Gezouten en gedroogde (en eventueel gerookte) buikspek

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
qweensterin
Woonplaats / locatie: dølven, norway

Re: Gezouten en gedroogde (en eventueel gerookte) buikspek

Berichtdoor qweensterin » Ma 21 Dec 2015, 11:04

Dank je voor je reaktie :)
Het is koud roken geworden. En oooo wat is dit lekker zeg :lol: Voorheen legden we het alleen een nacht in pekelwater maar vanaf nu ga ik het alleen nog maar zo doen :cool:
Beetje sneeuw helpt ook wel om de temperatuur laag te houden ;)

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 25 Jan 2016, 11:44

Ons nieuwe rookhok is af, er hangt een stuk betonijzer-mat in, waar heel wat kilo's spek aan kunnen hangen. En daaronder ruimte voor al de rookworsten die we deze week gaan roken.

AfbeeldingAfbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 02 Feb 2016, 08:16

Ik heb weer heel wat plakjes gesneden met mijn nieuwe snijmachine, en ze allemaal netjes verpakt in pannenkoek-porties :D De plakjes zijn wat dikker dan de andere vleeswaren die ik heb gesneden deze week. Want ik wil de plakjes nog enigszins krokant bakken en dan moeten ze niet zo dun zijn dat ze erg snel gaan en ook opkrullen.
Dit is dus het koudgerookte en daarna gedroogde spek. Het hangt sinds begin november. Eerst dus gezouten, daarna koud gerookt, en dan gedroogd. :thumbup:

Afbeelding

Kinnebakspek:
Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 07 Mar 2017, 09:17

Het buikspek en kinnebakspek wat ik nu heb gemaakt, heb ik niet laten drogen. Dus meteen na het zouten (wel wat langer dan de vorige keren, namelijk 9 dagen), koud roken, en eventueel even een dag of wat laten hangen, in plakjes snijden of in hompen en dan invriezen.
Zie ook hier: heel-half-varken-drogen-voor-vleeswaren-t19558.html

Afbeelding

Ik had nog een paar stukken koudgerookt kinnebakspek van een eerder varken hangen, die zijn dus wel wat gedroogd. Die ga ik nu ook snel verpakken en invriezen zodat ze niet nog verder indrogen. Gisteravond hebben we daar al lekkere spekjes van gebakken.

Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 14 Nov 2017, 19:04

Even hier weer opgezocht hoelang ik het buikspek van mijn vorige vleeswaren-sessie had gezouten. Want die was toch wel erg goed gelukt. 9 dagen dus. En niets TE zout. Geloof ik... maar nu Charly haar spek te zout vond, en Appelvrouw haar ham ook, ga ik toch twijfelen aan mijn/onze smaakpapillen.
Anna3: ik had jou een pakje spek gegeven en je zei dat je/Peter het lekker vond. Maar wat vond je van het zoutgehalte? Dit voor verbetering van het recept/de werkwijze, dus je mag eerlijk zijn :lol:

Ik heb nu een bak staan met wat kinnebakspek, buikspek, en wat stukken kinnebakspek die mijn slager om de een of andere reden in kleinere stukken heeft gesneden :think:
Die kleinere stukken smeer ik vandaag nog 1 keer in en dan gaan ze morgen uit de bak. Het buikspek en de grotere kinnebakken ga ik daarna nog een paar keer smeren.

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Vr 17 Nov 2017, 10:25

Peter houdt wel van zout (en van gerookt), dus die kan wel wat hebben. Ik eet zelf weinig zout en vond 't wel wat aan de zoute kant, maar je went er snel aan en het is niet oneetbaar zout ofzo. Het ligt er ook aan hoe je het eet, op brood is het misschien wel wat te zout, maar in een gerecht doe ik dan gewoon geen of heel weinig zout als er nog wat zouter vlees bij komt of bijv. feta uit zo'n blik van de turkse winkel.

Maar het ligt misschien ook aan de grootte van het stuk vlees? Ik kan me voorstellen dat het net als bij kaas werkt, hoe groter hoe langer het duurt voor het zout in het midden is. Bij een groot stuk kan het zijn dat de randen best zout zijn geworden als het midden precies goed is. Bij handmatig zouten is dat duidelijker merkbaar dan bij een pekelbadje.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 19 Nov 2017, 17:55

Dank je Anna.

Ik heb vrijdag het spek uit het zout gehaald, het zat er toen 8 dagen in waarvan niet elke dag met nieuw zout. En de afgelopen dagen geprobeerd het te roken, maar dat stomme ding of het stomme zaagsel werkte niet echt lekker mee. Vandaag rookte hij ineens wel weer wat centimeters goed door, dus nu heb ik de boel uit de ton gehaald. En wat opgebakken ook, om te proeven op een salade met geitenkaas.
Voor dat doel was het best wat aan de zoute kant. Maar voor door stamppot en op een pannenkoek is dat wel weer goed. AfbeeldingAfbeelding

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Di 21 Nov 2017, 17:15

Ik vind mijn ham om zo te eten inderdaad aan de zoute kant, maar ben de afgelopen weken heel creatief met zoute ham ;) Spaghetti Carbonara, linzen- en buinenbonensoep, wokschotels en vele gebakken eitjes met een dikke plak rauwe ham erbij.
Inderdaad Anna geen zout toevoegen. Vandaag gaan we een nieuw stuk aansnijden misschien is dat minder zout :thumbup: of zouter :thumbdown: hoe dan ook ik zal er wat lekkers mee maken :mrgreen:
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Gezouten en gedroogde (en eventueel gerookte) buikspek

Berichtdoor Charly » Di 21 Nov 2017, 17:49

He een update. Leuk. Dat spek van Jorieke is veel donkerder en meer vlees dan dat van mij. (Nou ja. Niet van jou en mij. Maar van onze resp. varkens toch) Mooier droog ook. Maar goed. 8 dagen is ook meer dan 6. Misschien dat dat daaraan ligt. Plus zwoerdloos he.

Oh en goed om te lezen van de crea Appelvrouw! Ik ga mijn ham nu uit het zout halen (was ik eigenlijk donderdag van plan).
Zal zo even een fotootje toevoegen.
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 21 Nov 2017, 18:48

Zet je wat lekkere recepten (of ideeën daarvoor) in het topic over gedroogde ham Appelvrouw? :thumbup:

Dit spek is inderdaad zwoerdloos, en de foto is in het donker gemaakt, EN dit is een stuk waar net even een extra laag vlees zit, niet bij de ribben dus. Maar goed, kleurverschil zou er vast zijn, hier verschilt het ook wel per varken.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.