Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichtdoor Jorieke123 » Do 02 Aug 2018, 11:47

Half juli braken er 2 waxlaagjes van 2 kaasjes open. Ik had het wat laat door dus er zat al aardig wat schimmel op. Bij 1 van de kaasjes tot diep IN de kaas. :thumbdown:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En gisteren kwamen daar nog 2 kaasjes bij. Alle 4 zijn gemaakt van ongepasteuriseerde melk. En liggen in de kelder. Die is niet heel koel op dit moment, maar nog steeds de meest koele plek (op de koelkast na dan...) om een kaas te bewaren.

En het kaasje van ongepasteuriseerde melk wat ik daarvoor had gemaakt als test, ligt er nog steeds goed bij. Vreemd... Deze 4 zijn wel allemaal gemaakt met kruiden, 2x brandnetelmelange en 2x komijn. En dat kaasje wat nog OK is bevat geen kruiden. Die kruiden zijn wel verhit, en afgekoeld voordat ze in de kaas gingen.

Er zit een apart geurtje aan de kaasjes, maar ze smaken verder wel goed. Geen gaten ook. Behalve dan wat kleine gaatjes in die met brandnetelmelange waardoor die schimmel zo diep kon komen.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Do 02 Aug 2018, 12:27

En je leeft nog :thumbup:
Geen idee wat er dan in je kaas komt en of het inderdaad de kruiden zijn die de slechte schimmel meeneemt. Daar lijkt het wel op is mijn eigen ervaring..de kaasjes natuur blijven het beste. Ik heb mijn kaasjes toch maar in de koelkast, de koudste plek in huis is op dit moment 23 graden...
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichtdoor Charly » Do 02 Aug 2018, 12:52

Ahhhh! Dat had ik ook moeten doen, van die koelkast. Ik heb het ze maar uit laten zingen, en nu drijven de kaasjes in hun waxjasje. Er zit raar vocht omheen. Olie? Water? Schimmelsmurrie? Geen idee. Ze zijn niet echt gebarsten nog. Een andere wel trouwens. Maar daar was de schimmel wel beperkt gebleven tot de barst. Was uiteraard naturel kaasje. Benieuwd hoe die ‘drijvende kaasjes’ straks smaken...

Vet jammer wel van die schimmel door je hele kaas Joriek. Beh. En van 4. Dat is ook wel veel. Benieuwd hoe die ene niet opengebarsten ongepasteuriseerde kaas is bij aansnijden. En of dat rare geurtje er ook aan zit.

Wat ik nog wilde schrijven (jullie triggeren me ) waren twee andere bevindingen.

1- mijn gevacumeerde kaasje. Ik had beloofd nog een update te sturen van mijn laatste gevacumeerde kaasje. Maar ook over de een na laatste had ik nog een nieuwe update. Ze maken na het vacumeren nog wat schimmel aan, dat door zuurstofgebrek niet verder gaat. Echter het water dat vrij komt bij het langer liggen in de vacuümzak, krijgt de smaak van de schimmel en je kaasje dus langzaam ook. Het vacumeren is een lekker snelle methode. Maar ik ga het toch niet meer doen. Schimmelsmaak was niet overheersend (lief proefde het niet) maar ik wel en stond me steeds meer tegen.

2- ik heb vorig kaasseizoen noodgedwongen enkele kaasjes twee keer laten drogen (1x uit hun wax jasje gebarsten). Die kaasjes komen nu als allerlekkerste uit de bus. Gaan kwa smaak meer naar extra belegen toe. Droger en wat sterker. Ik vind ze heel lekker. Uiteraard wordt het komend de truc om te kijken of deze toevalligheid te herhalen valt. Met langer laten drogen oid. Maar goed. Wel erg aardig resultaat van een foutje vind ik zelf.
wees bevriend met kleine dingen

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Wo 08 Aug 2018, 13:22

Balen Jorieke! Bij de kaasmakerij schimmelde de brandnetelkaas ook altijd heel snel herinner ik me. Vooral als die aangesneden was was er geen houden aan met al die brandnetelgaatjes.. Had je de kruidenkazen met een naturelkorst -je weet wel- gemaakt?

Charly, ik vond dat er een waxsmaakje aan de korst van de zwetende/drijvende kaas zat. Heb de korst er afgesneden en toen was het goed. Maar dat is al wel een paar maanden geleden, toen het nog niet zo lang zo warm was.. Ik denk dus dat het vocht smeltende wax met kaaszweet is :P

Ik vraag me af waarom er water vrijkomt uit je gevacumeerde kaas? Was ie nog niet droog genoeg misschien? Bij waxen krijg je dat toch ook niet? :think:

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 09 Sep 2018, 18:00

Mijn buurvrouw kwam gisteren geen kopje suiker lenen, maar een paar klontjes zuursel :D

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Zo 09 Sep 2018, 22:16

Haha :thumbup:

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Zo 09 Sep 2018, 23:06

Jaaaa binnenkort weer kaas maken joepie.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Ma 10 Sep 2018, 09:50

Ik bedacht me gisteren precies t zelfde! :thumbup: Zin aan :)
wees bevriend met kleine dingen

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Za 22 Dec 2018, 21:17

Ik heb vandaag voor het eerst kaas gemaakt. Jeej!

Maar wat een proces zeg.... opwarmen temperaturen, zuren, stremselen, wrongelen... het leek een oneindig proces toen ik vanochtend nietsvermoedend aan dit avontuur begon. Ik heb nu 3 kazen en maar 2 vormen... Ik heb de laatste restjes wrongel in een zeef gehangen. Vond het zonde het weg te gooien. Mooie contrapsie, maar daar is voorlopig ook alles mee gezegd. Nu maar eens kijken of het werkt.

Afbeelding

Niet echt duidelijke foto, maar men neme een zeef. Daar bovenop een gewicht (1,5 gewicht eigenlijk) en nog 2 gewichten om de zeef in balans te houden zodat het niet in de wasbak kukelt.

Een kaasvorm is zo veel praktischer :mrgreen:

Afbeelding

Laatste x persen en straks mag het eraf en zijn we bij de stap beland dat ze 10 u zonder kaasdoek in de vorm mogen. Zó nieuwsgierig!

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Za 22 Dec 2018, 21:21

Ow en nu heb ik gelijk een vraag.
De rest van mijn zuursel is ingevroren in ijsblokzakjes. Hoeveel ml is een klontje ongeveer? Ik neem aan dat je het eerst laat ontdooien en dan kun je het sowieso wel precies meten, maar handig te weten hoeveel klontjes je moet ontdooien.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.