Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Sandra
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: Friesland

Re: Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor Sandra » Do 31 Jan 2019, 20:19

Het leek me zo leuk kaas en boter maken, maar het komt zo nauw met alles en dat werkt bij mij niet goed dus ik geniet gewoon mee via dit topic, daarbij heb ik ook geen geschikte plek in huis om ze te bewaren...
groetjes Sandra

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (241)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Do 31 Jan 2019, 21:13

Nou, zo ontzettend nauw komt het allemaal niet hoor. Ik doe ook alles maar weer op mijn manier, vandaar de wax en geen kaasgrot enzo.

Begin anders eens klein, met roomkaasjes en yoghurt enzo, dat eet je meteen die week/weken en hoef je niet (moeilijk) op te slaan. En toch leuk en lekker!

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Do 31 Jan 2019, 23:32

Ik heb (hoera) weer 10 liter melk buiten op de overloop staan om morgenochtend batch twee te maken. Helaas is het maar krap tien liter, te weinig om ook yoghurt te maken.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Vr 01 Feb 2019, 10:44

Toch yoghurt..de emmer stond redelijk scheef en er zat dus ruim tien liter in. Niet afgeroomd want vorige week had ik iets te weinig wrongel om goed te kunnen persen.
Ik ga ook weer ricotta maken op de snelle manier want deze week hebben we een nieuwe bereiding gevonden voor de ricotta, samen met spinazie als vulling voor wraps, pannenkoek oid en dan in de oven..mmmm
Vanmorgen het laatste kaasje van afgelopen jaar opengemaakt, een fenegriek kaasje van 11,5 maand oud. Hij was gebarsten tijden het drogen maar dat heb ik duidelijk goed weggesneden en ingewaxt..geen probleem en smaakt prima op mijn eigen gebakken spelt/zonnepittenbroodje :D a!
Afbeelding
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Vr 01 Feb 2019, 15:52

Wat een mooi kaasje! 11,5 maand geduld opbrengen... aaah!
Ik heb nu 8 Goudse kaasjes en geen idee hoe ze smaken. Ik haal dat niet weet ik nu al!

Sandra
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Sandra » Vr 01 Feb 2019, 18:33

Jorieke123 schreef:Nou, zo ontzettend nauw komt het allemaal niet hoor. Ik doe ook alles maar weer op mijn manier, vandaar de wax en geen kaasgrot enzo.

Begin anders eens klein, met roomkaasjes en yoghurt enzo, dat eet je meteen die week/weken en hoef je niet (moeilijk) op te slaan. En toch leuk en lekker!

Ik moet me er wel even in verdiepen, als ik jouw berichten lees met afromen dan denk ik al " kak, hoe moet dat allemaal :lol: ".
groetjes Sandra

Mellie

Berichtdoor Mellie » Wo 06 Feb 2019, 14:49

Afbeelding

Aaah, wel balen dat de 1,6 kg kaasvorm nageleverd wordt! Dat had ik wel fijn gevonden vooraf te horen.
Ik was zo blij dat het eindelijk zo ver was. Niet dus. De 1,2 kg vorm ziet er ook nog steeds heel klein uit. Gaten nog ingeboord voor het verschepen volgens mij :mrgreen:
Zit gewoon nog een zaagselkrul in!
Maar een paar gaten meer in boren of is dit wel goed zo? Kennelijk kan het.

Ik wil dit weekend eindelijk eens een grote(re) kaas maken. Nu maar hopen dat iedereen een beetje opgeknapt is en moeders snel aan de slag kan met haar kazerij.

Afbeelding

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (241)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 06 Feb 2019, 15:12

Waar had je dit ook alweer besteld?

Mellie

Berichtdoor Mellie » Wo 06 Feb 2019, 21:48

Cupcakeje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (22)
Woonplaats / locatie: siebengewald, Nederland

Berichtdoor Cupcakeje » Wo 06 Feb 2019, 22:29

Ziet er heerlijk uit @appelvrouw, en ben benieuwd naar je nieuwe kaasje mellie. Is leuk on te zien al die kaas avonturen. Hoelang moet een jong belegen, belegen en oude kaas eigenlijk rusten ? En moet je die periode ook elke week/dag of maand keren?

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.