Henkg’s wijnmaken 2018-2019. Van braam / appel / en natuurlijk druiven.

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
henkg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (233)
Woonplaats / locatie: Zeeland (regio Tholen)

Re: Henkg’s wijnmaken 2018-2019. Van braam / appel / en natuurlijk druiven.

Berichtdoor henkg » Ma 29 Okt 2018, 06:54

Voor binnenkort, en voor pas veel later: flessen.
De eerste heftige gisting kan prima in emmers want dan ontstaat veel CO2. De CO2 is zwaarder dan lucht en zorgt zo voor een beschermende deken.
Voor de langdurige nagisting en rijping is een fles veel beter. Bij vullen tot aan de hals is er nog maar een klein contactoppervlak met de lucht.
Direct laten vergisten in gistingsflessen kan ook. Houd dan wel rekening met de eventuele pulp (die is er erg lastig weer uit te krijgen), en in ieder geval met de benodigde kopruimte voor het schuim dat tijdens de heftige gisting gevormd wordt.

Voor de (na)gisting en rijping vind ik de 5 liter flessen ("oortjesflessen") het prettigst. Handelbaar en stevig. Een 15 liter mandfles is weliswaar 3x zo groot, maar ook 3x zo duur, kwetsbaarder, en minder makkelijk te hanteren. Verder is het lastiger om hoeveelheden tot krap 15 liter aan te vullen, dan tot krap 5 liter. De fles moet immers vrijwel vol zijn.

Voor veel later: de flessen waarin gebotteld gaat worden. Hier een selectie:
Afbeelding
Vlnr: Champagne (WK/KK29), wijnfles zwaar (WK), wijnfles licht (WK), Grolsch beugelfles (BE), Heineken flesje (KK26).
- WK=WijnKurk
- KK=KroonKurk (26 mm voor bierflesjes, 29 mm voor champagneflessen)
- BE=Beugel.
Met draaidop-afsluitingen heb ik geen ervaring. Hergebruik is af te raden, en voor het perfect plaatsen van een nieuwe dop heb je een prijzig krimpapparaat nodig.

Grolsch beugels (0,45 L) zijn het makkelijkst: je hebt geen extra afsluiting nodig. Ze zijn ook bestand tegen enige druk.
Champagne: Mijn favoriet. Zeer goed drukbestendig. Makkelijk af te sluiten met een kroonkurk, maar ook met een gewone (nieuwe) wijnkurk.
Wijnfles zwaar: Prima te gebruiken, kan alleen afgesloten worden met een wijnkurk.
Wijnfles licht: Minder zwaar, dus minder stevig glas.
Bierfles Heineken (0,3 L): Tweede favoriet. Prima maatje om tussentijds de rijping te testen, en om als proefflesje weg te geven. Of gewoon alles hierin bottelen, 300 ml is immers een mooi maatje: twee glazen. Waarom Heineken: groen glas oogt een stuk minder lelijk dan de standaard bruine flesjes.

Als ik aan ruim voldoende champagneflessen zou kunnen komen, dan zou ik alleen die gebruiken. Naast een aantal 0,3 L bierflesjes, om te proeven / weg te geven.

Grolsch beugels zijn dus het makkelijkst. Ik vind ze echter té lelijk, lastiger te ontsmetten, en ik heb toch al een kroonkurkapparaat en een wijnkurkapparaat.
Prijsidee: kroonkurk 26 mm: 0,02 / kroonkurk 29 mm: 0,05 / wijnkurk 0,20. Kroonkurkapparaat: van 10,- tot 25,- en meer. Wijnkurkapparaat: van 10,- tot 35,- en meer.
Heb je een echt mooie wijn die nog lang (> 1 jaar) op fles kan liggen, gebruik dan wijnflessen, met goede kurken.

Waarom is het beter om drukbestendige flessen te gebruiken: ik het begin heb je wellicht het proces niet voldoende onder de knie, met een onbedoelde hergisting op fles als gevolg. Bubbels in je wijn is niet zo erg, ontploffende flessen wél. Voor cider en andere varianten met bedoelde bubbels: altijd goed drukbestendige flessen gebruiken.

Bottom line: begin nu al met het sparen van geschikte flessen, zeker ook champagneflessen (denk aan de Kerstbrunch & Oudejaarsavond). Nieuw kopen kan ook: champagnefles 1,20 / wijnfles 0,80. Zelf opsparen loont dus.

Mijn groeiende voorraad gewone wijnflessen (beter mee verlegen dan om verlegen, ze kunnen altijd nog in de glasbak):
Afbeelding

Een volgende keer: Mijn bramenwijn, hoe staat het daarmee?

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Wo 31 Okt 2018, 17:23

Een tussendoortje, met een beetje valsspelen.
Valsspelen: het sap komt niet uit eigen tuin, maar uit een wijnmaakpakket met concentraat voor 20 liter wijn.
Dit pakket: https://www.braumarkt.com/australian-bl ... -wijn.html

De gisting is prima op gang gekomen:
Afbeelding
Het staat nu in de uit een container geviste koelkast. De temperatuur (nu 23 graden) wordt gehandhaafd door een thermostaat die óf de koeling van de koelkast óf de zelfbouw verwarming doet aanslaan.

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Do 08 Nov 2018, 16:43

Even een sprong naar voorbereidingen voor de druiventeelt vanaf 2019.
Spandraden aan schutting bevestigen, op enige afstand.
Schema, van bovenaf gezien:
Afbeelding
Voor het hele verhaal, zie: horizontale-spandraden-aan-stevige-schutting-bevestigen-t24803.html

O ja, het is momenteel nogal druk in de (verder ongebruikte) douche bij de WC:
Afbeelding
Mooi koel maar niet te koud plekje ...

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Zo 11 Nov 2018, 15:15

De bramenwijn.
Mijn bramen waren behoorlijk zuur. Prima voor in een toetje, maar misschien te zuur voor wijn.
En jawel. Na de vergisting een definitieve zuurmeting gedaan: 13 gram zuur per liter.
Waar 4 tot 6 gram voor rode wijn (6 tot 7 voor witte wijn) aanbevolen wordt.
Ontzuren dus. Met neerslagkalk (dat wat men vroeger gebruikte om te zure rabarber minder zuur te maken). Wel even uitrekenen hoeveel …

“Wat een gedoe, dat meten, en corrigeren!”
Tja, het is niet anders, als je vruchten gebruikt die (afhankelijk van de soort, het weer, het moment van pluk) te zuur kunnen zijn. Dit geldt trouwens ook voor wijndruiven, in een mindere zomer.

O ja: de bramen waren ook niet zoet genoeg om een wijn te geven van ongeveer 12% alcohol. Suiker toevoegen dus. Hoeveel? -> dat kun je meten, en daarmee corrigeren. Wel vóór de gisting.

Een compleet recept -voor wijn, van welke vrucht dan ook- is dus niet te geven, als je het zuurgehalte en het suikergehalte niet kent.
Bramenwijn. Dit recept bijvoorbeeld(http://home.hccnet.nl/h.j.hazeleger/gil ... braam4.htm) is volstrekt belachelijk, in ieder geval voor "normale" lichtzure bramen. Te weinig bramen / veel teveel water erbij; zuur toevoegen??? (citroen én citroenzuur); teveel tannine.

[Edit 12-11-18]
Na het ontzuren en overhevelen heb ik de volgende dag opnieuw overgeheveld, en gebotteld:
Afbeelding
Valt lang niet tegen, Niet meer te zuur. Wel nog iets te hard, dat komt na een aantal maanden vanzelf wel goed (hoop ik).
Ook al een beetje geoefend met het hobby-achtig maken van een port-achtige wijn. Beetje suiker, beetje alcohol 96% erbij. Alweer rekenen!
Uitkomst, met een beetje gokken: Op 100 ml: 4 gram suiker, 6 ml alcohol 96% erbij. Smaakt lang niet gek, eigenlijk beter dan het staartje goedkope port dat ik nog overhad van mijn bulk stoofpeertjes bereiding.

Ciska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Ciska » Ma 12 Nov 2018, 19:37

Dat ziet er goed uit Henk :thumbup:

Hier ook onze appels verwerkt tot een sapje...de bedoeling is om er alcohol in te krijgen.
2 batches gemaakt. 1e was vorige week. 20 kilo appelprut met enzym geperst. In totaal 10 liter sap verkregen. Cider gist aan toegevoegd en dat begon na 12 uur flink te pruttelen. Hij staat nog pruttelen.

Tweede batch vandaag verwerkt, net als bovenstaande na een uur of 3 begon de boel al te pruttelen.
Begin SG 1060....
Wil eigenlijk een cider maken zonder toegevoegde suikers...dus puur op suikeren sap van appels.

Vraag: wanneer de eerste keer hevelen? Moet ik wachten totdat de bellen minder worden? Of kan het ook eerder. Ik meende gelezen te hebben dat te lang op bezinksel laten staan de smaak niet ten goede komt? Ik heb gezocht maar kan geen eenduidig antwoord vinden. Is hevelen in Liters flessen handig of een tussentijdse maat van 5 L?
Oei het duizelt mij nu al... :crazy: en ik heb nog geeneens drank op :mrgreen:

Groetjesssss cis

Spakel
Woonplaats / locatie: Herzele

Berichtdoor Spakel » Wo 14 Nov 2018, 00:00

Ik ben ook bezig met wij maken en moet nu overhevelen, maar ik heb verschillende soorten gemaakt en al mijn liter flessen zijn vol. daarom dacht ik kleine emmertjes van kokosvet of ijscrème dozen te nemen.
Maar als je deze vult met water e op het deksel duwt komt er toch vocht door, dus zijn deze niet luchtdicht.Ik zou dat zonder waterslot willen proberen omdat de wijn toch uitgegist is. Of lege drankflessen met draai stop mag dat?

Ciska

Berichtdoor Ciska » Do 15 Nov 2018, 13:50

Vandaag de eerste fles appelcider overgeheveld naar twee kleinere flessen van 5L, precies 10 dagen na opstarten. Telde gisteren nog 8x bellen per minuut. De tweede fles appelcider staat nog flink te borrelen, die zal over een kleine week voor de eerste keer geheveld worden in twee kleinere flessen schat ik zo....

Droesemlaag viel gelukkig mee...
Nu wachten totdat gist niets meer doet en daarna kouder zetten om te klaren.....

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Do 15 Nov 2018, 15:42

Inderdaad na zo'n 10 dagen overhevelen, als er nog maar weinig tot geen blups zijn. Iets langer wachten (tot een week of drie na begin) kan ook prima.
Dit zal de laatste overheveling niet zijn, want wellicht is het spul nog lang niet helder. Over een aantal weken, als een stuk helderder, de volgende keer overhevelen. Aanvullen kan met een staartje gekochte witte wijn, dat helpt ook bij de klaring.

Zoals in mijn beginbericht vermeld: dit soort berichten verwijder ik na een aantal weken, om "mijn" topic een beetje leesbaar te houden. Ik ben immers niet van de cider ...

Ciska

Berichtdoor Ciska » Do 15 Nov 2018, 16:12

:thumbup: prima....

moeser
Woonplaats / locatie: nederland

Berichtdoor moeser » Di 20 Nov 2018, 16:03

HenkG, Klopt het dat je de bramen na een maand al gebotteld hebt? Heb je tussentijds nog geheveld of was het allemaal al goed bezonken? Ikzelf heb de bramen ong. een half jaar laten staan en elke 2 maanden geheveld. Er wordt geadviseerd om bramen lang te laten staan, wat is jouw idee daarover?

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.