Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Forum update naar PHPBB 3.1 geslaagd!


Jorg

Aanbevolen berichten

Zoals aangekondigd hebben we vandaag onderhoud verricht aan het forum. Het forum is geüpdatet naar de laatste software versie en heeft een nieuwe layout gekregen. Behalve van de wijzigingen aan de layout merk je als gebruiker nagenoeg niks van de meeste updates, het zijn vooral aanpassingen onder de motorkap. Wil je daar meer over weten? Lees dan hieronder verder.

 

Nieuwe layout

De oude layout was niet meer van deze tijd en kon bovendien niet meer overgezet worden naar de nieuwe forumsoftware. De oude layout is bovendien een ontwerp van zo´n 5 a 6 jaar geleden. We hebben daarom besloten om met de nieuwe versie van de forumsoftware ook meteen nieuwe moderne layout te laten ontwikkelen. Aan deze layout lagen de uitgangspunten van de oude layout ten grondslag: overzichtelijk, leesbare/duidelijke tekst, niet te veel storende factoren en eenvoudig in gebruik.

 

Het zal in het begin wellicht beetje wennen en zoeken zijn, maar wij denken wel dat deze aanpassingen leiden tot een prettiger gebruik van het forum. De komende tijd willen we samen met jullie de layout verbeteren. Mis je nog functionaliteiten, zie je foutjes, heb je suggesties voor de layout, etc. laat het ons dan weten via dit topic, pm of mail ([email protected]).

 

Mobiele versie

De nieuwe layout schaalt automatisch mee met het schermformaat. Als je op je smartphone navigeert naar het forum krijg je in de nieuwe versie een specifieke layout te zien die het gebruik op onder andere de smartphone en tablet makkelijker moeten maken dan voorheen het geval was.

 

Oude en nieuwe functies

Wil je meer weten waar je de oude functies in de nieuwe layout kunt vinden of welke nieuwe functies er toegevoegd zijn? Lees dan: wegwijs op moestuinforum

 

Toekomstige wijzigingen en updates

In komende updates gaan we de forum lay-out en functionaliteiten verder optimaliseren. Mis je nog functionaliteiten, zie je foutjes, heb je suggesties voor de layout, etc. laat het ons dan weten via dit topic, pm of mail ([email protected]) Op deze manier kunnen we de software en lay-out verder verbeteren.

 

De wijzigingen worden bijgehouden in onderstaand topic.

Wijzigingen en opmerkingen over het forum (techniek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi!

 

Twee dingetjes die mij tot nu toe te binnen schieten:

 

> Waarom een cirkeltje met NL in het logo? Is NL afkomstig uit de domein-extentie of echt de naam? Als de naam van dit forum gewoon 'Moestuinforum' is, dan zou ik geen NL in het logo zetten. Ook met de gedachte dat dit forum zich zowel op de Nederlanders als (nederlandstalige) Belgen focust. Aan de ene kant een detail, aan de andere kant.. het is toch je logo en dus alles behalve een detail.

 

(groot pluspunt van het nieuwe logo: begrijp nu pas goed waar de bruine kleur vandaan komt )

 

> Ik vindt de achtergrond wat koud en kil De vorige achtergrond gaat niet lekker samen met bepaalde elementen ('markeer forums als gelezen'-button, maar ook het logo), maar als ik hem vergelijk met deze grijze kleur... dan vindt ik hem het forum wat minder basic maken (zie screenshot hieronder). De huidige achtergrond straalt niks uit dat te maken heeft met het merk 'Moestuinforum', uit marketingoogpunt (met name gezien vanuit branding?) is dat natuurlijk een gemiste kans.

 

2015-10-22-160735-Moestuin-Forum-Voor-en-door-moestuin-liefhebbers---Indexpagina12121445522897.png

 

Edit 1: logo kan je op de bovenstaande achtergrond wellicht zichtbaarder maken d.m.v. een (witte?) schaduw.

 

Edit 2: Detail: ik zie bij Jorieke in haar handtekening twee verschillende kleuren voor URL's?

20151022163457voorstellenMoestuinForumVoorendoormoestuinliefhebbers93731445524524.PNG

 

Edit 3:

Hmm, kleur verschil zit hem in ieder geval niet in de verschillende shortcodes:

https://www.moestuinforum.nl

[url]https://www.moestuinforum.nl[/url]

moestuinforum.nl

[url=https://www.moestuinforum.nl]https://www.moestuinforum.nl[/url]

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dennis,

 

Logo: dank, goede tip! Ga ik eens even over nadenken.

 

Achtergrond: De photoshop ziet er goed uit zo met een achtergrond afbeelding. Er zitten natuurlijk wat mitsen en maren aan, maar ook hier ga ik eens naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat vanuit oogpunt dat het forum maximale leesbaarheid moet hebben, gekozen is voor een grijze achtergrond. Maar kan bijvoorbeeld heel licht groen ook?

 

Ral_6019_Witgroen.png

 

Of een zwaar verzwakte versie van de groene balk-kleur? Ik zelf vind het contrast tussen grijs en het groen van de balk te groot, but maybe that's just me

 

Complimenten voor de overgang. Altijd weer spannend, een nieuwe release.

It ain't what you do, it's the way that you do it

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betreffende de achtergrond:

 

Veel mensen, veel wensen... Misschien een optie dat gebruikers via hun eigen profiel een achtergrond kunnen instellen, mits dat technisch enigszins haalbaar is? Ook wat betreft de tijd & kosten die erin gaan zitten.

 

Op Tribalwars.nl was er ooit véél commotie over de lay-out. Het community management speelde daarop in door de spelers zelf te kunnen kiezen voor bepaalde onderdelen van de lay-out, waardoor iedereen tevreden was. Idee komt overeen met wat hier gevraagd wordt: http://stackoverflow.com/questions/14678207/how-can-i-let-users-customize-background-images en komt ook overeen met het voorbeeld aan het eind van deze video:

Link naar reactie
Delen op andere sites

wow even gemist dat er een update aan zat te komen. het forum heeft opeens een modern platte layout

het is even wennen maar ziet er goed uit

achtergrondkleur wordt al over gesproken, het totaal vind ik ook erg licht ogen maar misschien is dat even wennen.

 

handig trouwens dat je nu ook notificaties krijgt wanneer je wordt gequote.

en het is nu duidelijker zichtbaar in welke topic's je hebt gereageerd.Edit: toch niet, er zijn meer rode icoontjes. is het een idee om alleen de topic's waarin je zelf hebt gereageerd rood te maken en de rest groen?

 

nog wel een vraagje. hoe kan ik me nu abonneren op een blog van iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Ziet er wel mooi uit ... maar het groen is wel heel erg groen...zou m.i. een tintje minder fel mogen.

 

Op zich duidelijk en mooi lettertype, maar de kleuren van de letters vind ik vermoeiend lezen: het groen te fel en het grijs te licht.

 

Maar ach...het zal wel wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie opmerkingen, perfect want op basis daarvan kunnen we finetunen. Voor een deel is het wellicht gewenning maar ik neem de felheid van het groen en eventueel het wit, en het algehele formaat van de blokken zeker mee in de volgende offline testmode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd! Het is gelukt! Het moestuinforum kan weer mee met de vaart der volkeren.

 

Paar puntjes qua leesbaarheid.

Vorige editie was juist de lichtgrijze achtergrond heel rustig aan de ogen en goed voor het contrast.

Dit witte vlak is ook mij nu al teveel (pas tweede topic dat ik aanklik in de nieuwe versie... ). De zijkanten worden mij nu gelijk wat wazig en moet echt moeite doen om de letters/zin te volgen.

Teveel wit dus... onrust aan de ogen... zorgt voor minder lees en dus forumplezier.

(Ik zou ook een goeie bril kunnen aanschaffen misschien... )

 

Groene titels zijn leuk maar mogen een tintje donkerder om wat meer contrast te geven en dus de leesbaarheid te verhogen. Wel erg vriendelijk tintje gekozen. Maar midden tussen text valt het, voor mijn ogen, wat weg.

 

Omswitchen van de Avatar etc afdeling naar rechts zal alleen ff wennen zijn.

 

Een directe knop naar "Ongelezen berichten" zou ook mijn wens zijn. Nu is dat weer een extra handeling.

 

Wat mij verder gelijk opviel is heel veel ruimte in de overzichten... Weet nog niet of ik daar blij mee ben of niet...

 

Nu verder op verkenning...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Complimenten aan Jorg, en ook aan de anderen die tijd en energie steken aan het in stand houden van dit forum.

 

Ik haal hier veel waardevolle info vandaan, op vele gebieden...

 

8012227.gif8012227.gif8012227.gif

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...