Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Re: Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor appelvrouw » Zo 03 Mar 2019, 15:14

Vraagje, morgen wil ik kaas maken mijn zuursel is op en dat ben ik vergeten te maken. Ga ik doen ( ik gooi zo het zakje kaasferment bij een fles houdbare biomelk op kamertemperatuur..) maar bij 24 uur rijpen heb ik morgenochtend geen zuursel. Ik heb wel een houdbare pak karnemelk die is nu open voor 8 dagen, is maar 1 x open geweest. Wat denken jullie kan ik die nog gebruiken?
Ik klopt het dan dat ik 180 ml karnemelk op 9 liter kaas nodig heb?
Merci voor het meedenken..
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (243)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 03 Mar 2019, 15:26

Houdbare karnemelk? Kweet niet... lijkt me niet? Dat lijkt me geen actief zuursel?

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Zo 03 Mar 2019, 17:30

Ah ok..dan maar met het half rijpe zuursel :|
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 03 Mar 2019, 17:36

Ja, jammer... misschien wat langer laten zuren nog, als je het aan de melk-voor-kaas toevoegt? En iets meer toevoegen? Zouden zo mijn 1e gedachtes zijn... En alles noteren he :ugeek:
Kan je het kaas maken niet nog een dagje uitstellen? Of een kaas maken waar je yoghurtferment voor nodig hebt? Of heb je dat ook niet?

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Zo 03 Mar 2019, 18:03

Niets van dat alles en de melk was al besteld :problem: is ook al gearriveerd :geek: eigenlijk er helemaal vanuit gegaan dat die karnemelk het wel zou doen. tja, wat langer laten aanzuren had ik al bedacht. En ik begin morgen gewoon lekker laat :mrgreen:
De ferment heb ik rechtstreeks in de fles gedaan, houdbare Franse biomelk die ik op twintig graden had gebracht. Nu staat hij in de buurt van de kachel, nou ja anderhalve meter er van af niet te koud iig.
Normaal is het 10 ml per liter toch. Zou ik nu vijftien kunnen doen :think: het moet ook weer niet té zou worden..

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Ma 04 Mar 2019, 11:35

Nou het zuursel kwam net als dikke karnemelk uit de fles dus ik denk dat het wel goed is. Iets meer gedaan in de melk gedaan en nog warm ingepakt die emmer zodat het een ruime tijd neemt af te koelen tot strem temperatuur.Afbeelding

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 04 Mar 2019, 12:22

:thumbup:

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Ma 04 Mar 2019, 12:55

appelvrouw schreef:Nou het zuursel kwam net als dikke karnemelk uit de fles

Het was zelfs zo dik dat ik het amper in die ijsblokjeszakjes kreeg :roll: enfin het zit er in.
En mijn yoghurt is weer eens helemaal gelukt..in dat ding van Thea en dan in de koude logeerkamer maar warm ingepakt in drie fleecedekens met ergens een hete kruik ertussen. De kruik was nog warm zonet. Ruim twee liter melk verhit en weer afgekoeld voor de koffie net en ook een klappen halve liter room afgeschept, ik kreeg vandaag wel waar voor mijn vier euro, het was zeker twaalf liter. De koeien waren een weekje buiten geweest, ik weet niet of ik dat terug zal proeven.
Ja ik noteer zoveel mogelijk..gewoon in een schriffie, handige dingen :thumbup: Afbeelding

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Ma 04 Mar 2019, 19:20

Heb ook weer stremsel en zuursel besteld, bijna ready to take of......ga de komende dagen eens even dit forum uitpluizen om eens te bedenken wat ik ga maken.

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Ma 04 Mar 2019, 20:59

Oeh leuk Nas!

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.