Ervaringen met bokashi emmers?

Plaats hier je vragen, tips en berichten over grond, bodem, bemesting en wisselteelt
Castaneda
Woonplaats / locatie: Waterland

Re: ervaringen met bokashi emmers?

Berichtdoor Castaneda » Vr 18 Mar 2011, 19:51

Wormencompost (hoop/bak) is geen optie voor je? Dat is qua prijs waarschijnlijk veel gunstiger.

Niet dat ik je van je Bokashi wil afpraten, in tegendeel, maar vanwege je prijs argument ;)
Je moet alleen, als je aan de bokashi gaat, bij het toedienen van bokashi aan de bodem rekening houden met dat je daar niet gelijk plantjes kunt planten. De bokashi is namelijk redelijk zuur, maar wordt binnen 1 a 2 weken in de bodem Ph neutraal, dus even 2 weken geduld, maar dan heb je ook wel wat :D ;) . Bij bomen en struiken kan je het wel gewoon toedienen, maar op een afstandje van de stam, zodat je geen (niet teveel) wortels kapot maakt.

Je krijgt bij de meeste bestellingen wel een soort van informatie boekje over EM, maar als je dat niet krijgt, dan moet je je misschien even wat inlezen, want er zijn nog wel wat van dit soort dingen die handig zijn om te weten.

Ander alternatief, is misschien wel wat bewerkelijk, maar de resultaten zijn er naar, net als andere (her)ontdekkingen van Viktor Schauberger, is een koude compost hoop (lijkt op wormencompost, maar net iets anders): http://www.talkingtrees.net/The-eco-tec-garden

Als we het nog beter wilt doen voor je planten, struiken, bomen enz., zo lees ik net in 'Teaming with Microbes', dan moeten we een beetje selecteren wat we als ingredienten in je compostsysteem (composthoop, wormencompostbak, bokashibak of wat dan ook) gooit. Planten/struiken/bomen hebben namelijk verschillende voorkeuren wat betreft de samenstelling van de compost. Bomen, struiken en meerjarigen (onderling ook weer verschillende verhoudingen bomen bijv. meer dan meerjarigen) hebben het liefst een schimmeldominante compost. Groenten, eenjarigen en grassen prefereren een compost waar bacterien in domineren. Bruin organisch (takken, twijgen, houtsnippers, schors, herfstbladeren) materiaal stimuleert schimmels, groen organisch materiaal stimuleert bacterien. Beetje de juiste mixen zoeken. ;)
Comprehend and copy Nature

Berti
Woonplaats / locatie: noord limburg

Berichtdoor Berti » Za 29 Okt 2011, 19:08

omdat verder blijkbaar niemand hier met bokashi werkt, heb ik zelf onlangs de set aangeschaft.
de eerste emmer is gefermenteerd en in de tuin onder gewerkt inmiddels.
de tweede emmer staat nog te fermenteren.

totzover de ervaringen:
de geur is die van wijnachtig/ zuurkoolachtig dus inderdaad een gefermenteerde geur.
het ondergraven ging de eerste keer wat lastig omdat de stukken in de emmer nog steeds wat groot waren.
inmiddels snij ik alles zoveel mogelijk klein/ scheur ik papier in snippers (leuke anti stress therapie!)

twee weken na het ingraven van de eerste emmer lag op de aarde wittige schimmelpluis van de bokashi.
heb ik vandaag nogmaals beetje omgeschept met handschepje. van het afval was inmiddels al niet veel meer terug te vinden.
ruiken al helemaal niet.

dosering zou 500 gram per vierkante meter moeten zijn max 1000 gram per vierkante meter bij zeer slechte grond.
zolang als ik nog niet ga zaaien / planten , ga ik regelmatig de afval door de grond scheppen dan wel in mijn compostvat omkiepen.
de bokashi werkt als versneller voor de organische materialen in het compostvat dwz het vergaat sneller tot compost.
ik verdeel het afwisselend in de tuin, volgende emmer gaat in het compostvat, andere emmer weer in de tuin....

het afgetapte vocht wordt regelmatig 1 op 100 verdund (meestal tap je zo'n 50 tot 100 ml af) over de tuin verdeeld.

op zich vind ik het makkelijk werken allemaal alleen de kraantjes van de emmers zijn erg gammel en moet je goed vastmonteren!
hoe de resultaten met bokashi gaan zijn dat weet ik van het voorjaar pas, ook omdat er dan meer van het spul in de grond zit en ik dan pas kan zien hoe en of de grondkwaliteit is verbeterd.

interessant genoeg om meer erover te willen lezen, op de site van EM nederland vind je ook aardig wat info.
ik ben momenteel ook erg geinteresseerd in EM5, omdat je dat over de planten kan sproeien, vanaf dat ze opkomen en er wordt geschreven dat het dan minder aantrekkelijk wordt voor ongedierte.

wordt vervolgd.

Kruidje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (23)
Woonplaats / locatie: regio Ehv

Berichtdoor Kruidje » Di 01 Nov 2011, 12:11

Berti, ik vind het interessant om je berichten hierover te lezen. Heb er ook eens naar gekeken en is er nog niet van gekomen.
Ik vind de groene Hemel in Waalre leuk.

alec

Berichtdoor alec » Wo 25 Jan 2012, 01:03

"ik vind het duur. dan liever 60 euro uitgeven aan een compostbak dan ben je in EEN keer klaar, ipv elke paar maanden geld uitgeven aan dat spul dat erop moet..."

op basis van eigen ervaringen, kan ik zeggen dat je zeker een jaar met een zak Bokashi-mix/strooisel doet. In ieder geval voor mijn restaurant gaat het zeker een jaar mee, dus voor een doorsnee gezin zal 2 jaar geen uitzondering zijn. dus dan is 3 euro per jaar niet veel...

Alec

Berti
Woonplaats / locatie: noord limburg

Berichtdoor Berti » Wo 25 Jan 2012, 05:13

het gaat langzaam.
de eerste paar emmers bokashi zijn verbruikt en over het algemeen ben ik wel tevreden maar omdat het winterseizoen is kan ik over het effekt op de tuin niet zoveel zeggen.
het is wel opgevallen dat de lavendel en de clematis veeeel langer doorbloeiden maar kwam dat door de bokashi of de zachte winter? het is een vrij nieuwe tuin (febr 2011) dus geen idee.

wat wel opvalt is dat ons afval heel erg verminderd is.
nou hadden we al weinig (hergebruik , geen kant en klaar voedsel enz) maar momenteel gaat de kliko nog maar 1x per 4 a 6 weken aan de straat ipv elke 2 weken.

klein negatief punt is dat de aftapkraantjes zwak zijn, een van de emmers heeft een kraan die steeds maar losraakt dus ga ik vastkitten en hoop dat dat helpt, deze lekte ook, heel jammer van het vocht (voor de bemesting)

ingraven heb ik nog maar EEN keer gedaan, het moet toch wel meer dan 40 cm diep , ivm graven van dieren (katten buren) en bovendien kwam als het niet diep genoeg was, een wittig pluislaagje op de bovenlaag (de bokashi werkt dus wel door, ruikt beetje wijnig eerste dagen na verspreiden).
dat laagje is overigens zo weg als je even schoffelt of met een klein schepje omschept.

intussen was ik overgegaan wegens winterseizoen , om de bokashi toe te voegen aan de compostbak, kiepte dan de gefermenteerde emmer om boven de bak en schepte zo regelmatig mogelijk zaakje om.
viel op dat alles sneller vercomposteerde.

dat is het totnogtoe, maar nu het januari is ga ik eens kijken wat ik nu ga doen komend seizoen.
ik vind het een beetje een probleem als ik elke keer moet ingraven en dan diep genoeg, moet je net geen groenten of beplanting hebben staan want da's niet praktisch.
als voorbereiding van de grond dan weer wel.
zo komt er vaker voedingsstoffen in de grond.

Dennis1973
Woonplaats / locatie: oosterhout

Berichtdoor Dennis1973 » Ma 20 Mei 2013, 18:46

Hij is wel goedkoper geworden.
Al een iets ouder topic dus zijn er inmiddels meer ervaringsdeskundigen
http://www.eco-logisch.nl/Bokashi-Bokas ... emmer-1309
Niets zo lekker als je eigen bier!

maartje
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor maartje » Zo 23 Jun 2013, 10:34

Ik heb ruim een jaar een bokashi emmer en ben er blij mee. Wij hebben minder afval, waarvoor we anders zouden moeten betalen, en in de bokashi emmer kunnen ook dingen die je anders niet op de composthoop gooit (gekookt eten, sinaasappelschillen etc). De bokashi is verwerkt in de moestuin en ik vond dat de grond er erg mooi uitzag, mooi los en volop bodemleven. En de plantjes doen het prima (maar natuurlijk altijd lastig te zeggen in hoeverre dit door de bokashi komt, ik heb er ook compost op verspreid).

Ik ben inmiddels met mijn tweede zak bokashi mix bezig, dus zo snel gaat dat ook niet. En als je een beetje handig bent dan kun je ook prima zelf een bokashi emmer maken. Je moet er alleen voor zorgen dat het luchtdicht wordt afgesloten (anders gaat het eten rotten en stinken).

vitaverde
Woonplaats / locatie: Uithoorn

Re: Ervaringen met bokashi emmers?

Berichtdoor vitaverde » Zo 14 Jul 2013, 13:54

Hallo, sinds een maand gebruik in nu een grijze rechthoekige Bokashi-emmer samen met "starter", het sloeg goed aan met keuken-afval, maar na 3 weken was ik een week van huis, en toen ik bij thuiskomst het deksel optilde kwam mij een" putlucht" tegemoet. Toch heb ik het na een paar dagen maar in de tuin verwerkt, en toen ik het drekje uit de emmer schepte rook het ineens enigszins naar koemest, hopelijk is dat een goed teken, maar ik ben er niet zeker van of dit ook de bedoeling is. Op internet zag ik een blog met foto's van een witte ronde emmer met een inleg deksel voor op het afval, maar in de rechthoekige emmer zit niet zo'n afdek plaat. Mijn vraag is: is het noodzakelijk dat het afval afgedekt moet worden in de emmer?

Agronoom
Woonplaats / locatie: Brabant

Re: Ervaringen met bokashi emmers?

Berichtdoor Agronoom » Vr 02 Aug 2013, 23:58

In deze publicatie wordt Bokashi beschreven voor de derde wereld, en daar hebben kleine boeren geen 60 euri over voor een emmer: http://www.anancy.net/documents/file_en ... OMPOST.pdf

Pammy
Woonplaats / locatie: Amersfoort

Bokashi

Berichtdoor Pammy » Ma 02 Mar 2015, 19:54

Help
Ik heb in mijn vierkante meterbak tuinaarde, vermiculiet en een halve emmer bokashi gedaan. Ook wat wormen gegooid.
Er zitten nog geen planten oid in.
Kan ik er nog een volle emmer bokashi bijdoen? Ik ben niet van plan hier de komende maand in te gaan planten.
Advies is zeer welkom

Bedankt,
Pam

Terug naar “Bodem en bemesting”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.