De peper kweek, 2012

Gewassen waar je meer dan 10m2 van teelt
Glenns-Peppers
Woonplaats / locatie: Almere

De peper kweek, 2012

Berichtdoor Glenns-Peppers » Ma 26 Mar 2012, 06:40

Een goede morgen mede forummers!

Ik had jullie belooft wat foto's te laten zien van wat wij doen thuis.

Mijn schoonouders hebben een tros rozen kwekerij in Almere ( Tros rozen kwekerij Goudriaan ).
En hebben daarom behoorlijk wat ruimte om je eigen groenten te kweken.

Wat ik hier ga laten zien is de peper (paprika, aubergine en courgette) kweek.
Deze kweek is uit eindelijk bestemd voor de consument. Aangezien ik verse pepers en dus de genoemde groenten wil gaan aanbieden.
Ik vind supermarkt groenten maar niks, en het assortiment is te klein.
Ik heb bijv. in de supermarkt nooit gele courgette gezien, die andere landen toch als standaard word aangenomen (Turkije etc).

Naja in iedergeval even genoeg gepraat, over tot de foto's :

Afbeelding
Bhut Jolokia, Ghost pepper. Groeit erg goed en sommige ervan bloeien al.
Afbeelding
Madamme Jeanette, groeit ook goed en laat ook al wat bloei zien.
Afbeelding
Een bloemetje van een paprika plant.
Afbeelding
De rode cayenne peper, groeit heel mooi en bloeit ook al volop!
Afbeelding
Een gele courgette en zijn bloem.
Afbeelding
Bird Eye Demon stekken, groeien enorm goed en bloeien nu ook vlink.
Afbeelding
Black Cherry tomaat, had ik vorig jaar ook en de tomaatjes vond ik heeeel lekker!
Afbeelding
Sfeer foto van een aantal paprika's en op de achtergrond pas geplante jonge rozen plantjes.
Afbeelding
Dit is de peper tunnel, die hebben we vrijdags klaar gemaakt. Alleen moet de zijkant nog met een hoge druk bewerkt worden.
Er zit zoveel alg op de zijkant dat het gewoon een schaduw plek creert.
Afbeelding
Nog een foto van de peper tunnel in de lengte...

En natuurlijk zal ik zelf heel wat gaan afsnoepen van deze heerlijke pepers en overige groenten.

Ook lijkt het me een keer leuk om een groente tuin meeting te houden en mischien een bbqtje erbij zodat we met onze eigen groenten heerlijk kunnen koken en kletsen.
Maar eerst wil ik even goed kennis maken met het forum!

Nu maar weer hopen op een zonnige dag!

Mvg
Glenns Peppers

(Ps, het logo van Glenns Peppers laat ik alleen in dit topic terug komen, aangezien ik de foto's van mijn peper kweek wil beschermen en het logo vast staat als merk logo)

Helly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (61)
Woonplaats / locatie: Kampen

Re: De peper kweek, 2012

Berichtdoor Helly » Ma 26 Mar 2012, 10:55

Leuk logo :mrgreen:
Good things come in small packages

geedee
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Woonplaats / locatie: Eijsden-Margraten

Berichtdoor geedee » Ma 26 Mar 2012, 11:03

Dat viel mij ook al op, echt grappig dat logo :thumbup:

Jouw planten zien er allemaal mooi gezond uit, vind ik. Ik ben zelf ook een peper-fan :D

En omdat ik nu rechtstreeks aan een kenner een vraag kan stellen, maak ik er maar meteen gebruik van :mrgreen:

Ik heb een peperplant ( Adj. Umba Red) waarvan , na ompotten, de bladeren geel worden en afvallen. De plant is nu ouder dan een half jaar ( zie post81777.html?hilit=peperplanten#p81777 ). Een andere plant van de zelfde soort peper heeft dat niet.

Enig idee wat dat kan zijn :?:
In welk soort grond heb jij je pepers staan :?:
En mest jij ze met iets bij :?:

p.s. ik kweek voor de lol...geen concurrentiegevaar ;)

geedee
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Woonplaats / locatie: Eijsden-Margraten

Berichtdoor geedee » Ma 26 Mar 2012, 11:08

Glenns-Peppers schreef:Ook lijkt het me een keer leuk om een groente tuin meeting te houden en mischien een bbqtje erbij zodat we met onze eigen groenten heerlijk kunnen koken en kletsen.

Goed idee :thumbup: ......Kan geregeld worden...en wel meteen!!!....20 mei in Zelhem.... ;)

zie: post82890.html?hilit=moestuindag#p82890

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Ma 26 Mar 2012, 15:23

Mooi, leuk ook dat je zo op steenwol kan kweken, ziet er profecioneel uit.
Players only love you when they're playing.

dennislp
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Alkmaar

Berichtdoor dennislp » Ma 26 Mar 2012, 15:26

Leuk! Ziet er professioneel uit :thumbup:
Die pepers op de foto die al bloeien, wanneer zijn die ongeveer gezaaid? eind 2011 al toch?

Waarom zit dat witte plastic over die bakken? Is dat om verdamping van het vocht weer flink te beperken?

Glenns-Peppers
Woonplaats / locatie: Almere

Berichtdoor Glenns-Peppers » Ma 26 Mar 2012, 17:24

Ten eerste, bedankt voor de toffe reacties!
En leuk dat jullie het logo ook leuk vinden, dat doet me goed.

Ik zal even een paar vragen beantwoorden.

@ Geedee,
Heb je hem overpot naar een grotere pot met verse grond?
Zoniet, vaak zit er in potgrond maar voor 3 weken voeding. Dus die kan de plant al helemaal leeg hebben getrokken.
Als dat het niet is, kan het idd bij voeden zijn.
In mijn tunnel doen we dat met ''kunst-mest''. Er komt iedere 3 weken een lab-mannetje langs en die neemt grond monsters van iedere kas/tunnel.
Uit deze resultaten voeden wij bij of juist af.
We gebruiken hiervoor zakken met bijv. Potassium nitrate, Magnesium, Kalium nitrate etc etc.. Deze mengen we in bakken.
Maar ik heb nog ChiliFocus staan, dus ik kan je een cola flesje van dat spul toesturen.
Ik noem dat maar hobby voeding, deze gebruik ik zelf voor de pepers die ik thuis heb staan.

Het kan ook een vorm van stress zijn, alleen dat geloof ik niet aangezien ik een aantal peper planten vorig jaar wel 4 x heb overgepot.

En over concurrentie maak ik me niet heel druk. Ik wil ook geen grote partijen voor winkels etc gaan leveren.
Ik wil de consument zelf raken.
Ik zie veel mensen om mij heen die zich steeds vaker afvragen van ''waar komt dit product vandaan''.
Vooral omdat ze in landen als Spanje nog steeds met middelen spuiten die hier allang zwaar verboden zijn.
En wij in Nederland al zover zijn dat we bijna geen middelen in de groente meer gebruiken om plagen te doden.

Want ook de consument krijgt gif naar binnen, en nou is dat aantal redelijk te verwaarlozen. Maar ik zelf heb het liever niet.
Gelukkig wonen we in de buurt van A'Dam, een stad die ruim 1 milj inwoners telt. Waarvan 17 % bereidt is om geld neer te leggen voor exclusieve, goed en eerlijk geteelde producten. (Maar houw ik nu even over op want ik kan hier hele topics mee vullen haha)

@ Hansm en DennisLP,
Ik moet jullie mededelen dat dit geen steenwol is.

Wij kweken ook aardbeien voor consumenten die spaanse aardbeien niet meer durven te kopen (want hoe gek het ook is, we verkopen alles wat we kweken gewoon aan huis, en we komen ieder jaar weer wat te kort omdat de groep steeds groter word die het kopen wil). Bij deze aardbeien hadden we vorig jaar een test draaie, witte bakjes (die je ook aan je balkon zou kunnen hangen, of aan de schutting) met zelf samengestelde pot grond en daarover de wittefolie om onkruid groei tegen tegaan. Want de cocos slabs/matten die wij gebruikte voorheen hadden een te groot gat waardoor er veel onkruid in kwam.
Dit werkte zo goed, dat ik dit idee nu ook gebruikt heb voor mijn peper planten of eigenlijke elke plant die in de kas staat.

En ik ben begonnen met zaaien eind januarie 2012.
Maar aangezien we ook tros rozen kweken konde ze even onder de 600watters staan aangezien het heeeel koud was.
Maar volgend jaar wil ik nog eerder zijn! En mischien wel de peper tunnel van nu, verwarmd maken.

In iedergeval nog heeeel veel werk te doen.
Er is nog zoveel niet klaar.

Plus dat er deze week Kom in de Kas is, waar ik in Almere onze ''home-town'' een standje zal hebben.

Naja ik houw het weer voor gezien!

Glenns Peppers

jeanne-heijmans
Moestuin Seizoen: Bekijk update (43)
Woonplaats / locatie: Beesd

Berichtdoor jeanne-heijmans » Ma 26 Mar 2012, 19:47

Hoi,ik vond je site,tot zover ook al mooi uit zien :thumbup:

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Ma 26 Mar 2012, 20:54

Best wel slim bedacht dat stukje plastic, simpel maar slim, ik geloof dat ik vooral door de watergeef dingetjes dacht dat het om steenwol ging.
Kun je wat over aantallen planten zeggen die je hebt, dat we beetje idee hebben, want lijkt mij best heel wat,
leuk die aan aan huis verkoop, ik vindt zo rechtstreeks iets kopen zeker altijd wat hebben :thumbup:

Ken jij de peperflakes van Diana ?
Echt super lekker vindt ik die !
Players only love you when they're playing.

Jorg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (24)
Woonplaats / locatie: Zeeland

Berichtdoor Jorg » Di 27 Mar 2012, 19:13

Leuk om te volgen!

Terug naar “In het groot”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.