Bonenstaken plaatsen

Plaats hier alle vragen, tips en berichten over groente
Antoine
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Bleskensgraaf

Bonenstaken plaatsen

Berichtdoor Antoine » Do 22 Mar 2012, 20:13

Hallo,

Ik zie bij andere best goed hoe je bonenstaken plaats, maar ik zou van jullie willen weten hoe je dat eigenlijk doet....

Heb 27 wilgentenen van zo'n 2,50 mtr lang geschild.

Kan iemand me het uitleggen..

Gr Anton
In een groen, groen, knollen, knollenland...

LucV
Beheerder
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: Amsterdam

Re: Bonenstaken plaatsen

Berichtdoor LucV » Do 22 Mar 2012, 20:19

Een plaatje, zonder uitleg ;)
Afbeelding

jos
Woonplaats / locatie: Margraten

Berichtdoor jos » Do 22 Mar 2012, 20:36

Antoine,
De opstelling van Luc is de meest toegepaste. Ik maak ook wel 1 rij (om reden van ruimtegebrek), doe dat dan wel met boompalen, voor de stevigheid.
Daarnaast heb ik voor mijn snij-stokbonen een soort Heras-hekwerk, werkt ook prima.
Als je veel wind hebt op de plek waar je staken komen zou ik wel zorgen voor stevige horizontale verbindingen en liefst nog een steun-paal voor en achter. Als de bonen goed groeien wil het geheel nog wel eens top-zwaar worden en kan het hele zwikje heen en weer schudden totdat het breekt of losgaat.
Een stevige constructie kan je later veel werk besparen.
mvg Jos

HansK
Woonplaats / locatie: Voorschoten

Berichtdoor HansK » Do 22 Mar 2012, 21:13

Er zijn ook wel mensen die een soort wigwam bouwen van 3 of 4 stokken.

Zelf verkies ik de methode van LucV, maar ik kan niet zeggen of de een beter is dan de ander. Volgens mij hebben ze geen voordelen ten opzichte van elkaar.

Kamilla

Berichtdoor Kamilla » Do 22 Mar 2012, 21:53

Het systeem van Luc breid ik uit door ze nog een keertje extra te schoren. Een lange staak steek ik (gezien vanaf het plaatje) links voor in de grond en zorg dat deze de 1ste staak onder tot en met de 4de staak bovenin steunt. De schuine schoor wordt ook aan elke staak vast gebonden. Bij de achterste rij doe ik hetzelfde in tegengestelde vorm. Bovendien zet ik op de kopse kanten nog een extra staak zodat het er als een driepunt uitziet. Er kunnen dan heel wat stormen overheen.

Terug naar “Groente”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.