Diefstal op de tuin

Naast algemene moestuin berichten kunt u hier ook alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt.
Eva
Woonplaats / locatie: Friesland

Diefstal op de tuin

Berichtdoor Eva » Di 01 Feb 2011, 02:12

Bij ons op de tuin wordt rond oogsttijd flink gejat.
hoe gaat dat bij jullie en hoe kun je het voorkomen?
:D

bonnie f
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Soest

Re: Diefstal op de tuin

Berichtdoor bonnie f » Di 01 Feb 2011, 07:46

Ik heb geen volkstuin dus de enige die wat jat is de hond. Weer geen rijpe aardbeien.....
Maar wie jat er: medetuinierders of buitenstaanders?
Een mening is altijd vrijblijvend,
soms aantrekkelijk,
soms verwerpelijk,
verstandig of dwaas,
men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet.

Koert
Woonplaats / locatie: Mook,het noordelijkste dorpje van Limburg

Berichtdoor Koert » Di 01 Feb 2011, 09:28

Bij ons op het complex hebben ze het echt heel goed afgezet met degelijke hoge hekken en ook nog eens 3 banen prikkeldraad er boven op, echter minimaal 1x per jaar is het toch raak en knippen ze gewoon gaten in het hek of het prikkeldraad door. Het frappantste vind ik dan altijd dat ze dan de dure materialen etc. laten liggen er gewoon met de kersen en 10 kropsla van door gaan! Dat iemand een krop sla komt jatten, het zij ze gegund, maar dat ze dan ook nog van alles moeten slopen om er bij te kunnen......... :twisted:
Even a broken clock is right twice a day

Frank Houweling
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Boskoop

Berichtdoor Frank Houweling » Di 01 Feb 2011, 09:30

Inderdaad. Moet wel heel lekkere sla geweest zijn. Hier is nog nooit iets gejat, willen we ook graag zo houden.
Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter

Jorg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (24)
Woonplaats / locatie: Zeeland

Berichtdoor Jorg » Di 01 Feb 2011, 09:43

Bij ons wel, diefstal en vernieling op het complex waren niet op 2 handen te tellen. Niet alleen oogst maar ook gereedschap. Dit jaar is er een hoog toegangshek geplaatst. Zelf nog geen slachtoffer geworden hoor, ik heb ook geen huisje staan dus dat is al minder aantrekkelijk. ;)

Voorkomen is heel erg moeilijk. Heb zelf het verhaal gehoord dat ze de kinderen om de groente sturen, die kunnen makkelijk onder / tussen /over de hekjes.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk het zicht vanaf het pad te beperken met een rij fruitbomen, kerstboom en laurier. Prikkeldraad is eigenlijk verboden maar dat heb ik ook aangebracht op het gaas rondom mijn tuin (hoogte maar 1 meter). Dat schrikt de gelegenheids dief wel al een beetje af, de dief met intentie natuurlijk niet.

Eva

Berichtdoor Eva » Di 01 Feb 2011, 12:50

bonnie f schreef:Ik heb geen volkstuin dus de enige die wat jat is de hond. Weer geen rijpe aardbeien.....
Maar wie jat er: medetuinierders of buitenstaanders?

ja....dat is dan ook weer de vraag.....

kijk, als er iemand zonder eten zit deel ik graag! kom even vragen en je kan van alles meekrijgen.
maar om nou de komplete pompoenenoogst van een oud kereltje te stelen...nee, daar kan ik niet tegen.
of boontjes jatten. waarom nemen ze het risico gepakt te worden als de boontjes in de winkel liggen voor 1 euro per kilo?

vorig jaar had ik nou niet echt iets bijzonders op de tuin dus er is bij mij niets meegenomen. op de deksel van mijn kompostbak en twee knolserderij na :shock:

dit jaar wordt het wel wat anders met al die tomaten, paprika's, pepers en bijzondere groenten...dus gaas van een meter hoog met prikkeldraad erboven klinkt helemaal niet zo slecht...

Koert
Woonplaats / locatie: Mook,het noordelijkste dorpje van Limburg

Berichtdoor Koert » Di 01 Feb 2011, 14:01

Eva schreef:
bonnie f schreef:..dus gaas van een meter hoog met prikkeldraad erboven klinkt helemaal niet zo slecht...

Misschien dat je er een paar konijnen mee tegen houdt, maar inbrekers niet! Met een meter al helemaal niet daar stap je zo overheen! Wij hebben gelukkig goed hekwerk en dat scheelt heel veel, de "gelegenheidsdief" zoals Jorg die zo mooi noemt die schrik je er gelukkig mee af, maar de "dief met intentie" knipt of gewoon een gat in het hek of het prikkeldraad los.
Afbeelding
De brede haag achter het hek schrikt ook af denk ik, maar ook dat mocht dit jaar niet baten.
Even a broken clock is right twice a day

Eva

Berichtdoor Eva » Di 01 Feb 2011, 15:05

ik denk dat je verrekte weinig kunt doen aan de dief MET intentie...
als ze binnen willen komen, kómen ze ook binnen. of je nou een hek of muur van prikkeldraad van twee meter hebt staan...
maar als er niets omheen staat geef je de gelegenheids dief wel gelegenheid :x dus een hek van een meter zal al flink schelen.
aan dieven van je eigen complex kun je eigenlijk niets doen...sterker nog, ik wil er liever niet eens aan denken!

Dennis29
Moestuin Seizoen: Bekijk update (13)
Woonplaats / locatie: Noord Holland

Berichtdoor Dennis29 » Di 01 Feb 2011, 17:32

Wij hebben geen volkstuin en hier in de tuin hebben we geen last van mensen die wat groente komen stelen.

Misschien helpt het als je ook nog een leuke heg maakt van planten die flink wat stekels hebben of voor uitslag zorgen?

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (237)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Di 01 Feb 2011, 17:37

Berenklauwen ofzo :twisted:

Terug naar “Huiskamer”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.