Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
speets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Re: Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor speets » Di 03 Apr 2018, 12:34

Ik zou een kaas in een vacuümzak niet zomaar cadeau geven aan iemand

Nou, ik zou zo'n kaasje heel graag cadeau willen krijgen hoor :lol: :thumbup:

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Di 03 Apr 2018, 15:32

Leuke test zo, nu nog langer bewaren? Mooi is het niet nee...

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Di 03 Apr 2018, 21:24

Goed idee. Heb er nog eentje. Zal die nog es 3 maanden laten liggen en kijken hoe het dan is! :thumbup:

En @Speets: Geen idee waar je zit in ons kikkerlandje, maar als ‘t een beetje in de buurt van de bollenstreek is, gooi ik wel een stukje af bij je :D
wees bevriend met kleine dingen

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Wo 04 Apr 2018, 16:44

Zoooooo! Het kwam er eindelijk van! Een laatste (?) dagje kazen dit seizoen.
Er staan 6 flessen vanille-yoghurt in de 'hooikist' en de parmezaan staat te stremmen (hoop ik :angel: )
Straks nog van de overgebleven liters wat meikaas maken. En dan is 't weer mooi!
In totaal dan iets van 25 liter melk weggewerkt vandaag.
Even kijken wat ik met de melkwei doe... want ik geloof dat alle beestjes op het landje wel verzadigd zijn :wtf:
Enfin. Ik bewaar het en zie morgen wel verder. Luxe problemen op t landje! :D
wees bevriend met kleine dingen

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Za 14 Apr 2018, 13:45

En toen was de kaas op en er waren nog pannenkoeken over... Kaas nr 6 gemaakt op 20 oktober 2017 werd geslacht op 12 april, 1,5kg kaas! De laatste kaas alweer. Moest niet veel later, want het was al veel te warm op dat kamertje waar de kaas lag. De wax droop er al uit bij het open snijden. Zag ook dat de wax om sommige plekken steeds lichter/dunner werd, hebben jullie dat ook wel eens?
De 'korst' heeft wel een beetje een chemische waxsmaak en -geur. Verder een lekker kaasje, aan de zoute kant ook weer. 1u per 100g kaas pekelen is toch teveel denk ik, of het moet nog liggen aan mijn jonge pekel (waar nog niet veel calcium uit de kaas in zit).

Afbeelding

Afbeelding

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Za 14 Apr 2018, 16:09

Hier zijn de koeien naar buiten en wil ik eigenlijk nog wel kaas gaan maken van de week..is het dan graskaas eigenlijk?
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 03 Mei 2018, 10:14

Volgens Charly was het tijd om mijn (1e) Emmentaler aan te snijden :lol: Dus dat heb ik gedaan.

Nee... geen bolling:
Afbeelding

En nee... geen gaten :)
Afbeelding

En uhm.. ook eigenlijk geen smaak. Of heel weinig iig. Heel saai, en niet eens echt smeuïg ook. Eens zien hoe het bakt/krokant wordt, zodat ik het rasp en over ovenschalen enz. doe. En door de pasta met tomaatjes en basilicum. Dan is alle kaas wel lekker en komt ie wel op.

Ik had dus teveel gaatjespoeder gebruikt, in dit recept staat een theelepel en dat leek me al veel maar ik heb het pas na de 2e Emmentaler-poging eens uitgezocht en toen bleek dat veel teveel. Maar dan zou je bijna verwachten dat er zoveel gaten komen dat ie ontploft ofzo ;) De 2e kaas heb ik ook niet gepasteuriseerd, om te zien of dat hielp. Maar ook die is niet gaan bollen.

Nou ja, we wagen komend kaasseizoen wel weer een poging :thumbup:

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Do 03 Mei 2018, 11:42

Eerlijk gezegd vind ik ook de emmenthaler hier in France vrij smakeloos, misschien inherent aan de soort ( en mijn smaak( en ligt het niet aan jouw kaasmakerij. Geef mij maar een Gouda of van Franse hardere kazen een Tomme of de wat zachtere een Comté, helaas zit je dan weer vast aan het soort koe die de melk mag leveren..
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mw Tralala
Woonplaats / locatie: Brabant

Berichtdoor Mw Tralala » Di 08 Mei 2018, 12:49

Ik had laatst een discussie over zuursel; je maakt zuurselferment, gebruikt wat je nodig hebt en vriest de rest (in porties) in.
Ik dacht dat je dan voor een volgende kaasmakerij gewoon de benodigde hoeveelheid zuursel kan ontdooien en door je melk kan gooien. Vriendinnetje dacht dat je in bevroren toestand een dubbele hoeveelheid zuursel moet gebruiken.
Dus ik gooi 't hier in de groep, jullie weten vást hoe 't zit :D

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 08 Mei 2018, 12:58

Ik gebruik gewoon de normale hoeveelheid ferment, of het nou ingevroren is of niet. Karnemelk moet je (sowieso, of het nou is ingevroren of niet) een dubbele hoeveelheid van gebruiken, misschien is ze daar mee in de war?

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.