Cheddar kaas maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Re: Cheddar kaas maken

Berichtdoor appelvrouw » Wo 09 Aug 2017, 10:27

Die eerste ziet er prima uit. Als het me lukt ga ik een cheddarmakerij bezoeken later in het jaar..in de UK. Ik ga ook zeker verschillende kaasjes kopen en proeven daar.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 09 Aug 2017, 10:35

:thumbup: Maak je foto's?! (en neem je wat voor mij mee? :angel: Kan ik eindelijk echte cheddar proeven :lol: )

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Wo 09 Aug 2017, 11:38

Doe ik!
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Di 22 Aug 2017, 20:14

Net terug uit Cheddarland met een stukje Isle of Mull cheddar en Teesdale blue. Heb bij die kaaskraam ook nog een cheddar geproefd die naar old amsterdam smaakt, maar wat ik meegenomen heb lag in het rijtje echte 'Engelse' cheddar, aldus de kaasmeneer. Deze was wat milder dan die andere 'echte' soorten zei hij, maar pff hij is echt pittig ;) De supermarktcheddar die ik tot dan toe had gegeten smaakte dus echt nergens naar..

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 02 Apr 2018, 17:51

Wauauauauw! Ik heb kaas nummer 70 aangesneden net, die ik op 26-1 van 2017 heb gemaakt. Het was het middelste recept qua snelheid, ook wel de 'Stirred-curd cheddar'.

En hij is goeoeoed! Ik ben zelfs op mijn sloffen naar buiten gerend om Joep een stuk te laten proeven van die superlekkere kaas :cool: :D Ik heb VEEL te weinig Cheddar kazen geproefd om te weten of het er überhaupt op lijkt. Maar het is een heerlijke kaas. Ik denk de beste die ik in al die jaren heb gemaakt wel...
Hij was dus opgezwollen, tussen het maken en ergens in maart. Ik heb hem toen uitgepakt en weer opnieuw laten drogen en opnieuw gewaxt eind april. Dus hij is toen blijkbaar ingezakt, daar kan ik geen opmerking over vinden verder... Maar zo ziet ie er uit: :lol:

Afbeelding

Oh man hij is echt superlekker. Niet om nou op te scheppen hoor, wie weet is het puur geluk en krijg ik het nooit meer nagemaakt. Aangezien dat opbollen niet hoort en die gaatjes ook niet en er dus iets 'verkeerds' in is gekomen wat errug lekker blijkt te smaken ;)

Jullie mogen iig op de MTFD komen proeven, ik zal een stuk bewaren. Hoop ik... denk ik... :D

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Cheddar kaas maken

Berichtdoor Charly » Ma 02 Apr 2018, 19:58

Heb ineens enorme behoefte om heel vroeg op de mtfd te komen. Zomaar spontaan. Zonder reden... :think:
Hij ziet er niet bijster smakelijk uit inderdaad, maar als jij er voor op je sloffen naar buiten holt, moet het toch wel echt iets bijzonders zijn! Tof en gefeliciteerd met zo’n fijn kaasje. Volgend seizoen hoop ik em toch echt ook te gaan maken!
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 08 Jan 2019, 11:59

Ik ga weer een Cheddar maken, en dan dus die 'Stirred-curd' variant. Ik ben alleen vrolijk 15 liter aan het pasteuriseren en voorbereiden, en bedenk me net pas dat ik steeds 7,5 tot 8 liter nam. En dat dat al een beste kaas werd dan. Ben in de war met de Parmezaanse... Nou ja, maak ik er 2. Of 3 dan, 1 in de grote vorm van Thea en 2 in de twee 650 grams vormpjes die ik heb. We zullen weer zien!

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 08 Jan 2019, 19:27

Nou ik kreeg alles in Thea haar vorm gepropt, dus het is 1 enorme kaas geworden.

Hij staat nu onder 18 kilo. Straks moet er nog meer op.

Afbeelding

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Di 08 Jan 2019, 22:08

Zit al die wrongel in die ene vorm?!? Wajooo! ;)
Maar serieus, dat gaat echt een mega cheddar worden! Cool! Hoop dat je er ook weer die lekkere gaatjes in krijgt. Mmmm :clap:
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 09 Jan 2019, 11:42

Knap he? :D Er was nog maar net genoeg ruimte voor de volger, en ook maar net genoeg ruimte onder de pers zonder dat het nou heel wiebelig werd. Na een paar keer persen (2x 10 minuten met al een aardig gewicht) paste alles nog wat beter.

Ik heb hem vanmorgen onder 23 kilo vandaan gehaald, en hem met veel gedoe en gebeuk en geklop en geschud uit de vorm gekregen. Die Thea-vorm levert hele mooie strakke kazen maar oef wat zitten ze vast soms! Ik stond al met de schroevendraaier in de hand om de bodem er weer uit te halen. Maar toen zag ik dat hij al losser kwam van de kanten en dat ik nog even door moest boenken op het aanrecht. Onze hond kwam al piepend kijken wat ik toch aan het doen was ;)

Hij is ietwat schuin geperst in .... oeps! Met dat ik dit zit te typen bedenk ik me dat er stond dat de kaas 24 uur onder de pers moest! En geen 12 uur zoals ik nu heb gedaan. Heb het boek er even bij gepakt en ja hoor: 24 uur onder 50 pounds. Zucht... ik heb mijn kop er niet echt bij blijkbaar :lol: Ik heb hem dus maar weer terug gepropt, en weer onder de gewichten gezet. :oops: :D

Ik had het randje van onder de volger al weggesneden:

AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.