Daslook en andere uien soortjes.

Plaats hier alle vragen, tips en berichten over groente
Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (196)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Re: Daslook en andere uien soortjes.

Berichtdoor Bit » Do 08 Feb 2018, 10:35

Nog een oud topic over de 'oerprei' : post11876.html#p11876

mastert
Woonplaats / locatie: rotterdam

Berichtdoor mastert » Do 08 Feb 2018, 16:12

hallo, bedankt voor de gedachten. Ik heb zelf nog niet zoveel alliums, of ervaring, maar ik ben wel gek op de smaken, van zachtzoete uien tot hete knoflook. Daarbij zijn ze ook nog eens supergezond, en sommige ook nog makkelijk te telen. Nu bezig met in honing gefermenteerde knoflook.
Nooit geweten, dat je maar 1 blad per keer kan oogsten, maar hier in de buurt van Rotterdam is het gelukkig geen zeldzame plant.

mastert

Berichtdoor mastert » Do 08 Feb 2018, 16:15

oh, ik heb ook nog Kantig Look staan. Het viel mij op, dat het een fantastische bijenplant is. Is dat met andere Alliums ook het geval?

permanatuurtuin
Moestuin Seizoen: Bekijk update (64)
Woonplaats / locatie: Hulsberg

Berichtdoor permanatuurtuin » Do 08 Feb 2018, 16:37

Alliums zijn hoe dan ook goede nectarplanten. Sommige alliums zijn geliefd bij honingbijen (dan moet je in ieder geval veel van één soort hebben).

mastert

Berichtdoor mastert » Vr 09 Feb 2018, 00:05

mooi en goed om te weten. ik wil ook zo veel mogelijk de richting uit van de permacultuur, maar door gebruik aan ruimte, wil ik zoveel mogelijk planten die zowel eetbaar als een andere functie hebben. veel soorten allium dus, in niet te kleine hoeveelheden

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Zo 11 Feb 2018, 14:24

Ik heb al jaren daslook in de tuin. Ooit uitgegraven in Zwitserland waar ik ermee kennis heb gemaakt. Daar werd er pesto van gemaakt, pasta en als salade. In Nederland is het een beschermde plant en mag je eigenlijk niet zo maar meenemen. Maar aan de andere kant... als het ergens groeit, is het gelijk velden vol, dus een beetje graaf- of snoeiwerk kan geen kwaad lijkt me.

Zelf gebruik ik het tegenwoordig ook in de soep, bv met courgette. Echt overheerlijk.

Ik ben eigenlijk nooit zo kieskeurig met oogsten. Ik lees hier net dat je niet alles moet wegsnoeien omdat het dan niet terug komt. Nooit last van. Ik snijd gewoon een bosje af wat ik denk nodig te hebben. Let nooit op wat er overblijft. Komt elk jaar meer en uitbundiger terug. Inmiddels ook op plekken waar ik ze niet heb geplant.

Ik wist niet dat er nog zo veel andere varianten op waren. Leuk om te lezen!

Bit
Moderator

Berichtdoor Bit » Ma 12 Feb 2018, 08:51

Dat jij, zonder verder ergens op te letten, kunt oogsten van de daslook, is natuurlijk fijn; de daslook heeft het vast erg naar zijn zin bij jou. Toch zegt permatuurtuin niet voor niks, dat je het best je kunt beperken tot 1 blad per plant.

Heb je zát staan, of staan de planten al veel langer, kun je ook makkelijker zijn met plukken.

Heb je de planten nog maar kort staan of heb je de soort bij jou op de tuin wat recenter geïntroduceerd, is het toch wel handiger om niet álles gelijk weg te plukken. Plant is een bolgewas he ? Plant maakt vroeg in het voorjaar blad, wat een paar maanden groen aanwezig blijft en in deze korte periode alles moet doen wat het doet: blad maken, eventueel bloeien en daarna zich weer ondergronds terug trekken om het jaar daarna weer op te komen. In dat korte groeiseizoen dat de plant heeft, moet ie dus zijn krachten opdoen om zich voort te planten en krachten opdoen om volgend jaar weer op te komen.
Haal je enkele seizoenen het blad steeds vroegtijdig weg ( en jong is het blad het lekkerst ) , put je de plant uit en verdwijnt uiteindelijk. Gebeurt dat bij jou niet, dan heb je gewoon voldoende staan en nemen ook zaailingen bv het geheel over.

Zijn er ook meerdere forumleden hier, waar de grondsoort minder geschikt is voor de daslook en die hebben de grootste moeite er überhaupt iets van in leven te houden. Dus óok vandaar die voorzichtigheid.

Dan nog : er bestaan geen varianten op de daslook, althans, niet bij mijn weten. Daslook is een Allium en van de Allium zijn er dus heel veel soorten, ook inheemse, ook wilde uit andere landen die het ook hier wel doen en nog heel veel meer cultuur-varianten. Allen zijn op zich eetbaar met ook soms variatie in smaak of toepasbaarheid, maar zeker niet alle Alliums zijn geschikt ook daar voor te telen.

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Ma 12 Feb 2018, 15:51

Aha weer een boel geleerd! Blij dat ze het hier zo goed naar hun zin hebben dan ;-)

mastert

Berichtdoor mastert » Ma 12 Feb 2018, 16:24

hoi Bit, wat weet je van Ramps, allium tricoccum, de amerikaanse versie van Daslook? Dat schijnt heel veel op Daslook te lijken, zowel in groeiwijze, uiterlijk, smaak en gebruik.

Bit
Moderator

Berichtdoor Bit » Ma 12 Feb 2018, 18:08

Leuk. Heeft er wel wat van weg he ? Andere groeicyclus, iéts ander uiterlijk, maar ook een Allium dus ja. Geen ervaring mee, zal best een makkelijk ding zijn wat ik zo lees.

Terug naar “Groente”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.