How to varken

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Re: How to varken

Berichtdoor Charly » Do 22 Dec 2016, 11:01

Als de karbonaadjes erg klein uitvallen, bakken we er gewoon wat meer :)
Dat buikspek is idd wel een puntje van zorg. Helemaal als ze dus blijkbaar erg creatief met hekwerk worden als ze - naar hun idee - meer lekkers elders kunnen halen. Goede tip om een draadje aan de binnenkant in ieder geval in het achterhoofd te houden...
Over varkenspost had ik al wel gelezen, maar niet aan gedacht om me daarvoor aan te melden. Gaat op het "to do"-lijstje.
We hebben trouwens een goede ingeving gehad mbt de paaltjes van het hekwerk: we gaan alvast rustig beginnen met steeds een paar paaltjes in de grond draaien. Met zo'n handboor is dat nog best een spierkrachtig werkje. Als we er nu steeds 5 of 10 doen, dan scheelt dat straks bergen spierpijn... (We zijn nog niet zo bijster gespierd nl) Een centimeter of 50 diep, en dan om de 1.20 een paal hebben we nu uitgerekend. Als we aan de gang zijn, maak ik wat foto's. Geweldige tips zijn altijd welkom :thumbup:
wees bevriend met kleine dingen

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor pippi » Do 22 Dec 2016, 22:40

Ik zit met een half oog naar 'Het Boerenleven' op NPO1 te kijken, en wat een triestigheid bij die varkens.

Gelukkig kan het ook anders. :thumbup:

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (234)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 23 Dec 2016, 02:31

De palen moeten voor 1/3 in de grond staan. Kijk je nog even naar dat gaas, die met kleinere vakken was wat hoger dan die rol die je in 1e instantie had uitgezocht. Zijn jullie palen dan wel lang genoeg?
http://www.veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook
Zondag 7 oktober is er weer een Moestuinforumdag! In Zelhem. Kom ook :) moestuinforum-dag-f73.html

simke
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Den haag

Berichtdoor simke » Za 24 Dec 2016, 20:48

Wat leuk allemaal. Succes.

tuinLB
Woonplaats / locatie: NB

Berichtdoor tuinLB » Di 03 Jan 2017, 13:54

Mooi om te horen dat er van de kune kune's toch mooi vlees vanaf komt. Dan is het voor de toekomst toch een mogelijkheid om zelf een big aan te houden voor de slacht.

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Wo 04 Jan 2017, 18:33

De palen zouden 1.50 zijn, en dan dus 50 cm in de grond.
Nog een beetje mee aan het puzzelen. Het liefst zouden we de takken van onze knotwilgen gebruiken.
En met takken bedoel ik wel echt het formaat paaltje. Maar we hebben net vorig jaar 'geoogst' (geknot) en er een mooie geitenafrastering van gemaakt. Dus duurt het wel even voor dat dat weer kan.
Angst voor aangroeien heb ik overigens niet bijster, de geiten houden de vorige lichting in ieder geval keurig gemilimeterd :)
Heb zelf nog stapel ijzeren palen liggen, maar die zijn 2 meter. En die palen 1 meter de grond in draaien met een handboor, pfieeeuw! Dat is wel erg heftig. Bovendien bedacht ze voor de bessentuin te gaan gebruiken, en er kippengaas tussen te spannen voor een bessenkooi. Omdat we dit jaar ook zelf wel wat bessen willen eigenlijk... Maar goed, ik dwaal af.
We hebben ook naar robinia palen gekeken. Maar als je daar 3 aan elkaar grenzende veldjes van 30 bij 8 van wilt omheinen, gaat het wel heul erg in de papieren lopen. Gekloofde robinia palen: 4,25 euro per stuk, om de 1,2 meter een paal = 140 palen (als ik goed reken) = een kleine 600 euro. Gloeb! Dus daar ben ik via via even aan het kijken of we nog andere opties kunnen vinden. 2e hands misschien ofzo. Komt vast goed.

TuinLB, leuk dat je er ook over denkt om een big te houden voor het vlees. Vraagje: hebben jullie een eigen beer of gaat t via KI? Als jullie een tikje in de buurt zouden zitten, zou dat handig kunnen zijn. Want we zoeken nog een dekbeer.
Hier in de buurt liggen die tot dusver nl niet voor het oprapen. Nou ja. Eentje die op een Kune past bedoel ik dan. Denk dat wolvarken evt ook nog wel kan kwa grootte. Wat jullie? Oh en er kwam ook iemand met het idee van een hangbuik (daarvan lijkt wel een beer in de buurt). Maar dat zie ik niet zo zitten. Heb gehoord dat die niet zo jottem smaken.

Oh en ik moet de slager nog bellen. Morgen maar...
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (234)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Do 05 Jan 2017, 02:29

Maak eerst eens wat met wat je hebt liggen. Het pakt toch altijd weer anders uit, of het blijkt dat het helemaal niet handig is op die ene manier, etc. Zonde om dan van die bedragen te hebben geïnvesteerd.
Al kan je met strak hekspanwerk je palen om de 3 meter zetten. 1,2 is wel heel dicht op elkaar.

Een volwassen wolvarken beer is enorm, en ook veel te groot voor dikkie dik. Maar jonge beren van welk ras dan ook zijn wel geschikt. Zeker als je wat groei in je biggen wilt krijgen. Hangbuik.... zoek eens op facebook naar de pagina 'patured pigs' en dat op 'potbellie' er zijn daar wel liefhebbers geloof ik. Het ligt er helemaal aan hoe je ze voert.
Komt allemaal wel goed :)
http://www.veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook
Zondag 7 oktober is er weer een Moestuinforumdag! In Zelhem. Kom ook :) moestuinforum-dag-f73.html

tuinLB

Berichtdoor tuinLB » Do 05 Jan 2017, 10:03

Wij hebben op dit moment 2 jonge kune kune zeugjes lopen. Deze zijn nu negen maanden oud dus het gaat nog wel even duren voordat ik deze laat dekken. sowieso moet mijn verblijf nog wel wat aangepast worden voordat ik er een beer bij doe.

De bedoeling is om er ter zijner tijd een beer bij te zetten ( kopen/lenen/huren) en dan de natuur zijn werk te laten doen.

Ik heb nog niet heel precies gekeken naar de mogelijkheden om een beer te krijgen hier in de buurt. Maar weet wel dat er minimaal 3 "serieuze " kune kune fokkers hier in de buurt zitten. Dus ik denk dat ik via hun wel aan een beer kan komen. ( ik ken deze fokkers verder niet)

Ik laat mijn zeugen de eerste keer sowieso met een zuivere kune kune beer dekken, dus naar andere rassen om de zeugen mee te laten dekken heb ik nog niet gekeken.

@Charly, Voorhout is niet echt in de buurt. Ik woon op de grens van Brabant, Limburg en Gelderland.

de deerhounder
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Flobecq

Berichtdoor de deerhounder » Do 05 Jan 2017, 10:32

Hier niet zo ver vandaan zit ook iemand die varkentjes kweekt, daar staat rond de weiden alléén schrikdraad.
Op ongeveer 40 cm van de grond, de biggen lopen vrolijk door elkaar en de zeugen blijven keurig in hun stukje weide + beschermhutje.
Ik blijf regelmatig een tijdje staan kijken.
Wij hadden ooit een groot engelse zeug te logeren voor een jaartje.

tuinLB

Berichtdoor tuinLB » Do 05 Jan 2017, 12:52

Ik denk dat het houden achter alleen schrikdraad zeker mogelijk is ( Volgens mij heeft jorieke het ook zo als ik de foto's zie).

Ik kies er zelf voor om ook een hekwerk te plaatsen. Zowel omdat ik er ook andere dieren in houdt maar ook omdat dat de varkens ook tegenhoudt mocht de stroom onverhoopt van de schrikdraad gaan. Mocht ik ooit de weitjes in kleinere stukken gaan verdelen dan doe ik dit vermoedelijk ook alleen met schrikdraad,

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.