Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Re: Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichtdoor Mellie » Do 10 Jan 2019, 16:56

Kan je kaas de ene x sneller droog zijn dan de andere x? De kazen van de laatste sessie zijn kurkdroog. Maar dat is wel heel snel vergeleken met de vorige x.
Boek heb ik overigens gekocht. Wordt rond 20/1 geleverd.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Do 10 Jan 2019, 17:00

Ja, dat kan zeker. Het ligt aan de luchtvochtigheid van de plek waar je hem droogt, aan hoe droog de wrongel was toen je het in de vormpjes propte, de temperatuur tijdens het persen, en nog veel meer. Schrijf het per kaas op in je boekje, en je kunt straks bij het uitpakken/proeven kijken wat er toen anders was enz. Als een kaas te lang nattig/klef blijft dan geeft dat aan het eind een ander resultaat dan een snel drogende. Wat dan allemaal weer ligt aan andere factoren, nou ja je snapt me denk ik :crazy: :D

Mellie

Berichtdoor Mellie » Do 10 Jan 2019, 19:07

Haha, het is duidelijk! Goh. Dat scheelt wel fiks met de vorige x zeg. Ik wax ze dan morgen maar en zal de vorige een extra laagje geven. Charly zei dat dat de kans op scheuren vermindert. Na al dat werk wil ik natuurlijk geen scheurtjes, haha!

Nog een vraag. Zo’n 300 gr kaas is veel te weinig kaas voor ons. Dat snekken wij zo in uurtje weg vrees ik. Welke grootte is dan handig en werkbaar? Ik wil max 10 l melk verwerken voor een kaassessie.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 10 Jan 2019, 19:25

Met zo'n 9 liter melk maak ik kazen van (+/-) een kilo. Je zou dus een kilovorm kunnen kopen. Die heb ik nog steeds niet, zit er vaak naar te lonken maar heb eigenlijk al zoveel verschillende vormen en dus ook veel plek in de keuken voor al die vormen dat ik de webshop dan weer weg klik...

Ik maak die kazen van 9 liter melk in een (micro geperforeerde) vorm die ik ooit van Thea van dit forum kreeg. Maar dat is een vorm waar je zeker 2 kilo mee kunt maken als je hem echt heel goed vol propt. Zie ook het cheddar-topic: cheddar-kaas-maken-t21572.html

Je zou dus zeggen dat je een vorm op de groei zou kunnen kopen, maar mijn andere vorm, een goedkopere (die van Thea had ik ook voor weinig van haar overgenomen, als je die nieuw koopt zijn ze echt erg duur) waar je ook wel 2 kilo kaas mee kunt maken, heeft een volger die niet heel diep in de vorm kan en dus moet ie echt wel aardig vol zitten. Je kunt er geen kaas van een kilo van maken dus. Pas dus op daar mee. Een kaasvorm met rechte wanden is dan het beste, daar kan je ook een soort van dunne schijf kaas in maken als je zou willen. Gewoon omdat die volger helemaal tot de bodem gaat.

Deze bovenste 2 heb ik al meerdere keren in mijn winkelwagentje gehad:

https://cheesemakers-choice.com/index.p ... =9&lang=NL

Meteen maar een oproepje; mocht iemand zo'n vorm van een kilo willen ruilen voor deze: https://www.braumarkt.com/kaasvorm-kuns ... 00-gr.html Dan hoor ik dat graag :D

Mellie

Berichtdoor Mellie » Vr 11 Jan 2019, 10:50

Oei... de minimale besteleenheid is 10 stuks! Dat is dan wel weer jammer... ik ga nog verder zoeken.

Hier zijn alle kaasjes gewaxt. Het lange wachten mag beginnen.

Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 11 Jan 2019, 11:27

Oh joh, dat was vorig jaar nog niet zo. Kon je er gewoon 1 in je mandje stoppen. :think:

Mellie

Berichtdoor Mellie » Zo 13 Jan 2019, 09:56

Balen zeg....

Nog een vraag. Hoe vers moet je melk zijn om kaas mee te maken? Ik had gisterenavond melk gekocht on vandaag te maken. Mar soms gaan dingen anders dan gepland. Als ik het morgen maak, kan dat ook of moet ik de melk vandaag verwerken?

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 13 Jan 2019, 10:08

Gaat gewoon goed :thumbup: Pasteuriseer je?

Mellie

Berichtdoor Mellie » Zo 13 Jan 2019, 10:25

O gelukkig! Ik heb het tot nog toe tot 73 graden verwarmd, maar morgen anders maar warmer. Fiejoeh dan kan ik rustig hier de feestchaos van gisteren opruimen i.p.v. te denken dat ik anders midden in de nacht de gewichten eraf moet halen. Haha ik voel me een stuk relaxter nu. Dank je wel voor de mega snelle reactie!

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 13 Jan 2019, 11:55

Ik zou het gewoon tot 73 graden doen hoor. Misschien iets langer op die temp houden, maar niet heter. :thumbup:

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.