijk uit allerlei groenten.

Het is verder niet giftig of ongezond om deze groenten dan te eten....hoewel er ook wat grover en stugger weefsel kan ontstaan op bladeren en stelen (sommige planten, waaronder ook kool, reageren zo op vraat als een soort afweer). Maar de vraatschade kan zo veel zijn, dat het niet meer smakelijk oogt. Bij bereide groente, zoals boerenkool, zal dat minder een punt zijn dan als je iets rauw of niet fijngemaakt op eet.

 

De keuze wat je nog goed en smakelijk vindt, ligt bij jou.

 

Witte vlieg is zo een plaagje dat soms massaal optreedt. Heel goed mogelijk dat je er een ander jaar helemaal geen last van hebt. Op boerenkool zitten ze erg graag....je zou ook een ander ras kunnen proberen, ze schijnen niet alle soorten even graag te lusten........ Fijnmazig gaas vanaf augustus over je planten kan ook goed helpen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar en ook dit jaar last van witte vlieg en vorig jaar wat het behoorlijk erg en daarom heb ik de planten later gezet omdat vorig jaar de planten die ik later gezet had welke daardoor kleiner waren maar ook aanzienlijk minder aangetast.

Vorig jaar had ik paarse boerenkool waarvan men zegt dat deze minder last heeft van witte vlieg maar deze zat bij mij helemaal vol. Een insentennet helpt wel iets maar ook onder het net heb ik er last van, al lijkt het iets minder dan de planten die er niet onder staan, het valt niet mee zo hermetisch af te sluiten dat die kleine vliegjes niet ergens onder het net doorgaan.

 

Vorig jaar heb ik de bladen die erg aangetast waren en daardoor zelfs plakten weggegooid en alle andere bladen heb ik met een borsteltje schoongemaakt en witte vlieg, en de eitjes, gaat er vrij gemakkelijk af. Er zal best nog wat inzitten maar dat beetje extra eiwit kan geen kwaad.

 

De boerenkool smaakte prima:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...