Contract volkstuin stopzetten of niet

In deze rubriek is ruimte voor de vele volkstuinverenigingen die Nederland en België rijk zijn

Contract volkstuin stopzetten of niet

1) contract stopzetten
5
19%
2) contract niet stopzetten
22
81%

Totaal aantal stemmen: 27

loes
Moestuin Seizoen: Bekijk update (36)
Woonplaats / locatie: 050

Re: Contract volkstuin stopzetten of niet

Berichtdoor loes » Do 02 Jun 2016, 14:38

paddestoelengek schreef:als dat zo is heb ik een foto gevonden van de bestuursleden van dit volkstuincomplex

Afbeelding

azijnpissers!!

gr Adriaan :thumbup:

waarom zijn de bestuursleden nu weer azijnpissers? we kennen de situatie helemaal niet.
catfunshop.nl handgemaakte kattenspeeltjes met kattenkruid uit eigen tuin!

paddestoelengek
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: gelderland

Berichtdoor paddestoelengek » Do 02 Jun 2016, 15:11

Hoi Loes,

er van uitgaande dat het Simon zijn eigen tuin is, de foto's van zijn tuin en de tekst het commentaar van het bestuur....lijkt mij ook logisch dat het zo is, vindt ik het bestuur een stelletje azijnpissers. Kom op zeg als de tuin van Simon de gemiddelde volkstuin is denk ik dat de verenigingen blij mogen zijn met deze leden. Maar dit is mijn mening.
Regels zijn regels dat begrijp ik wel. Dus dat de mais er uit moet zou voor mij geen probleem zijn, had ik kunnen weten. Struikje over het gedeelde pad, vraag het me en ik pak direct de snoeischaar of ik verplaats de struik. Maar al het andere..... :roll:
Gevoelsmatig wordt het dan meer een strafkamp als een vrije-tijds besteding....zou ik jammer vinden

gr Adriaan :wave:
moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Erny
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Erny » Do 02 Jun 2016, 15:18

Als beheerder van onze groentetuinen ben ik heel erg blij dat wij niet zulke strakke regels hoeven te handhaven. In mijn opzicht ziet de tuin er prima uit. Maar weet niet wat er in het contract staat dat is getekend (bv over bouwsels en bloeiend onkruid e.d.).
Wanneer ik zie dat een stuk er wat verwaarloosd bij ligt dan informeer ik vriendelijk en belangstellend wat er aan de hand is en of die persoon hulp kan gebruiken. En dan kijken we het nog even aan.
Maar op die tuinen groeit dan alleen nog maar gras en onkruid en er is geen sprake meer van tuinieren.
In mijn beheerderstijd (nu 7 jaar) hebben we (+ het bestuur) nog maar 1x iemand gedwongen verwijderd. Maar hij had alleen maar mooie plannen en kwam nooit en deed niets en liet een voormalig goed onderhouden tuin tot een grasvlakte verworden. Daar hebben we dus wel ingegrepen.

Bij deze tuin zie ik toch echt van alles groeien en bloeien. Mooie tuin. Van mij hoeft het allemaal niet zo netjes. Wij doen op ons complex aan dier- en natuurvriendelijk tuinieren en daar hoort een beetje rommel wel bij.
Dus bij mij zou deze tuin absoluut mogen blijven. :mrgreen:
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

loes

Berichtdoor loes » Do 02 Jun 2016, 17:21

paddestoelengek schreef:Hoi Loes,

er van uitgaande dat het Simon zijn eigen tuin is, de foto's van zijn tuin en de tekst het commentaar van het bestuur....lijkt mij ook logisch dat het zo is, vindt ik het bestuur een stelletje azijnpissers. Kom op zeg als de tuin van Simon de gemiddelde volkstuin is denk ik dat de verenigingen blij mogen zijn met deze leden. Maar dit is mijn mening.
Regels zijn regels dat begrijp ik wel. Dus dat de mais er uit moet zou voor mij geen probleem zijn, had ik kunnen weten. Struikje over het gedeelde pad, vraag het me en ik pak direct de snoeischaar of ik verplaats de struik. Maar al het andere..... :roll:
Gevoelsmatig wordt het dan meer een strafkamp als een vrije-tijds besteding....zou ik jammer vinden

als de situatie is zoals jij schetst (wat speculatie is) dan is simon zelf akkoord gegaan met deze regels en heeft zich hier dan ook aan te houden.

je zegt dat de volkstuin blij met zijn met deze leden. maar als de standaard op het complex een super strakke en opgeruimde tuin is, waarom moeten ze dan blij zijn met deze tuin?

Persoonlijk zie ik ook liever een volkstuin waar de regels niet zo strikt zijn en er ruimte is voor dier- en natuurvriendelijk tuinieren. Maar er zijn genoeg volkstuincomplexen waar dit niet de standaard is. waar bijvoorbeeld op een bepaalde datum de tuin schoon en plantklaar moet zijn (de volkstuin vlakbij heeft dit soort regels en ik zag zoiets afgelopen week hier nog voorbij komen op de blog van Anna3 ).

paddestoelengek

Berichtdoor paddestoelengek » Do 02 Jun 2016, 17:28

Ik wist niet dat er volkstuincomplexen waren met zulke strakke regels
en dat mijn aanname speculatief is klopt (had ik ook gezegt)
dus afwachten tot Simon wat meer uitleg geeft

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

loes

Berichtdoor loes » Do 02 Jun 2016, 17:35

klopt dat je dat er bij had gezet, ik zette het er nogmaals bij zodat het ook voor mijn tekst duidelijk is ;)

google voor de grap eens op "volkstuin schoon en plantklaar" ik schrok er eerlijk gezegd van in hoeveel reglementen ik dat zag staan. dan zullen er vast nog meer zijn die een andere formulering gebruiken.

speets
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Berichtdoor speets » Do 02 Jun 2016, 18:57

Mijn vorige tuinvereniging had 3 complexen, met alledrie dezelfde regels en voorwaarden.

Elk complex had zijn eigen 'beheerder' en er was maar 1 complex met zo'n strenge beheerder.
De andere twee keken niet zo precies c.q. 'zuur'. De sfeer op die laatste twee complexen was dan ook een stuk relaxter :cool:

Regels zijn een houvast. Een stok achter de deur om iemand aan te kunnen spreken die zich (ernstig) misdraagt.
En dus niet iets om anderen op vast te pinnen, ook al sta je formeel in je recht. Het is maar net hoe je ermee omgaat.

Een beetje flexibiliteit maakt het leven voor iedereen een stuk aangenamer :cool:

Vinnik, maar daar hoef je het niet mee eens te zijn ;)

Indy
Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)
Woonplaats / locatie: Noordoostpolder

Berichtdoor Indy » Do 02 Jun 2016, 19:34

Ik zie iemand die heerlijk (natuurlijk) tuiniert, en niet volgens de regeltjes, strak in rijtjes.
Als het jouw tuin is , :thumbup: , als je de muggenzifter bent die het contract wil stopzetten, jammer dat je niet wat toleranter met de regels om kunt gaan.

paddestoelengek

Berichtdoor paddestoelengek » Do 02 Jun 2016, 19:41

Klinkt misschien extreem maar als je een tuintje hebt op een complex waar strenge regels gelden en worden gehandhaafd zou je bijna niet meer op vakantie durven in de zomer als er niemand bereid is om jou tuintje ook een beetje bij te houden. :shock: :?
kom je terug na 3 weekjes kan je gelijk aan het onkruid wieden en maar hopen dat er op de stapel post geen brief ligt van de beheerder met een officiële waarschuwing of erger.
Door een hartinfarct heb ik mijn plannen voor een tuintje op een complex een jaartje moeten uitstellen (te weinig energie, maar ik kom er wel weer :) ) maar ik heb ook een lesje geleerd uit dit draadje. Ik hou van netjes maar je kan ook overdrijven. Dus lees ik eerst de regels goed door en ga eerst kijken en praten met tuinders op het complex voordat ik begin :thumbup:

groetjes Adriaan :wave:

simonvb
Woonplaats / locatie: Lokeren (Oost-Vlaanderen)

Berichtdoor simonvb » Do 02 Jun 2016, 22:22

Het is inderdaad mijn tuin. Dinsdag 31/05 mei kreeg ik een telefoontje van de voorzitter dat hij een brief in mijn bus ging steken. Daarin staat dat ik tot 12 juni krijg om mijn tuin in orde te zetten of dat anders de samenwerking stopgezet zal worden. Ik viel uit de lucht toen ik dat hoorde.
Ik reageerde niet omdat ik eerst eens wou horen of dit nu echt zoveel over de schreef is (vind dit namelijk zelf van niet) om hiervoor iemand van het complex te gooien. Het is natuurlijk geen strakke tuin (zoals de voorzitter wil), bloemen die me wel wat lijken, laat ik gewoon hun gang gaan tussen mijn groenten, dat er dan wat minder oogst is, zal me minder een zorg zijn.

Dat suikermais verboden was, was ik me niet van bewust aangezien het een gewas is dat men toch vaak aantreft op volkstuinen. Deze wordt weggedaan omdat dit inderdaad in het reglement staat. De reden staat er niet bij maar heb ik nagevraagd: blijkbaar is mais zeer bodemuitputtend.

In het reglement staat:
De doelstelling was en is nog altijd het ter beschikking stellen van kleine perceeltjes grond voor het telen van groenten al mag er gerust een bloemetje tussen staan.
Elk lid is gehouden het hem toegestane perceel persoonlijk te onderhouden volgens de gangbare normen dienaangaande. Elk lid is gehouden de wegel palende aan zijn (haar) perceel te onderhouden. Niemand is gelukkig naast een perceel welke niet wordt onderhouden.

In de brief staat: Je perceel staat er verwilderd bij vol met onkruid, bloemen in de wegel.
Ik weet niet exact waar hij hierbij overal naar verwijst. Op één gezamenlijke wegel hing er inderdaad absint, die nieuwe scheuten had aangemaakt, over de wegel (zie ook foto) deze is ondertussen volledig teruggesnoeid tot binnen mijn perceel.
Op mijn stuk staat er inderdaad wel wat meer onkruid (rekbare definitie voor onkruid?) dan gemiddeld al verwijder ik dit toch ook regelmatig. Er staan bloemen op een paar van mijn paadjes. Men is echter vrij om zelf te beslissen wat men waar teelt en waar men een wegel aanlegt, hoe men zijn perceel indeelt. Ik begrijp dan ook niet het probleem dat er bloemen op mijn eigen wegels staan. Hij vertelde mij dat anderen zich daaraan storen en dat die bloemen zichzelf verder uitzaaien (juist wat ik wil op mijn perceel).

De constructie voor de frambozen zou storend zijn voor het zicht. Dat vind ik een echt lachertje. De constructie staat er nu 3 weken zo bij maar ik ging daar nog 2 of 3 takken onder hangen om daaraan mijn frambozen aan te binden. Zijn uitleg: Ik wil geen palen of draden die niet noodzakelijk zijn op de tuintjes want deze verstoren het zicht, frambozen kunnen gerust zonder steun. Mijn antwoord erop was dat er verschillenden veel meer draden en palen hadden staan (zijn broer heeft meer dan 30 meter draden staan. Voorzitter: Ja, maar dat is voor peulvruchten, daarvoor is dat nodig en dan mag het. (Nergens staat hierover iets in het reglement). Dan zwijg ik nog over alle plastieken serres.
Ik heb wel van een andere tuinder gehoord wat volgens mij de echte reden is: Zijn broer geraakt niet meer met een grote freesmachine door deze gemeenschappelijke wegel, hij freest bij verschillende tuinders tegen betaling hun tuin en ging dan deels over mijn tuintje met dat machien omdat de gemeenschappelijke paadjes te smal zijn.

Eigenlijk klikte het met de voorzitter vanaf het begin niet, ik had nooit in ons eerste gesprek mogen zeggen dat ik niet ging spuiten (hij spuit tegen alles) en zoveel mogelijk met compost wou werken. Probleem is wel dat hij in feite alleenzeggenschap heeft. In het bestuur zitten verder zijn vrouw en twee anderen, die weinig of niets durven te zeggen. Hij zegt zelf dat hij streng is en moet zijn. Helaas trekt hij dit zeer ver door zoals een dictator. De laatste jaren zijn er al verschillende gestopt wegens conflicten met hem maar er zijn meer kandidaten dan tuinen en geen ander volkstuincomplex in de buurt.

Gelukkig kom ik wel goed overeen met verschillende andere tuinders (en had ik tot nu weinig last van de voorzitter.)
Laatst gewijzigd door simonvb op Do 02 Jun 2016, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Volkstuinvereniging”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.