Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel asperges van één plant?


vandeB

Aanbevolen berichten

Her en der op het Internet en in dit forum heb ik gezocht, maar het antwoord niet kunnen vinden. Vandaar nu de vraag: "Hoeveel asperges kan ik van één plant steken?"

 

Ik ben van plan om dit jaar asperges in de moestuin te gaan opkweken. Aangezien ik de tuin met twee medemoestuiniers beheer en we zeker wekelijks een maaltje asperges willen, wil ik van te voren bepalen hoeveel aspergeplanten ik volgend jaar moet gaan uitzetten.

 

Wat ik inmiddels weet na veel speurwerk op het Internet, is dat asperges kweken een delicaat klusje is. Alle tips zijn daarom welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op één hectare staan zo'n 17.000 planten. Tijdens een koele periode is de dagproductie zo'n 50 kg, maar vlak na een hittegolf kan de dagproductie wel oplopen tot zo'n 500 kg. Maar over het algemeen wordt er zo'n 150 kg per dag per hectare gestoken (150 kg zijn 3000 flinke asperges (20 per kg)). Dit is ongeveer 8.82 gram asperge per plant per dag. Maar ik wil 3 kilo per week. Dan moet ik dus (3000 : 8.82 x 7 = 48,59) voor het gemak moet ik dan 50 aspergeplanten hebben...

 

Aspergeplanten plaats ik om de 30 cm. Uiteindelijk zijn de bedden 70 cm breed en liggen ze zo'n 1,6 mtr uit elkaar. Als ik twee bedden maak beslaat dat een oppervlakte van 2,3 x 7,5 meter.

 

...

 

Misschien moet ik iets minder asperges willen eten...

 

Knap staaltje zelfstudie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asperge wordt tegenwoordig ook veel dichter bij elkaar geplant hoor, soms maar 10cm tussen de planten. Zelf ben ik daar niet zo'n voorstander van en houd ik 4 planten per meter aan. Dus dat betekent om de 25cm één plant. Jij rekent met 1,60 meter tussen de rijen, ik denk dat je dat wel kunt aanpassen naar 1,40meter, tenminste als je hem handmatig wil bewerken. Als je de asperge wil bewerken met een tractor, dan moet je toch minimaal 1,65meter aanhouden.

 

Ik hoop dat ik je weer wat wijzer heb gemaakt:)

 

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb 10 planten en het is zeer weersafhankelijk van hoeveel ik kan oogsten. Wanneer het warm genoeg is, dan kan ik er wel 2 a 3 keer per week een (dikke) éénpersoonsportie van oogsten. Maar wanneer het kouder wordt, hooguit 1x per week.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Vandaag heb ik ook een bed aangeplant. Blijkbaar zijn er veel mensen op het complex hier die goede ervaringen hebben, dus dacht ik dan ga ik het ook eens proberen. Ik heb 20 planten gezet en volgens de medetuiniers moet dit toch zeker twee keer in de week genoeg zijn voor ons gezin, twee volwassenen en twee kinderen. Is idd afhankelijk van het weer.

 

Ik ben benieuwd hoe mensen hun asperges behandelen. Ik heb ze in een sleuf van 25 cm diep gezet, maar anderen zetten ze ondieper en brengen in het voorjaar een rug aan.

SDC1339933531396465232.JPGSDC1340281501396465253.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@D_SDennis: heb je de asperge wortels ook op een klein modderhoopje gezet (kleine verhoging in de geul)? Want daar zie ik niks van op uw foto.

 

Ik dacht er zelf ook enkele te zetten maar heb slechts ruimte voor 4 stokken en dat gaat echt onvoldoende zijn voor een leuke oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou graag de groene asperges willen telen omdat dit mij wat gemakkelijker lijkt.

komen de witte en groene van dezelfde plant of zit er toch een verschil in om groene of witte te kweken?

het verschil van kweken begrijp ik wel : de witte krijg je alleen als ze bedekt zijn en de groene kunnen gewoon boven de grond groeien.

maar wat ik niet begrijp is :

Van april tot juni kun je oogsten, daarna laat je de nieuwe scheuten rustig verder hoog uitgroeien om zo voldoende reserve op te doen voor het volgende seizoen.

deze worden blijkbaar redelijk hoog.

maar wat gebeurt er met die scheuten en wanneer mag of moet ik ze terug verwijderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men zegt dat ze van dezelfde plant komen. Er zijn misschien variëteiten die meer geschikt zijn om wit te oogsten ( dikker soort bv)..maar dat weet ik niet.

Die scheuten groeien dan na 21 juni uit en worden planten en blijven het hele seizoen staan. In oktober november sterven ze af en kan je ze bij de grond afknippen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik dacht dat ze nog dieper gezet moesten worden.. Ik ga ze vandaag zetten, heb 50 planten besteld maar ben bang dat ik te veel heb haha! Dan wordt het nog meer omspitten.. Hoe veel ruimte moeten tussen de rijen zitten?

Mvg Jeldou

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

En hoe was/is de evolutie bij iedereen, aspergeplanten zijn ondertussen enkele jaren verder ?

15 planten ongeveer 15 asperges/week bij mooi weer, of zie ik het verkeerd? Wil me er ook planten.

 

Kun je trouwens nog iets anders als bijteelt/voorteelt/nateelt in dezelfde ruimte daar telen of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een bijkomende vraag:

Ik zou een witte soort zetten (Jersey knight) en een paarse soort (purple passion) zetten. Voor witte asperges te krijgen moet je aanaarden, men raadt aan om in de herfst/ winter als het loof afsterft om het terug vlak te leggen. Is het dan niet mogelijk om gewoon het verhoogde bed aan te houden en niet terug vlak te leggen?

 

Ik zit op zandgrond en werk nu ook met iets verhoogde percelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

En...? Hoe gaat het met de (nieuwe) planten van iedereen? De komende maanden zal weer blijken hoeveel jullie kunnen oogsten per plant. Willen jullie dat eens hier proberen te noteren? Dan doe ik dat ook met de planten die hier al langer staan. Ze staan te dicht op elkaar, en niet diep genoeg, ik weet niet of dat een heel ander beeld geeft. Maar het is wel leuk en handig als het hier wordt gepost

 

Ik heb 10 nieuwe planten besteld om een nieuwe rij te maken, al las ik in het meegeleverde boekje dat je voor groene asperges ook 2 rijen dicht bij elkaar kunt zetten (40 cm tussen de rij, en dan tussen 2 rijen weer meer ruimte). Dus het zullen 2 rijen dicht bij elkaar worden denk ik. Dat past hier beter in zo'n verhoogde 'bak'.

Nou is het natuurlijk heel persoonlijk hoeveel planten genoeg oogst geven voor elke week wat (groene)asperges. Maar ik twijfel nog of ik er niet nog wat moet kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Is die al van je nieuwe planten?

 

Ik heb 30 planten ik zal eens kijken hoeveel ervan af komt ze staan sinds vorige week onder plastic dus zal niet lang meer gaan duren.

Vandaag toevallig nog soep gegeten van asperges van vorig jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...