Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Re: Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor Mellie » Wo 14 Mar 2018, 19:05

Charly schreef:Weeeeuuuuwww! Die samengesmolten broodjes!!! Zien er heel erg lekker uit zeg :thumbup: Op de verlanglijst maar weer!

@Mellie: super cool dat je nu echt gaat beginnen. Hoop dat het dagje meekijken geholpen heeft. Voor mij werkt het het lekkerste als ik gewoon Joriekes recept open heb staan en stap voor stap rustig afwerk. (Uiteraard eerst even goed doorlezen om te kijken of je alles hebt. Maar volgens mij zit dat wel snor dan) Heel veel plezier en succes!

Heeeeeerlijk brood idd!

En supercool is vooral supereng... toch wel erg spannend moet ik bekennen en heb een deel van de brouwmarktspullen nog niet binnen. Uitverkocht. Uiteraard.
En dit weekend met het koude weer kan ik niet. Maar het begin is er. Slik.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 14 Mar 2018, 19:09

Ik zou niet weten wat er zo spannend aan is ;) Houdt ons op de hoogte als je echt gaat beginnen als de spullen eindelijk eens binnen zijn.

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Vr 16 Mar 2018, 08:26

Het grote wachten... heb gisteren gemaild hoe het ervoor staat maar nog geen reactie.

Sja, spannend omdat ik het nog nooit heb gedaan. Een x meekijken is toch wat anders dan het zelf gaan doen met een circus aan je voeten. Tenminste, ik vermoed dat het straks zo zal gaan, want het is toch wel extreem interessant al die potten en pannen en deksels en wrongelsnijder en weet ik veel wat nog meer!

Wordt vervolgd

Mw Tralala
Woonplaats / locatie: Brabant

Berichtdoor Mw Tralala » Vr 16 Mar 2018, 14:24

Ik ben sinds kort ook besmet met het kaas-maak-virus. M'n eerste Goudse ligt boven te rijpen en morgen ga ik een volgende maken.
Een komijnekaasje :) (of misschien toch een chipotlekaas? Keuzes, keuzes...)

Allereerst even een dikke pluim voor al jullie tips en tricks die hier te vinden zijn :thumbup: Ik heb 't boek van meneer Wateetons gebruikt voor mn eerste kaasje maar eerlijk gezegd vind ik de beschrijvingen van Jorieke helderder. Dus die heb ik uitgeprint voor kaas nr 2 :clap:
Veel dank!

Ik heb een starterspakket gekocht met 2 x 500 g kaasvormpjes. Maar ik vraag me af, wat vinden jullie fijne/ handige kaasvormen? En wat precies zijn die kadova kaasvormen, wat is daar anders/ beter aan? Behalve dan de prijs :think:
En hoe zit 't met zachte kazen? Wat voor vorm gebruik je daar 't beste voor? Ik kijk op de website vd Brouwmarkt en zie mandjes, vormen zonder bodem, vormen met volgers, bekermodellen, hellup!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 16 Mar 2018, 15:00

Leuk, nog een kazer :)

Ik ben wel te spreken over die 650 grams vormpjes. Druk je die goed vol dan heb je een mooi formaat. Die kleinere van 400 gram (ik denk dat je die hebt?) zijn ook handig om te hebben, vind ik dan. Als ik kruidenkaasjes maak dan neem ik meestal 15 liter (volle, zo van de boer-)melk en dan maak ik 2 van die 650 en 2 van die 400 kaasjes. Naturelkaas maak ik vaak in een grotere vorm, maar na aansnijden vacumeer ik dan de helft zodat we niet zoveel kaas hoeven eten voordat de schimmel er op staat (die snijd je weg hoor... maar toch)

Ik wil er nog wel eens 1 van 1 kilo. Dat is voor kazen zoals een Parmezaan of Cheddar net een mooi formaat denk ik. Daar is mijn 2 kilo vorm echt te lomp voor, en mijn microgeperforeerde vorm is echt niet handig met die harde kazen van stug wrongel :thumbdown:

Die dure kadova vormen hebben een 'net' in de vorm, dat dient als kaasdoek zeg maar. Maar dan zonder de vouwen en het ompakken (ja het draaien moet nog wel lijkt me... dat weet ik eigenlijk niet? ). Misschien werkt het wel geweldig, ik mis ze niet... denk ik. ;)

Voor camembert heb ik nu dit soort vormpjes: https://www.brouwmarkt.nl/producten/zel ... 10-mm.html (let op dat je dan 'cilindrisch' neemt en niet 'conisch' qua omdraaien...) en ik denk dat je daar ook wel andere zachte kaasjes mee kunt maken? In combinatie met een kaasmatje dan, of kaasdoek of een sushimatje.

Al die andere vormpjes heb ik nog nooit gebruikt, ik weet het niet. Ik maak weinig zachte kaas denk ik. Ja Meikaas en roomkaas en ricotta. Maar dat kan allemaal zonder vormpjes of in die van de goudse kaas.

Mw Tralala
Woonplaats / locatie: Brabant

Berichtdoor Mw Tralala » Vr 16 Mar 2018, 15:17

Oja, ik heb idd 400 g vormpjes :geek:
Op zich vind ik die qua formaat wel ok. Mijn grootste pan kan precies 4 liter melk hebben en dat is weer precies genoeg voor 1 vorm.
Ik twijfel nog of ik net zo'n soort pan erbij of een hele grote zal aanschaffen. Tis wel weer nog meer spullen, maar aan de andere kant is 't net zoveel werk voor 2x zoveel kaas... We twijfelen nog even voort....
Bovendien, eerst maar eens het ambacht een beetje in de vingers zien te krijgen :P

Anyway, ik ben weer wat wijzer, dank :thumbup:

annemiek123
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Sint Oedenrode

Berichtdoor annemiek123 » Zo 18 Mar 2018, 23:50

Hier ook een nieuwe kazer :) , meeste spullen binnen, dinsdag nog wat van vd Kooy, en dan hoop ik woensdag verse melk te gaan halen en te beginnen. Ik heb inmiddels ricotta gemaakt, en de ricotta salata staat gezouten in de koelkast.... die moet nog even. Wil de gouda van Jorieke gaan maken, heb 2x 500 gr vormen besteld met volger, en vanmiddag met manlief een simpele pers in elkaar geflanst.Afbeelding

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Ma 19 Mar 2018, 12:12

Leuk dat jullie ook aan het kazen zijn geslagen!

Jorieke123 schreef:Die dure kadova vormen hebben een 'net' in de vorm, dat dient als kaasdoek zeg maar. Maar dan zonder de vouwen en het ompakken (ja het draaien moet nog wel lijkt me... dat weet ik eigenlijk niet? ). Misschien werkt het wel geweldig, ik mis ze niet... denk ik. ;)

Draaien moet nog steeds ja! Voor grotere kaas (2-12kg) is een kadova heel handig, maar voor heel veel kleine kaasjes (500-1000g) vind ik het ondingen. Bij die kleine moet je met je nagels het net uit de vorm peuteren, niet prettig als het lekker in elkaar gedrukt zit door het persen. Als je te zwaar perst (of te lang) dan gaat de kaas dwars door het net heen, zie 'm er dan nog maar zonder scheuren en afgebroken stukken uit te krijgen :thumbdown:

Voor een thuiskazer zijn de 400g en 650g vormpjes wel fijn ja! Anders heb je zoveel melk nodig om een vorm te vullen en dat past dan weer niet in je pan(nen) of niet op het fornuis ;) En bij grote pannen duurt het allemaal veel langer voor de melk op pasteuriseertemperatuur en weer afgekoeld is.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Do 29 Mar 2018, 14:34

Wie maakte hier nu ook al weer yoghurt van UHT melk? En doet diegene dat nog ( ik bedoel doorenten..)
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor Charly » Ma 02 Apr 2018, 20:04

Helaas Appelvrouw, ik moest uht googelen. Dus ik was het zeker niet.

Maar wat ik wilde schrijven:
Een van de Goudse kazen aangesneden die ik vacuüm verpakt heb, een maand of 3 geleden.
Deze stonk niet. Er zat wel een pietsje schimmel op een paar plekjes, want helemaal vacuüm is het natuurlijk niet. Maar er zat ook niet genoeg lucht in de zak voor de schimmel om verder te groeien. Dus het zijn erg kleine plekjes gebleven. Na wegsnijden van de schimmel toch echt wel een lekker kaasje. Gewoon zoals ie hoort zegmaar. (Kleine gaatjes helaas )
En het is makkelijker dan waxen. Maar goed: ook echt echt veel lelijker. Je haalt toch een beetje een hoekig (van de vouwen in het plastic), en voor je gevoel iets zompiger kaasje uit die zak. In plaats een mooie ronde, uit zo’n prachtig rood velletje. Ik zou een kaas in een vacuümzak niet zomaar cadeau geven aan iemand, presenteert voor geen meter. Maar goed. Eerlijk is eerlijk. Smaak en textuur zijn prima gebleven. Dus als ik nog es haast heb... wie weet probeer ik het volgend kaasseizoen toch nog eens!

In t zakje (je ziet in die ‘vouwen’ ook wat vocht zitten. Hij blijft wat natter)
Afbeelding

En aangesneden (ruwe richeltje is omdat ik het laatste stukje afbrak en niet netjes sneed :o )
Afbeelding
wees bevriend met kleine dingen

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.