Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 02 Jan 2019, 12:11

Parmezaanse kaas heeft net zoveel stremsel als Goudse kaas. Het wordt een hardere kaas door hogere verhitting van de wrongel, kleiner snijden daarvan, harder persen, en ook omdat je werkt met magere melk. Dus weinig vet voor smeuïgheid.

Je weet dus nu niet of je teveel of juist te weinig stremsel hebt? Of was het na zoveel druppels dat je harder kneep en dus al aan het einde van het toevoegen?

Mij staat bij dat de kaas wat bitter kan worden van teveel stremsel. En misschien wat lastiger werken met snijden straks tijdens het maken van de wrongel? Je merkt soms al verschil als de temp. van de omgeving en de melk beter is dan andere keren, dan is het ook al anders snijden.

Te weinig merk je eerder denk ik, dan verlies je meer kostbare deeltjes tijdens het bewerken van de wrongel, wordt het niet mooi stevig.

Schrijf het in ieder geval op, dan weet je wat er aan de hand kan zijn als het tijdens het bewerken, of juist straks met eten, anders is dan anders. Allemaal leerzaam, zullen we maar zeggen ;)

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Wo 02 Jan 2019, 14:00

Ha! Ja wat Jorieke zegt. Te veel stremsel is niet erg, maar kan bitter maken. En wat water bij je melk zal idd ook niet veel uitmaken.
Hang in there!
wees bevriend met kleine dingen

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichtdoor Mellie » Wo 02 Jan 2019, 16:11

Misschien was het toch juist te weinig...? Want het heeft meer dan 2 u geduurd voor het stremde.
Het was de eerste druppel, wat een scheut werd. Toen heb ik niet alle druppels gedaan wat moest, maar minder.

Ben nu pas aan het 10-min rustig doorroeren nadat ik de eerste wei heb afgeschept.... dat had wel eerder gemoeten, maar totaal geen stremming.

Alles staat keurig in mijn kaasschriftje!
Mental not to self : volgende x toch even rustig op de druppel wachten.
Afbeelding

Mellie

Berichtdoor Mellie » Do 03 Jan 2019, 15:07

Afbeelding

Ziet er zo anders uit dan de eerste 3 die ik heb gemaakt. Waarschijnlijk is alle moeite voor niks geweest. Zucht

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 03 Jan 2019, 15:27

Ik zou iig wat minder melk nemen de volgende keren. Het vergt even wat oefening, en je zei het laatst al: je weet nu nog niet of ze straks lekker zijn. Misschien zijn ze wel wat te zuur, te stug, wat dan ook.

Als je wel die hoeveelheid melk haalt kan je wat minder verkazen tot Goudse kaas, en tussendoor nog een eenvoudiger kaasje maken. Roomkaas, queso fresco/blanco, meikaas, ricotta van melk (ipv melkwei), etc. etc.
Dat zijn recepten die je redelijk makkelijk kunt maken terwijl je ook met die Goudse bezig bent. Zonder dat je nou heel goed op moet letten in welke pan je wat doet en wanneer je waar roert enzo :crazy:

:thumbup:

Mellie

Berichtdoor Mellie » Do 03 Jan 2019, 22:30

Ow ja wat een goede ideeen! Ik ben zo gefocust op de Goudse kaas dat ik de legio andere zaken ben vergeten.

In kaas je kaasje staat nog een meikaas recept. Geen idee hoe die andere kazen gemaakt worden. Staat dat ook hier? Die zoekfunctie in Tapatalk werkt voor geen meter.

Ik wil ook nog brie proberen trouwens. Lijkt me ook leuk. Heb ik het recept voor geprint. Werkt net wat fijner.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Za 05 Jan 2019, 22:00

Ik heb hier op het forum ook een topic over meikaas, en als je zoekt met Google dan kan je heel wat verschillende kaas recepten vinden. Of je moet een wat completer boek kopen nog. Met meer recepten dan er in kaas je kaasje staan. Ik heb een Amerikaans boek, dan moet je steeds wat zaken omrekenen. Maar er staat heel wat in om te proberen.

Mellie

Berichtdoor Mellie » Zo 06 Jan 2019, 13:48

Yes de kaaskoorts heeft nu flink toegeslagen. Vind het superleuk! Welk Amerikaans boek is dat Jorieke?

Dit zijn de net gewaxte kaasjes. Met assistentie van Charly en mooie waarschuwing dat het vooral geen plons moest doen. Glibberig spul!

Ik moet een grotere kaasvorm hebben. Deze 2 die ik heb, zijn wel heel klein...

Afbeelding

Links zijn de kazen die ik afgelopen week heb gemaakt. De 3 gewaxte van 22 dec.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 06 Jan 2019, 16:11

Goed bezig!

Ik heb dit kaasboek: https://books.google.nl/books/about/Hom ... edir_esc=y Ik zie dat je hem daar ook als e-boek kan bestellen. Ik heb liever een echte... ik krabbel er ook de juiste temperaturen in dan enzo.

Anna heeft nog een ander, of is die juist Engels Anna? Dus wéér andere maten enz.

Mellie

Berichtdoor Mellie » Zo 06 Jan 2019, 21:15

Ik heb liever ook een echt boek. Ik ga kijken dank je wel!

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.