Gezouten en gedroogde (en eventueel gerookte) buikspek

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Stijntje113
Woonplaats / locatie: Heerlen

Re: Gezouten en gedroogde (en eventueel gerookte) buikspek

Berichtdoor Stijntje113 » Do 23 Nov 2017, 11:22

Zouten jullie het spek met een vaste hoeveelheid per kilo? Zo ja, hoeveel? Of leggen jullie hem helemaal in het zout?

Ik zelf doe dat wel en trek hem dan vacuum. Dan kun je hem wat langer laten liggen met minder risico dat hij te zout wordt.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 24 Nov 2017, 20:01

Ik smeer de stukken spek in met wat zout, en stapel ze dan op elkaar. Dus ze liggen niet in een laag zout nee. De onderste stukken liggen wel in vocht+zout, en dat giet ik dan elke dag af en leg andere stukken onderop :)

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 17 Jul 2018, 16:53

:clap: (kinnebakspek)
Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 26 Jul 2018, 19:04

En buikspek.

Afbeelding

Kruidenvrouwtje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Dordrecht

Berichtdoor Kruidenvrouwtje » Do 26 Jul 2018, 21:04

Dat ziet er allemaal erg lekker uit :clap:
You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

jootje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (60)
Woonplaats / locatie: soest

Berichtdoor jootje » Do 26 Jul 2018, 21:12

Ziet er echt lekker uit!
Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Gezouten en gedroogde (en eventueel gerookte) buikspek

Berichtdoor Charly » Vr 27 Jul 2018, 18:16

Mmm! Ja, is ook lekker! Wij maken ze volgens Joriekes recept. En in pannenkoeken, over salade of door een roerbak: het geeft alles zo’n lekker smaakje!
Had zelf alleen blokjes gemaakt. Maar komende keer ook meer van die mooie plakjes hoor. Toont veel mooier!
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 27 Jul 2018, 18:32

Dat kinnebakspek doe ik dus in blokken, waar ik daarna kleinere reepjes/blokjes van snijd als ik er mee ga koken. En van het buikspek dus mooie plakken, voor op pannenkoek en (gebakken) op brood met tomaat en sla. De kontjes van het buikspek gaan ook als blok in de vriezer, ook voor spekreepjes. Daar waar we geen mooie plakken meer van kunnen snijden ivm gevaar voor vingers ;)

Jerina
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Jerina » Vr 12 Okt 2018, 13:30

Dag,

Ondertussen heb ik heel wat op internet gezocht en over dit onderwerp gelezen, maar nog steeds is mij nog niet alles duidelijk.
Vorige jaar onze eerste 2 varkens naar de slacht gedaan. Over een paar weken de volgende 4. Vorig jaar wat buikspek laten zouten, roken en drogen door de slager. Nu willen we het zelf gaan doen. Heb begrepen hoe je het moet doen, zoals het hier aan het begin van dit topic staat. dag of 6 zouten, dan afspoelen, drogen, en eventueel (koud) roken.
Mijn vraag is, kun je het spek gewoon zo eten als je het gezouten en (een week of 3,4) gedroogd heb? Of moet je het per se bakken? (zoals het in jullie houten kistje met insectengaas hing)
Van onze vorige varkens hebben we het spek gewoon in dunnen plakjes gesneden en op brood gedaan, maar nu denk ik achteraf dat je het misschien wel had moeten bakken...? Het was toen sowieso niet warm gerookt.

Wij vinden het een mooi idee om vlees te 'conserveren' zonder het daarbij in de vriezer te doen. Dus zouten en drogen, maar hoe lang moet het zouten en drogen zodat het ook lang houdbaar is?
Naast buikspek willen we ook graag 'hammetjes' zouten en drogen. Niet in een keer een hele poot, zoals jullie doen. Heb je daar toevallig ook tips/ recept voor?

hartelijke groeten Jerina

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 12 Okt 2018, 13:40

Ja na zouten, roken en drogen kan je het zo eten als je wilt. Het drogen is alleen wat lastig als je geen mooie droogruimte hebt. Gewoon zo ophangen gaat goed hoor, maar de vlezige kant droogt wel heel hard in en is daarna droog en stug. Wij snijden het spek nu na het roken en eventueel een weekje drogen o.i.d. meteen in plakjes die we daarna invriezen. Wij bakken de plakjes altijd, vooral omdat we dat lekker vinden maar ook omdat het dan dus nog niet genoeg gedroogd is.

Kleinere stukken ham kan je ook drogen ja, maar dan heb je meer vlees-oppervlak wat ook weer zo hard in kan drogen net als bij het spek. Zo'n hele poot is daar tegen beschermd door zwoerd en vet.
In een zakeind kan dan wel, net als je met een coppa zou doen. :thumbup:

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.