Cheddar kaas maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Cheddar kaas maken

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 29 Jan 2017, 11:35

Zo'n micro geperforeerde vorm is heel handig en fijn, maar voor deze kaas heb ik eerst nog met een kaasdoek in die vorm gewerkt. Omdat de korrels zo droog zijn en je er met de 1e paar keer persen geen goed geheel van drukt. En hij dus uit elkaar zou kunnen vallen als je hem uit de vorm wilt laten glijden/schuiven.
Dus pas bij de laatste pers heb ik zonder kaasdoek geperst, en dat werd erg mooi strak.

Ik kan me voorstellen dat je dan spierpijn hebt, goed bezig!

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 01 Feb 2017, 12:09

Zo, er gaat een laagje wax omheen. Nog gauw even een foto van hoe hij is gedroogd. Zoals je ziet helemaal geen scheurtjes zoals bij de cheddar die van grote brokken wordt gemaakt zoals in mijn 1e bericht hier.

Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 28 Feb 2017, 21:23

Morgen ga ik die snelste-cheddar maken, die zouden we zelfs op de MTFD al aan kunnen snijden. Maar hij kan wel 'dry and flakey' zijn.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 02 Mar 2017, 10:02

Het is een flinke klomp geworden deze keer. Het zal iets vettere melk zijn geweest, en ook weinig bewerkingen met de wrongel waardoor die normaal krimpt. Hij voelt ook zachter, minder aangeperst/stevig. Hij weegt nu een kleine 1,5 kilo.

Halverwege het recept; na een uur uitlekken in een bij elkaar geknoopte kaasdoek:
Afbeelding

En zo ligt ie er nu bij:
Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 16 Mar 2017, 09:49

De 2e variant die ik heb gemaakt (de snelle maar nog niet snelste manier :crazy: ) is uit zijn vachtje gebarsten:

En de 1e die ik had gemaakt krijgt ook al een lossere waxlaag, maar de kaas daar onder lijkt (nog?) niet op te bollen.

AfbeeldingAfbeelding

Ik heb em (die 2e) uitgepakt, en hij ligt weer te drogen nu. Er zat iets schimmel op, dat kon ik er gisteren goed afborstelen (zonder pekel). Nu maar weer wachten of ie in gaat zakken, of echt gaat ploffen :wtf: :D

Ondertussen heb ik de 3e variant (de extra snelle) in de wax gedoopt. Hij bleef maar vochtig/klammig tijdens het drogen/rijpen in de vensterbank (op het noorden). En hij is nog wat uitgezakt. Hij voelt nu wel een stuk steviger, na het maken was hij duidelijk een stuk zachter dan die 1e 2 kazen.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 11 Jul 2017, 13:52

De 1e gemaakte Cheddar uit dit topic is uit zijn waxlaagje gebarsten, en er kwam wat vocht uit die opening. Ik heb hem toen in de koelkast gelegd (kwam uit de kelder), om de wax wat beter pelbaar te maken. En na een paar dagen heb ik de wax weggehaald om te kijken wat de schade is. Die schade viel mee, geen kleffe bende onder de waxlaag. Wel een zweterig stukje op de plek van de barst, met wat schimmelpuntjes. Dat heb ik weggesneden, en toen ben ik de kaas meteen maar gaan proeven :D Terwijl ie eigenlijk nog lang had moeten liggen. (ik zoek nog even op hoelang...).

De kaas is lekker hoor! Gaatjes er in, wat niet de bedoeling is. En die 'besmetting' zal ie wel zijn opgelopen tijdens al die stappen tijdens het maken. Want ik had gepasteuriseerd. Maar de smaak is dus goed, al heb ik nog nooit echte Cheddar gegeten dus is het de vraag of het daar op lijkt ;) Hij is (nog?) niet pittig, maar je proeft wel dat ie dat gaat/kan worden. Een beetje dat van oude kaas zeg maar. Dat zoutige.

Hij is lekker zacht verder, maar toch wel stevig als je hem snijdt. Nu nog eens testen hoe hij smelt.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 25 Jul 2017, 21:24

Smelt heel lekker op bijvoorbeeld een hamburger op de BBQ ;)

Afbeelding

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Wo 26 Jul 2017, 18:53

NOM! Dat ziet er vies lekker uit!
Wat was je ervaring met dat super snelle cheddar recept trouwens?
Voor herhaling vatbaar, of beter de middelste variant kwa tijd (die hele lange variant zie ik niet helemaal zitten nog, pfieoe, wat een bewerkingsproces)
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 02 Aug 2017, 08:58

Ik had even tijd nodig om em aan te snijden :)
Hij is niet echt gelukt... sowieso is is compleet gebarsten waardoor er 2 helften van elkaar af kwamen tijdens het uitpakken:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En hij smaakt wat vreemd. Een tikkeltje zuur, en ietwat scherp op de tong. Niet dat ie echt niet goed is, maar het is een vreemd smaakje... Ik heb nu die cheddar nog liggen die er tussenin zat qua recept. Niet de moeilijkste en ook niet de makkelijkste zeg maar. Die laat ik nog even liggen. Ik zal het hier posten zodra ik die aansnijd.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 08 Aug 2017, 10:18

In warme gerechten zoals deze: https://lekkertafelen.nl/recepten/tagli ... basilicum/ heel goed te eten verder :thumbup:

Afbeelding

De rest van de kaas heb ik dus maar geraspt en ingevroren voor later gebruik. Het was best een flinke kaas namelijk, en ging alweer schimmelen.

Afbeelding

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.