Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 12 Dec 2018, 13:27

Mijn kaasmaakseizoen is eindelijk weer begonnen! Ik heb een pan met dik 4 liter melk voor yoghurt op het 'vuur' (inductie... ;) ) staan, een pan met 3 liter volle melk voor camambert (die ga ik niet pasteuriseren, net als die van begin dit jaar, dat beviel wel goed), een pannetje met ongeveer een halve liter room, en een halve liter zeer volle melk van net onder de room. Dat samen wordt (Franse-stijl) roomkaas. En dan staat er nog 2 liter waarvan ik 1 liter had gereserveerd om te koken en dan nieuw kaasferment van te maken. En terwijl ik dit typ bedenk ik me dat ik die dan beter even bij de grote pan van de yoghurt in giet. Want die ga ik ook koken, mooi 2 vliegen in klap.

En dan nog een litertje voor... hm.. weet ik nog niet. Vla? Banketbakkersroom? Zoiets. Zoet :)

Die Emmentaler werd wel OK bevonden op mijn verjaardagsfeestje. Ik had maar een paar stukjes afgesneden, vond het wat te heftig om iedereen zo ongeveer te verplichten om grotere blokjes te eten of zelfs een heel schaaltje. Uit beleefdheid ofzo ;) Maar goed, ze vonden het lekker zeiden ze ;) Zelf vind ik het nog steeds een beetje apart spul. Voor zo uit het vuistje. Of het nou een zuurtje heeft? Of iets pittigs? Ik weet het niet. Kan het niet echt benoemen. :think: Ik verwerk em wel ergens in/op/door :thumbup:

Afbeelding

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 12 Dec 2018, 19:19

Nou, dat ging wel weer redelijk goed allemaal. De melk voor de yoghurt maar 1x over gekookt ;) Maar niet aangebakken aan de bodem. En ik bleek dus geen witschimmelpoeder meer te hebben dus ik moest voor de camembert nog een brie halen bij de supermarkt om een stuk korst door te enten. En nieuw poeder bestellen natuurlijk...

Ik heb mijn 'Ecostoof' voor het eerst gebruikt, voor de potten yoghurt. er passen 4 literpotten in. Als je hem echt nog goed dicht wilt hebben dan.

AfbeeldingAfbeelding

Cupcakeje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (22)
Woonplaats / locatie: siebengewald, Nederland

Berichtdoor Cupcakeje » Wo 12 Dec 2018, 21:16

Het klinkt heerlijk allemaal! Ben ook heel benieuwd hoe je hooi madam werkt, ik wil er al twee jaar 1 maken maar het komt er steeds niet van :lol:

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Do 13 Dec 2018, 00:19

Ah. Ook nog melk overgekookt... altijd fijn, dat spul op je fornuis. :oops:

Mbt die ecostoof. Ik heb dus exact dezelfde. Vond dat het friemeltje om em mee in te snoeren wel wat sterker had gemogen; ik zou em wel wat strakker dicht willen trekken zeg maar.
Maar goed. Verder werkt ie prima idd.

Je bent weer inspirerend bezig hoor. Hoogste tijd dat ik je voorbeeld weer es ga volgen op kaas / yoghurt gebied!
wees bevriend met kleine dingen

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Wo 19 Dec 2018, 08:06

4 liter yoghurt gemaakt! A la mama met een beetje van Charly, want wel met vanille. Vind zelf gemaakte yoghurt altijd aan de zure kant.

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Wo 19 Dec 2018, 10:12

Lekker bezig Mellie! :clap:
wees bevriend met kleine dingen

Mellie

Berichtdoor Mellie » Do 20 Dec 2018, 09:28

Afbeelding

Mega trots op het resultaat! Had helemaal niet zo’n stevige yoghurt verwacht (lastig als een gedeelte in flessen zit...!) en de smaak.... sjonge, jonge, echt heel lekker! Voor kerstdiner wilde ik oa een ijstaart maken, maar daar wordt deze yoghurt wel een basis van. Ontzettend zachte, maar volle smaak.

En alles op gevoel hè?! Die mama van mij had het perfect uitgelegd met haar ‘als het zo warm is dat je je pink net net in de melk kan houden’ :mrgreen: :mrgreen:

Mellie

Berichtdoor Mellie » Vr 21 Dec 2018, 20:38

Ik ben aan een tweede batch vanilleyoghurt begonnen. Het was te lekker en ik wil er nog een dessert voor kerst mee maken. Nog 2 liter bijgemaakt want de vorige 3 liter is bijna op... ik weet ook niet precies hoe dat is gelukt. (Heb wel wat weggegeven, maar toch)

Ben nu bezig met sütlü, een Turks melkdessert en morgenochtend gaat het kaasavontuur officieel van start. Jeej!

Mellie

Berichtdoor Mellie » Di 01 Jan 2019, 20:07

Ik heb 5 l vanille yoghurt gemaakt. Haha, nooit verwacht fat zelf yoghurt maken zo goed zou bevallen! En het was druk bij de melkboer joh. Had ik ook niet verwacht.

Een half vanillestokje bleek te veel voor 5 l. Het was een flink volle peul. Heb een half stokje door de helft gesneden en toen uiteindelijk maar de helft van die halve gebruikt. Had ik niet verwacht.

Ik heb ook 1 l gewone yoghurt gemaakt. Ben benieuwd naar de smaak...

Mellie

Berichtdoor Mellie » Wo 02 Jan 2019, 09:20

Afbeelding

Blijkt wel dat deze peul veel voller was. Allemaal klontjes vanille in de yoghurt. Voor de kinderen kan het gelukkig niet te zoet zijn. Dat scheelt.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.