Citroenverbena

Plaats hier je vragen, tips en berichten over kruiden
permanatuurtuin
Moestuin Seizoen: Bekijk update (64)
Woonplaats / locatie: Hulsberg

Re: Citroenverbena

Berichtdoor permanatuurtuin » Wo 15 Mar 2017, 07:13

De planten kunnen best wat vorst hebben. Ik heb hem in de koude kas overwinterd. Hij staat hier in de vollegrond. Ik word gek van alle planten naar binnen en buiten verplaatsen. Mijn plant is ongeveer 4-5 jaar oud. Ik heb de muntverbena ook buiten in de kas overwinterd. Het is in de kas tot ongeveer -4 graden Celcius geweest, maar overdag is het er boven nul weer geworden (de kas is met 3 petroleumkacheltjes/lont tijdens de ergste vorst iets opgewarmd). Verder heb ik de grond droog gehouden, wat ook goed werkt. De grond is niet bevroren in de kas, maar wel heel oppervlakkig water. Dit jaar wil ik weer wat stekken maken. Ik zou wel een back-up plant hebben (1-2 stekken), zodat je in een noodgeval toch een vervanger hebt. Dit kunnen dan kleine planten zijn, die niet zo zwaar en onhandig zijn.

permanatuurtuin

Berichtdoor permanatuurtuin » Di 28 Mar 2017, 07:41

De planten hebben de winter heel goed doorstaan. Ze lopen al prachtig uit.

Indy
Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)
Woonplaats / locatie: Noordoostpolder

Berichtdoor Indy » Wo 19 Apr 2017, 21:30

Eindelijk heeft die van mij ook de winter overleefd.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (224)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 19 Apr 2017, 22:14

Ik heb echt een geweldig mooi plantje gekregen van Jet. Man wat ruikt het ding toch lekker :D Ik heb hem nu even bij de kuikens staan, waar warmtelampen branden. Luxe he? Zodat hij maar niet bevriest. Maar ook niet teveel went aan de kamer weer. Want hij gaat toch echt naar de kas/naar buiten straks. En daar stond hij ook al, voordat het weer ging vriezen. :thumbdown:

permanatuurtuin

Berichtdoor permanatuurtuin » Zo 23 Apr 2017, 19:27

Zowel de muntverbena als de citroenverbena staan al mooi in blad. Ik kan beginnen met oogsten. Gelukkig staan ze in de kas en niet buiten. Hij zou niet doodgegaan zijn, maar wel al zijn blad verloren hebben.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (230)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Zo 23 Apr 2017, 20:36

Ja mooi plantje he jorieke..ik heb er twee zelf gehouden deze zijn ongeveer drie jaar oud. In het najaar oogst ik nog veel blad dat droog ik..het gesnoeide ding hou ik in een gang of een andere plek..vaak donker..en droog. Dan in maart weer naar de kas en straks op de keyhole.
Wat is munt verbena precies Robert heb je een Latijnse naam?
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Ann123
Woonplaats / locatie: Brussel

Berichtdoor Ann123 » Zo 23 Apr 2017, 21:28

Ann123 schreef:
Wat doe ik met mijn plant wanneer het gaat vriezen?
- Fris en donker wegzetten? Denk ik niet... Zou hij een winterslaap doen? :mrgreen: Anders is de kelder ideaal

Zo heb ik het uiteindelijk gedaan, in de kelder, donker en fris. Blaadjes vielen af en in het voorjaar liep hij terug uit. Ik heb hem nog even binnen gehouden maar het blad werd natuurlijk gelig en nu staat hij al even blij buiten. Hier heeft het vorige week niet gevroren.

Indy
Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)
Woonplaats / locatie: Noordoostpolder

Berichtdoor Indy » Di 02 Mei 2017, 21:16

Ik heb m op de slaapkamer aan de noordkant gezet,weinig gewaterd de hele winter. Hij verloor op een gegeven moment wel de blaadjes.Ik heb m teruggeknipt in maart, en ben m wat meer gaan wateren. Toen liep ie weer mooi uit. Nu wordt het weer tijd om m af te harden, en mag ie de zomer weer lekker buiten.

Sharon1992
Moestuin Seizoen: Bekijk update (5)
Woonplaats / locatie: Wijk bij Duurstede

Berichtdoor Sharon1992 » Wo 03 Mei 2017, 20:39

Ik kwam dit plantje tegen bij de welkoop hier in de buurt, heb al snuivend aan het plantje door de welkoop gelopen. :lol: Heerlijk!! Vond de thee er van ook erg lekker, dus ga absoluut proberen dit plantje over te houden (en te stekken).

permanatuurtuin

Berichtdoor permanatuurtuin » Ma 08 Mei 2017, 21:03

De muntverbena is Aloysia polystachya. Hij is minder winterhard en heeft een muntig aroma. Hij is lekker, maar als hij dood gaat dan vervang ik hem niet, omdat ik ook goede muntsoorten heb. Dat gezegd het is een ijzersterke plant. Hij is productief en is te stekken.

Terug naar “Kruiden”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.