Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe krijg/houd ik heermoes uit mijn tuin?


Aanbevolen berichten

hoi allemaal. ik ben de trotse bezitter van 100 vierkante meter moestuin sinds twee maanden. druk geweest met onkruid wieden, helaas zittend op mijn billen omdat ik met krukken loop. puinruimen omdat de vorige huurder zijn zooi niet opgeruimd had, en nu zijn we aan het spitten en harken. nu hoorde ik dat er heeeeel veel heermoes in de tuinen voorkomt. is er naast spitten en weg blijven halen nog een biologische manier om het weg te krijgen?

 

gr christa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het probleem van heermoes. Ook hier is het heel algemeen. Spitten helpt niet echt...de wortels zitten meters diep en stukjes die afbreken, groeien vaak weer uit. Natuurlijk kun je de wortelslierten uit de grond halen, waar je ze tegenkomt. Er zijn hier mensen die het onderdrukken (niet wegkrijgen!) met spuiten (maar het middel dat ze gebruiken is volgens mij niet voor amateurs). Ik ken ook iemand die zijn hele nieuwe moestuin een meter diep of zo heeft gespit en gegraven om systematisch alle wortels te verwijderen, zodat hij er aardbeien kon gaan telen. Helaas...na een half jaar kwamen de heermoesstelen weer boven....al dat werk voor niets geweest.

 

Wat het beste werkt is volgens mij geregeld hakken en schoffelen. Daarmee zal het niet snel helemaal weg gaan (zeker in vochtige hoekjes en waar de grond vast is, zal het blijven zitten, want dat is zijn lievelingsplek) maar blijft het wel leefbaar. Door met schoffelen en hakken bijvoorbeeld wekelijks de plant te "onthoofden" als ze weer bovenpiepen, wordt hij zwak en zal niet veel of niet meer groeien. Op die manier heb je er niet echt heel veel last meer van na een of twee seizoenen...maar helemaal weg is ie niet. Als je een seizoen de zaak niet bijhoudt, ben je helaas weer terug bij af.

 

Wat gunstig is, is dat heermoes geen voedselconcurrent is voor je groenten i.t.t. veel andere onkruiden en ook dat ie liever een vaste en natte grond heeft dan luchtige en bewerkte bedden. Ook kun je er heel nuttige thee van maken om groei te bevorderen en aantastingen te onderdrukken in de (biologische) tuin.

 

Veel succes gewenst....! (En probeer af en toe ook eens te genieten van die heel primitieve plant die zo uit de dinosauriertijd zou kunnen komen).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuin zat eerst er vol mee en ben nu heremoes vrij. Dat ging niet op biologische weg want dat is eigenlijk onmogelijk. Of je moet echt je tuin een meter uitgraven en hopen dat er geen restje meer in zit.

Ik gebruikte MCPA en dat is gewoon te koop. Het dood alles behalve gras achtigen.

Een heel jaar alles doodspuiten wat boven komt aan heremoes vrij. En dan nog moet je wel hopen dat je buren het ook weg willen hebben want als zij het hebben komt het toch ook weer richting jou kruipen.

Nu heb ik er een tuin bij dus komend jaar mag ik weer de strijdt aan binden maar ik zal hem winnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meld dus ook dat een biologische optie er gewoon niet is en wel een andere optie. Mocht er een biologische optie zijn die er voor zorgt dat er binnen een jaar tijd geen heremoes meer is dan houdt ik me aanbevolen.

 

En aub niet zo degenererend doen naar conventionele landbouwmethodes want dankzij deze is er voor ons op deze wereld genoeg voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder stukje wortel in de grond wordt een nieuw plantje, dus rommelen in de grond verergert het probleem meestal.

Het enige wat helpt de boel onder controle te houden is alles wat boven de grond uitkomt af te knippen/maaien/plukken/breken en af te voeren.

Op die manier put je de plant uit.

De aanhouder wint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, (mede)Zeeuw, MPCA is inderdaad de herbicide die in de volkstuinen hier in de buurt door sommigen gebruikt wordt. Ik begreep dat ze er in Belgie omgaan, omdat het in Nederland niet verkocht mocht worden, net als om een goedje tegen insecten (meen ik) dat E313 heet. Maar ik kan me best vergissen, het is wat ik hier hoor. Ze gebruiken het met wisselend succes. Je zegt ook zelf: een seizoen lang iedere keer opnieuw spuiten om het helemaal kwijt te raken. Dat is nogal wat. Het een paar keer gebruiken is dus niet genoeg. Je moet je tuin een jaar braak laten liggen.....

 

Ik respecteer mijn buren, hier in mijn dorp, die anders tuinieren dan ik en veel gemakkelijker naar de gifspuit grijpen. Het zijn aardige mensen en over en weer leren we van elkaar en wisselen we uit. Ik deel mijn paprika's en tomatensoorten die ze niet kennen, of geef boerenkoolplantjes en krijg ook weer van hen van alles terug.

Maar ik zie ook veel griezelige dingen gebeuren. "Doe maar wat extra, dan werkt het beter" hoor ik geregeld...de aangegeven dosis en veiligheidswaarschuwingen niet of nauwelijks gelezen en zich nauwelijks bewust van de gevaren van de spullen waarmee ze werken. (roken tijdens gebruik, geen beschermende kleding of mondbedekking, aangegeven veiligheidstijden niet aanhouden enz.) Een goede boer zal zo zeker niet met dat gif omgaan! Het heeft ook iets met "stoer" en niet voor elkaar willen onderdoen te maken (de dikste of mooiste of meeste opbrengst...). Ik krab me toch even achter mijn oren als ik bijvoorbeeld zie dat het loof van de 4 rijen bewaaraardappels niet wordt afgekapt"of afgebroken (5 minuten werk) , maar met een speciaal gif wordt kapotgespoten "omdat de boeren dat ook zo doen" (op een veld van een ha is het enkele dagen werk..zij kunnen niet anders).

 

En eerlijk gezegd snap ik het ook niet. Wat is het voordeel van een eigen moestuin als je het net als de gangbare landbouw gaat doen en afhankelijk bent van vooral kunstmest, gifspuiten e.d.? Voor het geld hoef je het niet te doen. Bij de boeren haal je voor 15 ct een kilo aardappels, 12 cent voor een kilo uien..enzovoort. (Hij krijgt op de veiling nog veel minder) Daar kun je het zelf, alles meegerekend, echt niet voor telen? Neen, voor mij is juist dat het zonder kan (en daar hoort ook bij dat er iets minder is of mislukt) dat een eigen moestuin interessant maakt! (Naast dat sommige dingen ook verser of lekkerder zijn of in de winkels niet verkrijgbaar...maar dat zul je vast en zeker ook herkennen). Ook bij de "traditionele" landbouw zie ik een toenemende aandacht voor milieu en bijvoorbeeld de zorg voor de structuur van de grond: compostgebruik, groenbemesters, minder spuiten, keuze voor minder gevoelige gewassen enz.... Toch allemaal zaken die vanuit de biologische landbouw (opnieuw) zijn uitgeprobeerd en gewoon geworden. Veel boeren leven dicht bij en kennen de natuur en "weten" (misschien beter dan veel moestuiniers) de andere kant van het verhaal en moeten (om den brood) compromissen sluiten of dingen doen die ze liever anders deden. En...natuurlijk ken ik je niet persoonlijk, maar uit je bijdragen op het forum wel als een zeer enthosusiaste tuinier...ik kan me niet voorstellen dat ook jij het gebruik van gif e.d. niet ziet als een noodzakelijk kwaad....dat je het liever niet deed (als het niet nodig was)? Misschien oordeelt iemand die biologisch/ekologisch tuiniert op een andere manier over of en wanneer dat nodig is...maar beide wil je liefst iets gezonds, dat je met passie hebt geteeld in de natuur.... Als we dat niet uit het oog verliezen, kunnen we toch zonder problemen door dezelfde deur? Of ben ik nu naief..?

 

groeten (ook) uit Zeeland van Weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Akkerpaardestaart kun je gewoon wegsteken, oogsten en gebruiken. Droog het en doe wat in je bad, goed tegen reuma. Net als ieder gewas legt het het loodje als je vaak genoeg schoffelt en hakt.

 

Vervelend om deze jaren 60 discussie over gangbare en alternatieve weer te zien oplaaien, ik pas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow bedankt voor je bijdrage. Ik zal mijn visie eens uitwerken en posten dan mag iedereen er op schieten.

Wat mij steeds opvalt is het gebrek aan kennis over mijn werkwijze. Net als jij denken veel dat MCPA verboden is en niet te krijgen hier maar in heel Nederland is het overal in landbouw en molenwinkels te koop.

 

Het was niet mijn bedoeling om voor de zoveelste keer deze discussie op te laaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik schiet niet op jouw werkwijze maar wel op het feit dat je gelijk met een "giftige" oplossing aan komt zetten terwijl daar toch écht heel duidelijk niét om werd gevraagd.

 

En ik kan ook nergens in het voorgaande vinden dat iemand van ons zich denigrerend heeft opgesteld in dit topic.

 

Wat jij op je tuin doet moet je echt helemaal zelf weten...

 

Sluit mij verder aan bij wat Weknow heeft gezegd... zonder verdere discussies...

Link naar reactie
Delen op andere sites

schoffelen (1234545321 keer)

 

heermoes maakt zometeen (april) sporendragers, kleine bruine kopjes met 1000000 sporen per keer; dat waait alle kanten op dus alles schoonmaken helpt maar tijdelijk, mcpa trouwens ook want het werkt systemisch (alleen bij plantcontact)

 

Verder mocht je het alleen gebruiken tussen 1 september en 1 maart in de teelt van granen, aardappelen, vlas, graszaad, asperges en gladiolen bessen en onder fruitbomen;

 

verder heeft mcpa een biohalveringstijd van 15 dagen dus het duurt wel even voordat je het kwijt bent; bovendien spoelt het uit naar grondwater en sloot, ook niet fijn denk ik zo...lees en huiver

 

dus....zie eerste regel

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik wil kan ik ook zo aan MCPA komen...het zit namelijk in een aantal soorten onkruidbestrijders die we hier vrij in nederland kunnen kopen (welkoop/boerenbond bijvoorbeeld)

het is een schadelijk middel. dat staat er gewoon op.

dus...ik gebruik het niet. punt.

als ik 'chemische' groenten wil eten dan koop ik die toch gewoon bij de winkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen om het steeds gericht te lijf te gaan met een onkruidbrander? Of krijg je heermoes niet zo gauw weg door uitputting? Hier komt het steeds op aan de zijkant van de schuur, tussen de stenen. Maar gelukkig (nog) niet in de tuin. Ik kan die 5 plantjes dus steeds wegtrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat een onkruidbrander meer effect heeft dan mechanisch verwijderen, het kost alleen een hoop (verspilde) energie. Misschien is dit toch een soort (on)kruid dat niet vergaat, vooral tussen die stenen waar je het moeilijk weg kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ik ook. Ik heb het op een paar kleine plekjes staan. Ik trek het weg. Steeds maar weer en weer. Vorig jaar het hele jaar gedaan. Het tuinhuisje en de bestrating geplaatst op de plek waar het het meest aanwezig was. De heermoes komt door de vloerplanken heen haha !

 

Steeds maar weer wegtrekken. Ik ga van de hele simpele gedachte uit, dat een plant groen nodig heeft om te overleven. Weghalen weghalen. Dan moet de plant wel verzwakken, en na een jaar of 5 ( ? ) of 10 ( ) wel wegblijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je Werkelijk van een onkruid afwil zul je je moeten verdiepen in de reden waarom hij groeit, elke soort onkruid groeit namelijk in redelijk specifieke omstandigheden.

 

Heermoes (Paardenstaart) - Equisetum arvense: groeit op gronden waar een tekort is aan calcium en fosfaat, hoog chloor gehalte, weinig humus, slechte doorlaatbaarheid van de bodem en het waarschijnlijk vochtig is. Zanderigheid staat ook als 1 van de punten genoemd.(Weeds and why they grow - Jay McCaman)

 

Zodra jij deze omstandigheden weet te verbeteren is het gegarandeerd dat de heermoes niet meer terugkomt. Zolang deze omstandigheden blijven bestaan zal niets je helpen, want de Natuur probeert iets te doen, onkruid groeit overal met een reden (ook al willen velen dit misschien niet weten?). Gif spuiten helpt nooit, er is een kort resultaat, maar je verpest je grond ermee en de Natuur reageert daarop met alsmaar sterkere onkruiden, die strijd win je nooit. De strijd wordt alleen gewonnen door de Natuur te helpen => bemest je bodem met de juiste mineralen, besteed aandacht aan het vormen van humus (compost, bacterien enz.). Dan zal je onkruid probleem gegarandeerd minder worden.

 

Er zit ook een grote logica achter (in alles wat de Natuur doet, alleen kunnen wij die logica soms niet herkennen). Veel van dit soort onkruiden wortelen namelijk aardig diep, net als bijv. paardenbloem, om daar calcium vanuit de diepte naar het oppervlak te brengen. (Dit is natuurlijk even 1 aspect dat ik er uit licht) Paardenbloem is rijk aan calcium => steft af => calcium komt ten goede aan de grond. Calcium zoals we allemaal weten zorgt voor een betere structuur in de bodem, wat op een gegeven moment weer tot gevolg heeft dat de paardenbloem en heermoes geen reden meer heeft om daar te groeien, hun taak zit erop (calcium is beschikaar en structuur is verbetert (simpel gezegd natuurlijk)). Misschien volgt hierna weer een ander onkruid om een verder probleem op te lossen, maar uiteindelijk vormt zich een soort evenwicht, waarna hogere planten er zich gaan nestelen. Dat er iets zal blijven groeien voorkom je misschien niet, omdat de Natuur eigenlijk ervoor zorgt dat de grond nooit lang onbedekt blijft. Maar dit zullen dan geen onkruid plagen meer zijn.

Heermoes bestaat trouwens voornamelijk uit silicium, maar ook silicium kan door het bodemleven worden omgevormd naar calcium (Kervran)

 

Als je de Natuur zijn gang laat gaan lost het probleem zich dus vanzelf op, maar dan zit je misschien wel tientallen, zo niet honderden jaren te wachten, voordat het zover is. De Natuur heeft alle tijd en wij helaas niet, daarom moeten we zelf dit soort verschijnselen juist interpreteren en dan daarnaar proberen te handelen, zodat we de Natuur even een flinke versnelling geven en het probleem zelf min of meer oplossen.

 

Alle andere methodes zijn tijdelijke methodes (de wereld zit hierin vast geroest), de Natuur is het enige langdurige en Werkelijke.

 

P.s. voor degene die het tussen zijn stenen of op het terras heeft zal het waarschijnlijk lastig zijn om de oorzaken van Heermoes aan te pakken, maar je kan het allicht proberen .

 

Ik heb van Boeren hier in de polder gehoord die van hun Heermoes afkwamen gewoon door de grond te bemesten, dus het moet werken.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Castaneda eens.

Ik heb wel eens gelezen dat je krijgt wat je nodig hebt.

Dus wat Castaneda zegt is dus nogal logisch.

 

Al moet ik zeggen dat ik het vorig jaar nog niet zo heb aan gepakt.

Ik ben toen gewoon begonnen van het wegtrekken van de heermoes op onze tuin.

Toen ik de grond zo goed als kaal had en een paar dagen er niet naar omgekeken had groeide er gras.

Geen kweekgras, maar van dat " gewone gras " volgens mij.

sam473883751363830920.JPG

Hier zie je het.

Maar de heermoes heb ik tot nog toen niet meer gezien.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heermoes (Paardenstaart) - Equisetum arvense: groeit op gronden waar een tekort is aan calcium en fosfaat, hoog chloor gehalte, weinig humus, slechte doorlaatbaarheid van de bodem en het waarschijnlijk vochtig is. (Weeds and why they grow - Jay McCaman)

helemaal mee eens, we hebben hier op de veengrond stukken waar de heermoes bijna verdwenen is door veel schoffelen, bekalken en bemesten, maar zoals gezegd, het zaait nog wel steeds uit, dus ook daar vaak nieuwe kleine plantjes. Die zijn wel zwakker. Zelfs in een nieuw kalkrijk zandbed voor het terras dat op worteldoek lag groeide het weer op

 

Heermoes bestaat trouwens voornamelijk uit silicium, maar ook silicium kan door het bodemleven worden omgevormd naar calcium (Kervran)

dat lijkt me niet mogelijk, veranderen van element is een oude wens van de alchemisten uit de middeleeuwen...

 

overigens kun je de groene delen van heermoes prima:

- gebruiken als schuurmiddel

- gebruiken voor heermoesthee tegen schimmels en voor de groei

- composteren, zwarte stukken wortel wel even weggooien

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Robo: ik weet niet of je het interessant vindt om te lezen, maar het hele leven schijnt te bestaan uit verandering van het ene element in het andere. Zelfs mijn recent aangeschaft basisboek scheikunde schrijft hierover, weliswaar met betrekking tot de vorming van het heelal, maar ze erkennen tenminste de mogelijkheid. Voor de transformaties in de bodem en plant, en ook in mens en dier, kun je lezen in het werk van Louis Kervran. Hij heeft vele onderzoeken gedaan. Maar hij is niet de enige, vele anderen deden dezelfde ontdekkingen, o.a. Von Herzeele, maar ook Viktor Schauberger.

 

http://www.life-enthusiast.com/biological-transmutations-a-1271.html

 

Bovenstaande link is een artikel over Biologische Transmutatie, heel interessant.

 

Fragment uit het artikel: "In 1799, the French chemist Vauquelin became intrigued by the quantity of lime which hens excrete every day. He isolated a hen and fed it a pound of oats which were analyzed for lime (CaO). Vauquelin analyzed the eggs and feces and found five times more Ca was excreted than was consumed. He concluded that lime had been created, but could not figure out how it happened."

 

@Algemeen: Natuurlijk is het tegendeel van bijv. de bevindingen van Kervran ook op internet te lezen, en dat geldt voor alles (Kanker, Buitenaardse beschavingen, enz). Het is dus maar net in welke staat je bent en waar je voor kiest.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Castaneda. 'Natuurlijk' waardeer ik niet alleen , maar stem ik graag toe, in je hang en drang tot samenhang, tot eenheid, tot balans en in de onvermoede krachten en prachten.

 

Maar topicstarter wil toch wel graag dit of anders volgend jaar van haar Heermoes af. Ik vind schoffelen niet zo'n gekke hoor. Natuurlijk is dat symptoombestrijding en niet in 'Werkelijke" zin de juiste manier, maar wel een manier die binnen het praktisch haalbare valt.

 

Tuinieren is niet zo zeer iets echt natuurlijks ( al willen we graag wat anders geloven , ook ik ). Sterker het is nogal een ónnatuurlijke bezigheid; Pielen op de vierkante meter. Bemestingsdruk van heb ik jou daar en kromme ruggen of stijve knieën en weggejaagde insecten.

 

Boekwanden vol kan je lezen over methode's en do's en don'ts of afwegingen daartussen; het hoe en het waarom.

Begrijp me goed. Ik wuif je toevoegingen niet weg. Ik waardeer je houding zeer. Maar topicstarter wil kunnen tuinieren zonder heermoes. En zal dat dus moeten blijven weghalen. Het komt weer terug en moet het weer weghalen. Ze heeft geen 5 of 10 jaar.

 

met groet !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heermoes is hier ook algemeen verspreid. De enige plek waar het niet staat, is in de tuin van een oude buur, maar daar staat dan ook totaal niets, want hij spuit alles tweemaal per jaar totaal plat met iets dat hij nog liggen heeft, straf spul dat volgens hem intussen al lang verboden is. Daar wil je geen groenten op kweken.

 

In het gras viel het bij ons mee, zodra we daar een stuk van omdeden om er een moestuin van te maken, stond het vol. Zoveel jaar later duikt het nog steeds hier en daar op, vooral aan de randen en op stukken met meerjarige teelt, maar met schoffelen valt het best onder controle te houden. Kweekgras vind ik een ergere plaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja er zit niets anders op om te blijven schoffelen. Het geldt niet alleen voor Heermoes maar voor al het onkruid. De bodem bedekken met mulch in de vorm van compost, mest of bijvoorbeeld gemaait gras of stro.

Wij hadden ook een onkruid (heermoes) gevulde tuin overgenomen. Eerst zoveel mogelijk alles uitgetrokken met de wortels zover die mee kwamen. Grond goed los gemaakt. Met compost en ander mulch bedekt..zeker ook bekalkt en het hele seizoen geteeld en consequent als het opkwam heermoes weggetrokken. Ik kan je vertellen dat het erg mee viel wat er nog op kwam aan het einde van de zomer. En ik hoop dat het dit seizoen weer een stuk minder zal zijn. Eigenlijk is heermoes niet zo erg vind inderdaad het kweek ook veel vervelender.

Succes met je tuintje.. in het voorjaar rigoureus zijn met weghalen hebt voor de rest van het seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heermoes heeft een hekel aan zout.In bestrating en randjes waar geen andere planten staan kun je regelmatig wat gewoon keukenzout(of strooizout) strooien,gewoon in laten regenen.Het zal niet bij de eerste keer verdwenen zijn,maar je zult snel merken dat het behoorlijk minder wordt.Ik heb dit gebruikt bij een tuin die ik in onderhoud heb,ik kom daar 4-5x per jaar en steeds heb ik keukenzout langs de randen waar het groeit gestrooid.Nu,een jaar later,komt er nog maar af en toe een stengeltje boven terwijl het eerder een dikke rand was.

Natuurlijk niet gebruiken tussen je andere planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bakkertje, Leuk die hoveniers tips maar voor de moestuin wordt de tuin al snel te zilt. In de sier tuin is dit een toppertje daar kan je dan weer alles met de tweede of derde naam maritima(zee/kust minnende planten welke tegen zouten kunnen) neer zetten. Maar echt de meeste moestuin planten vinden dit niet lekker. En wil je van de heermoes of b.v. drie- of zevenblad( ook wel hanevoet) genoemd verschilt per streek moet je weel 3 tot 4 ker per jaar strooien om in alle wortels te komen. Anders heb je het volgend of het jaar er op gewoon je ongwenste vegetatie terug.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...