Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 02 Jan 2019, 12:17

Vanille is toch niet zoet...? Dus door meer of minder vanille wordt het niet zoeter of minder zoet lijkt mij?

Ik ga volgende week weer aan de slag. Mijn camembert werd niet heel geweldig, maar daar zoek ik zo het betreffende topic even voor op. En de yoghurt werd wat... kazig? En ook best wel zuur. Na het doorenten dan. Terwijl ik zo schoon mogelijk werk, omdat ik meteen meerdere liters maak waar we dan een week mee doen. Dus uitgekookte potten en niet met een gebruikte lepel in de potten om het er uit te scheppen enz.
Nou ja, maar weer eens even beginnen met een klontje uit de vriezer.

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Wo 02 Jan 2019, 14:02

Als wij klontertjes vanille hebben, dan eten we die gewoon op hoor. Lekker. Idd niet zoeter. Maar te veel hebben we er niet snel van hoor

Ik kook trouwens de uitgeschraapte peul mee. Dat is bijna al wel voldoende. Die vis ik er naderhand uit en gooi ik weg. Dan kan ik de zaadjes evt ergens anders voor gebruiken. Een crème brûlée ofzo. Lekker!!!
wees bevriend met kleine dingen

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Wo 02 Jan 2019, 16:07

Omdat de geur sterker is, vind ik de smaak zoeter. Ik gebruik de peulen weer om vanillesuiker van te maken. Kan de volgende x wel meekoken idd. Nu toch weer genoeg stokjes.

Balen van je kazige yoghurt Jorieke. Zo zonde van je energie.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 02 Jan 2019, 16:22

Waar halen jullie die stokjes trouwens? Want ben ik nou zo'n knieperd..? Dat ik ze duur vind? Vast wel hoor, ik weet het :D Je kunt er inderdaad een paar dingen mee maken als je er toch 1 doorsnijdt en de zaadjes er uit schraapt. Ik heb wel vanillepoeder gekocht, een paar jaar terug, en dat gebruik ik af en toe. Maar weet dan niet zo goed hoeveel ik er in moet doen.

Mellie: ach die kazige yoghurt eten we ook, en we leven nog. Het ruikt gewoon... tja... sterker? Ik kan het niet echt benoemen. 'Kazig' is ook niet het juiste woord. Maar anders dan anders iig.
De laatste pot is nu leeg dus dat scheelt.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 02 Jan 2019, 16:25

Oh ik zie het hier staan (op de site van denotenwebshop.nl ) "Dosering: Een halve theelepel vanillepoeder vervangt 1 vers vanillestokje."

Hoeveel van 1 zo'n stokje zou je normaal per 1 liter yoghurt doen? Of beter gezegd: hoeveel yoghurt maak je normaal met 1 stokje?

Mellie

Berichtdoor Mellie » Do 03 Jan 2019, 23:07

1 stokje is gigantisch veel. Ik had nu een kwart peul voor 5 liter yoghurt en vond dat best fiks.
Maar dat ligt vooral aan de kwaliteit peul. Dit was een mega peul. Als je zo’n kurkdroog taai peultje hebt, dan moet je misschien wel 2 peulen gebruiken voor 5 l.

Je kunt bij de Lidl vanillestokjes kopen. Die zijn heel dun en hard. Taai. Althans, die ik heb. Daar krijg ik echt niet zo veel zaadjes uit geschraapt.
Er zit beduidend minder zaad in, dan in zon Bourbon vanillestokje. Ik zou vanillestokjes wel weer eerder bij de Lidl kopen dan bij de ah. Laatste x dat ik ze daar had gekocht waren ze én klein én taai. Zonde van je geld vind ik.

Als je toevallig een pasje voor de hanos of Makro oid hebt, dan kun je er voor relatief weinig geld, betere kwaliteit peulen kopen (ik had Bourbon madagaskar peulen voor een tientje ongeveer, weet het niet meer precies. ) De vanille die ik daar koop, is 2 x zo dik en veel malser. Je snijdt het makkelijker open, alleen dat verschil al en vervolgens bomvol zaadjes. Dat doen die van de supermarkt ze niet na.

Ik heb daar (Hanos) overigens ook een pompje met vanille gekocht. Dat had ik tijdens een patisseriecursus gebruikt en was prima. Het is heel makkelijk in gebruik, want je pompt heel simpel wat voor je gerecht. Geen gedoe met stokjes die je open moet snijden en schrapen. Maar de inhoud is uiteraard niet 100% vanille. Kan er morgen wel even een foto van maken als ik er aan denk.

Mellie

Berichtdoor Mellie » Zo 06 Jan 2019, 13:55

Afbeelding

Van links naar rechts: Bourbon Madagascar bio vanille 35 gr (ong 8/10 peulen denk ik, er zitten er bij mij nog 5 1/2 in de verpakking)
Goedkopere vanille van de Lidl heel mooie peulen edit—> deze dan! Ik heb ook wel eens heel taaie
Duurkoop vanille ah droog )en zo klein, niet voor herhaling vatbaar)
Vanillepasta inhoud bestaat uit mineraal water glucose glycerine ethanol en 6% Madagascar Bourbon vanille
Laatst gewijzigd door Mellie op Zo 06 Jan 2019, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Zo 06 Jan 2019, 16:35

So dat is nogal een verschil!
Dank voor het uitzoeken :)
Ik kom nog wel bij de Marko / Sligro voor de mtfd. Mss kan ik groter inslaan en voor mensen meenemen?
wees bevriend met kleine dingen

Mellie

Berichtdoor Mellie » Zo 06 Jan 2019, 21:17

Goed plan! Ik heb een hanos pasje waar ze de 1e en de laatste in elk geval hebben.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.