Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Re: Hoe ik (Goudse) kaas maak

Berichtdoor appelvrouw » Vr 08 Feb 2019, 20:08

Jorieke123 schreef:Paar liter gebruiken voor yoghurt of roomkaas ofzo?

nou mijn laatste yoghurt was compleet mislukt, gebeurd me niet vaak, dus uit narrigheid heb ik zo`n heel groot pak franse yoghurtjes voor erg weinig geld gekocht. Roomkaas..mm hebben we dat ergens hier staan? Ik heb nl geen idee :think:
Edit: eerst zoeken dan roepen :oops: ..gevonden :thumbup:
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Za 09 Feb 2019, 10:52

Na het brie fiasco vandaag een Goudse aangesneden. Die heb ik op 22 dec gemaakt.

Mijn eerste Goudse vond ik lekker, maar smaakt niet naar Goudse. Het smaakt een beetje naar Zwitserse kaas als iemand die smaak kent? Een beetje kruidig en droog.

Wax zag er prima uit. Kaas kon ik er zo uithalen. Heel leuk om te zien! Wat gaatjes in de kaas, dus kennelijk is er iets niet goed gegaan. Dat las ik althans dat dat dan aan de hand is. Conclusie; Geen Goudse kaas, maar wel echt een lekker kaasje! De brie ligt in de vuilnisbak, maar deze gaat gewoon op! Sterker nog, de helft van de 300 gram is al op...

Maar dan! Pompompommmm.
Hoe krijg ik de smaak wel naar een Goudse kaas? Iemand enig idee wat ik anders moet doen? Las dat als je kaas droog is, je de wrongel minder fijn kan snijden. Nog andere tips toevallig?

Afbeelding

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Za 09 Feb 2019, 12:37

Het kaasje ziet er mooi uit. Misschien is langer laten liggen een optie? Hier in Frankrijk zeggen ze dat je de echte smaak, bv van emmentaler of gruyère alleen daar krijgt waar de koeien de goede kruiden grazen in de wei. De schimmels in de lucht en de plekken (bv grotten) waar ze rijpen tellen ook mee.

Ik heb 14 liter melk staan afkoelen, plus nog een liter room/ melk om eventueel crème fraiche en of roomkaas te maken. Verder wil ik toch proberen 3 kazen te maken ondanks dat ik maar twee vormen heb..ik ga wat knutselen met een faisellevorm uit de supermarkt of met het oude stenen vormpje..
Afbeelding
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Mellie

Berichtdoor Mellie » Za 09 Feb 2019, 14:55

Ik k weet dat ik vroeg was, maar vond het zo spannend na gisterenavond (brie die te oud was) dat ik vond dat het wel kon. En is ook maar een kaasje van 300 gr. Heb er nu nog 7 met de oude vorm (dus die 300 gr) die ik wel langer ga laten staan.

Met de nieuwe vorm ga ik volgende week aan de slag denk ik. Even kijken hoe het uitkomt.

Ik denk trouwens dat je met knutselwerkjes best een eind komt. Ik had ook te veel wrongel voor mijn vormpjes en heb toen een klein zeefje gebruikt. Anders toch zonde. Misschien niet zo mooi qua vorm maar ach. Als het maar lekker smaakt! Succes straks.

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Za 09 Feb 2019, 17:35

Dank je, ja zo is het ook gegaan. Zie foto,s. Wat een troepje altijd he, na het vullen. Pffft nog ff ricotta en dan een uurtje op de bank liggen met een goed boek :thumbup:
AfbeeldingAfbeelding

Mellie

Berichtdoor Mellie » Wo 20 Feb 2019, 07:40

De veel te jong verorberde kaas is goed in de smaak gevallen op ons feestje!

friemeltje
Woonplaats / locatie: Nederland

Berichtdoor friemeltje » Wo 20 Feb 2019, 18:14

@Mellie, welk recept en ingrediënten volg/gebruik jij?

Mellie

Berichtdoor Mellie » Wo 20 Feb 2019, 19:22

Ik gebruik Charly’s omschrijving die weer Joriekes omschrijving volgt en zij volgt weer kaas je kaasje geloof ik :mrgreen:

Staat op de eerste bladzijde van deze post.
O en de ingrediënten: verse melk van de boer in de avond gekocht en de volgende ochtend rond 9 u verwerkt met zuursel en stremsel. Verder niks. Nog geen kruiden oid gebruikt.

friemeltje
Woonplaats / locatie: Nederland

Berichtdoor friemeltje » Wo 20 Feb 2019, 21:24

Welke zuursel gebruik je?

Mellie

Berichtdoor Mellie » Wo 20 Feb 2019, 22:29

https://www.levenvanhetland.nl/zelf-kaa ... rment.html

Deze heb ik in 1 liter verse melk gedaan (ik hoorde later dat je het ook met gekochte melk kunt maken, dat wist ik niet.
Ik heb met de gemaakte nog 1 x doorgeënt in 1 l gepasteuriseerde melk) en 24 u later had ik zuursel.

Ik heb het ook nog geproefd. Een dunne kwarkachtige, beetje zurige substantie. Had iets heel vies verwacht, maar het viel me erg mee.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.