Eau de vie uit eigen tuin

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Eau de vie uit eigen tuin

Berichtdoor appelvrouw » Zo 10 Feb 2019, 12:04

Sinds we in Frankrijk wonen en we een flinke oogst hebben van pruimen en mirabellen uit eigen tuin maken we EauDeVie..hierna gewoon eau de vie genoemd. Sommige jaren is er helemaal geen of te weinig fruit omdat het hier in het voorjaar wel een flink kan vriezen en alle bloesem het hoekje om gaat. Dit jaar was een megajaar..we hadden veel tonnen met pruimen en tonnen met mirabellen klaar staan.

De mirabel van Nancy geeft volgens de kenners alleen maar díe smakelijke suikerige en sappige mirabellen op Nancygronden waar wij net nog bijhorend. Wereldberoemd in heel Frankrijk. Ik schreef maken we eau de vie, maar dat is natuurlijk niet waar, wij rapen de pruimen, keren iedere pruim drie keer om om te kijken of hij mooi genoeg is, roeren iedere dag de tonnen terwijl ze gaan gisten, dekken ze met liefde af tegen de fruitvlieg en andere meesnoeperds.

Als de pap is uitgegist vullen we de ton af met water en sluiten deze zorgvuldig af, in afwachting van de winter als de stokers actief worden. We zijn al bij verschillende stokers geweest, deze keer bij een nieuwe aangeraden door een buur.
Rond het uitzoeken van de stoker van het jaar is altijd veel te doen, die Fransen roddelen wat af over hun stoker, bv François pikt uit iedere ton een liter voor zichzelf, en als je Marcel een doos extra hout geeft voor het stoken schrijft hij minder liters op je formulier aangifte belasting. De prijs voor de eau de vie per liter bestaat uit twee delen: je betaald de stoker per liter die hij voor je stookt, plus je neemt enkele grote dozen hout mee om te stoken ( en je geeft hem ook een fles wijn zodat hij zich gedwongen voelt minder liters op te schrijven op je aangifte formulier). Verder betaal je de belasting voor iedere liter gestookte eau de vie, eigenlijk voor iedere liter alchohol. Oudere mensen met boomgaard hebben van oudsher nog een vrijstelling van 20 liter voor de belastingen, wij vallen daar helaas niet meer onder :thumbdown: De stoker waar we dit jaar waren stookt de eau de vie in in ieder geval dubbel, twee x dus..een pré.

Lie is zo aardig om voor meerdere mensen de tonnen mee te nemen en dat geeft enig georganiseer, iedereen moet de goede papieren hebben om de tonnen te brengen en weer andere om de grote flessen of containers te mogen vervoeren als je de eau de vie komt halen. Dat luistert vrij nauw, je hebt een paar uur de tijd om legaal de weg op te mogen met je spul. Dus al die papieren moeten op elkaar aansluiten.
Ik ben altijd een beetje zenuwachtig als ze op weg zijn de eau de vie weer op te halen, er wordt nl ter plekke veel geproefd ( tevoren worden de weggetjes besproken waar zeker geen gendarme zal controleren..meestal boerenpaadjes waar je je auto op stuk rijdt :geek: ) en je hebt geen idee in welke staat je lief terug komt van deze gevaarlijke tocht :lol:

Enfin alles is weer goed gegaan en de hoeveelheid eau de vie, twee verschillende soorten, algemeen pruimen en speciaal mirabellen, is veilig aangekomen samen met Lie :thumbup: De stoker had zich wel wat vergist met de flessen en containers die Lie van te voren had aangereikt..de verkeerde eau de vie zat in de verkeerde bon mama’s, niet erg want dat levert weer extra proeven op :roll: :D

Hier komt de foto van de stoker zijn ketels, de stoker van dit jaar. Helaas is de enige foto die Lie gemaakt heeft onscherp..geef vast al de staat van de fotograaf aan ;) Naar andere foto`s ga ik even op zoek.Afbeelding
Foto`s van mijn eigen blog gepakt, ( 2010) want ik kan mijn harde schijf even niet vinden :think:
Deze stoker heeft een mobiele distilleerinstallatie, de alambic, reist daarmee door de dorpen waar hij steeds een weekje blijft totdat iedereen zijn pruimen heeft gedaan.
Van tonnen inpakken en hout meenemen tot het eindproduct.

Afbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door appelvrouw op Zo 10 Feb 2019, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (241)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Eau de vie uit eigen tuin

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 10 Feb 2019, 13:04

Ik heb even je 2 berichten (met uitleg en die met foto's) samengevoegd tot 1 bericht.
Je kunt zelf nog wat aanpassen als je niet tevreden bent :thumbup:

Indy
Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)
Woonplaats / locatie: Noordoostpolder

Berichtdoor Indy » Wo 13 Feb 2019, 20:33

Gaaf om te zien. En is die 55 % van de eerste stook , en de tweede stook, hoe hoog werd ie toen? Mooi helder met kleine bubbeltjes :thumbup:

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Wo 13 Feb 2019, 21:05

Lie laat de eau de vie op 50% verdunnen. Sommigen kiezen voor 48 %. Ik doe er altijd een klein scheutje water bij dan smaakt het me beter. We hadden wel een record opbrengst van 2018, nog nooit zoveel eau de vie gehad, ( we moeten nog lege flessen gaan sparen haha) het geweldig mooie en warme weer heeft zich toch vertaald in mooi rijp en zoet fruit i.p.v. uitgedroogde vruchten waar we eerst bang voor waren. De mirabellen eau de vie smaakt echt super goed :thumbup:
Nu staan de liters in van die grote bolle flessen uit te dampen zodat de slechtere alcohol (methyl) eruit gaat.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Ciska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Ciska » Zo 17 Feb 2019, 18:42

Hier is de fles van 2017 (tenminste dat denk ik :think: ) als zeer smakelijk beschouwd.....heb zelfs een pruimenboom aangeschaft omdat ik de reine Claude zo lekker vond :shifty:

Nemen jullie iets vloeibaars mee voor de proeverij? :mrgreen:

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Zo 17 Feb 2019, 19:31

Nee ik denk dat het eau de vie uit 2015 was..we hadden enkele jaren geen fruit ivm de vorst. De drank staat nog uit te dampen en we hebben alleen nog maar de mirabellen geproefd, de pruimen gaan we van de week proeven :D
Jawel Lie stopt wel een flesje in zijn tas :cool:

Ciska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Ciska » Zo 17 Feb 2019, 19:45

:mrgreen: :mrgreen: ben benieuwd :mrgreen:

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.