Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Mw Tralala
Woonplaats / locatie: Brabant

Re: Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor Mw Tralala » Di 08 Mei 2018, 13:40

Ik weet eigenlijk niet waar ze die dubbele hoeveelheid vandaan heeft... ze had t ergens gelezen. Of misschien toch in de war met karnemelk.
Anyway, ik ben weer van m'n twijfels verlost, waarvoor dank Jorieke :thumbup:

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Di 15 Mei 2018, 13:24

Op het kaasforum wordt volgens mij gezegd dat je bij ingevroren zuursel het dubbele nodig hebt.

Mw Tralala
Woonplaats / locatie: Brabant

Berichtdoor Mw Tralala » Do 17 Mei 2018, 12:35

Aha. Weet je ook waarom?
Gewoon nieuwsgierigheid hoor, ik ben inmiddels overgestapt op zuren met karnemelk.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 18 Mei 2018, 15:20

Even wat anders: ik kocht net bij de Action een 'non-stick grill mat' van de BBQ afdeling. Hij schijnt hitte-bestendig te zijn voor op de BBQ? Nou dat zou ik persoonlijk niet aandurven met dat ding. Maar er kan wel perfect kaas op rijpen/uitlekken/enz.
Hij meet 36 bij 42 cm dus echt flink groot. Ik knip hem doormidden zodat er op een plank meerdere kaasjes naast elkaar kunnen liggen zonder dat ze vastplakken aan die plank (als ze al in de wax zitten) :thumbup:
Hij kostte maar liefst 1,34 :lol:

De gaatjes zijn mooi klein, er zit alleen wel wat reliëf op dus misschien drukt ie iets teveel een patroontje in je kaas. Maar ach...

AfbeeldingAfbeelding

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Vr 18 Mei 2018, 16:54

Heeee! Cool!
Moest toch nog naar de Action :)
Tnx voor de tip.

Over kazen gesproken, heb mijn lekkerste ooit aangesneden!
Is 7 maanden oud. Uiteraard met gaten en brokkels. Is een beetje ingedroogd en smaakt lekker! Iets pittiger, zoutig, met zelfs ver weg iets van een zoetje. Zoals Zweedse kazen dat vaak hebben. (Misschien alle Scandinavische kazen, maar alleen van Zweedse kazen weet ik het :) )
Afbeelding
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 18 Mei 2018, 17:43

Heee lekker! Ziet er mooi uit ook hoor, met die gaten :lol:

speets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Berichtdoor speets » Vr 18 Mei 2018, 19:33

Charly schreef:Is 7 maanden oud.

Respect voor zoveel geduld :lol: :thumbup:

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Za 29 Sep 2018, 10:07

Al etend van een boterham eigen kaas van vorig jaar, gisteren 'mijn' kaasseizoen begonnen met twee meikazen van elk 2,5 ltr, 4,5 vanillevla en 5 ltr yoghurt. Natuurlijk zijn deze producten ook prima in de zomer te maken, maar dan heb (neem) ik de tijd niet.
Het was wel een beetje aanpassen. Mijn (vega) stremsel was 3 maanden over de datum... gewoon geprobeerd, en gelukkig heeft het gepakt. Maar ik had ook - in tegenstelling van wat ik dacht - slechts nog ijsblokjes yoghurtzuursel in de vriezer. Dus de meikaas is gezuurd met yoghurt. :shock: We gaan merken of we het proeven. En tot slot had ik geen vanillestokje meer in de koelkast liggen, dus ik heb vanillesuiker gebruikt. Op de een of andere manier is de vla wat slijmerig geworden. Smaakt goed, maar rare structuur... Desalniettemin helemaal tevreden over alles wat we nu weer lekker van streekmelk in de koelkast hebben staan!
De overige kazen moeten wachten op een pokkige regenweek. De week na de MTDF ziet er veelbelovend uit. :thumbup:
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Do 29 Nov 2018, 19:00

:lol: Mijn (2e) Emmentaler (gemaakt op 16 januari van dit jaar) is mislukt.

Afbeelding

Geen mooie grote gaten in de kaas. Had ik bij aansnijden ook niet verwacht hoor, hij is nooit bol geworden en was nu nog steeds nogal plat.
Maar hé, de smaak is wel goed! Of nou ja, gewoon een goeie kaas. Of ie naar een Emmentaler proeft durf ik niet te zeggen. Pittig wel, met een uhm... soort van 'crunch'? :eh: :lol: Morgen nog even wat op een broodje om een betere recensie te schrijven. Nu had ik al net even teveel pizza op om een stukje kaas te waarderen. :sick:

Zaterdag vier ik mijn verjaardag, en als de kaas morgen door de 2e test komt dan serveer ik em op de glutenvrije toastjes en crackers, of voor zo uit het vuistje als men de crunch ten volle wil ervaren :D

Een maand geleden heb ik ook de Manchego (maar dan van koeienmelk...) aangesneden die ik op 21-11-17 heb gemaakt. Nou... die heb ik niet eens geproefd. Zag er aardig uit, geen gekke dingen zoals schimmel ofzo. Wel een enorme hoeveelheid wei in de waxlaag. Echt, het stroomde er uit. Vele keukendoekjes nodig gehad om alles op te deppen. En een zure meur! Bleeeeh. Ik heb hem nog even in de koelkast gehad in de hoop dat die zure meur zou verdampen en het toch een heerlijk kaasje zou blijken. Maar nee. Ik heb niet eens geproefd, de geur kwam door de zak heen en onze koelkast stonk :thumbdown: Het varken vond het wel lekker trouwens...

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Do 29 Nov 2018, 19:34

Pittig met een crunch? Oude kaas? ;) Als ie maar lekker is.

Wat jammer van die Manchego :thumbdown: Enige idee hoe het komt dat ie zo nat is?

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.