Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Re: Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor appelvrouw » Di 05 Mar 2019, 23:07

Ricottakaasje verse kruiden
Afbeelding
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Do 07 Mar 2019, 13:31

Oeh, die ziet er mooi uit!

Edit: ik heb bij mijn ouders melk besteld. Hun boer heeft warme melk en dat is veel vetter. Zaterdag komen ze. Zondag wil ik dan nog een parmezaan maken. Verhip... dan is de melk 2 dagen oud. Is dat erg?

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Do 07 Mar 2019, 13:36

appelvrouw schreef:
appelvrouw schreef:Nou het zuursel kwam net als dikke karnemelk uit de fles

Het was zelfs zo dik dat ik het amper in die ijsblokjeszakjes kreeg :roll: enfin het zit er in.

Ik heb daar ook elke x zo verschrikkelijk veel ruzie mee joh... mijn trechter duw ik nu verder naar beneden dan de opening eigenlijk toelaat. Dan gaat het veel beter. Heb je normaal dan niet dikke karnemelk achtige praktijken? Ik weet niet wat normaal is. Heb nu 3 x zuursel gemaakt en het zag er eigenlijk alledrie de keren hetzelfde uit en kostte me net zo veel moeite alles in zakjes te doen.

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Do 07 Mar 2019, 14:01

Mellie mijn zuursel is normaal wel dikkig, maar dit was echt buiten proporties :) Het wilde gewoon niet in die blokjes zakjes lopen dat had ik eerder toch niet zo. Ik heb Lie gevraagd te helpen aan het zakje te schudden. Hoe hebben anderen dat?
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (243)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Do 07 Mar 2019, 14:17

Meestal loopt het bij mij aardig door, heb pas 1x gehad dat het amper tot niet wou. Ik roer het even goed voor dat ik het ga gieten, dat scheelt wel.

Mellie; warme of koude melk maakt verder niet uit voor wat het vetgehalte is. Het betekend 'gewoon' dat het net uit de koe komt. Dus getapt uit de tank terwijl de boer aan het melken is.
Die tank koelt, dus als je buiten melktijden komt dan zal het ook goed koud zijn. Anders kan hij (of zij...) het ook niet bewaren tot Melkunie, of welk bedrijf dan ook, komt. Of tot ze het zelf gaan verkazen, als het een zelfkazende boer is.

De ene boer voert anders dan de andere, en in de lente of zomer is het vetgehalte ook weer anders door vers gras (al dan niet aan ze gevoerd na het maaien).
Dus warm of koud heeft daar verder niets mee te maken.

Ik zou het na het ophalen erg snel goed koelen, in dat ijsbad wat je laatst had voor het afkoelen na het pasteuriseren. En daarna in de koelkast bewaren tot je de Parmezaanse gaat maken. Lijkt mij geen probleem. En anders pasteuriseer je het alvast, en bewaar je het zo. Dus niet rauw.

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Do 07 Mar 2019, 14:37

Is er iemand hier die geen zuursel gebruikt maar wei om te zuren? Ik heb dat nu bij 3 filmpjes gezien. Hoeveelheid: 1 eetlepel wei op 1 liter melk. Leek me ook wel makkelijk. Dan bewaar je steeds een halve liter wei van je vorige kaas. Ofzo.

Bijvoorbeeld deze (overigens bloedirritante betweterige gozer. Maar dat terzijde ;) ) https://youtu.be/lquJ5O6yPmA. Op 1.44. Ik krijg de link niet precies goed op de telefoon.
wees bevriend met kleine dingen

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Do 07 Mar 2019, 20:51

Ik weet alleen dat traditioneel bij Parmezaanze kaas wei van de vorige dag werd gebruikt als zuursel. Voor een eigen kaas zou ik het niet zo snel doen denk ik, wei is erg gevoelig voor besmetting met de verkeerde bacteriën, zeker als je er nog mee doorent.

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Vr 08 Mar 2019, 10:14

Ah. Okay Anna. Helder. Ik denk dat ik het voor verse kazen niet zo erg vind. Maar voor mijn Colby heb ik wel gewoon zuursel gebruikt.
Of nou ja. Het poeder. Zoals in Amerikaanse recepten meer gebruikelijk lijkt.
Wat niet gebruikelijk is, maar wat ik toch gedaan heb, is gewoon zout gebruiken in mijn Colby. Wat echt vet kak is hoor. Want dat remt het rijpingsproces. Maar ik was zo bezig met het omrekenen en de maatvoering, dat ik met mijn suffe kop dus het verkeerde zout gepakt heb. (Lichte huil)
Enfin. Als jullie dus potentieel watertanden bij onderstaand plaatje, weet dat het allemaal nog erg ‘learn by doing’ is. En de succesratio nog zeer onder voorbehoud ;)

Afbeelding
Colby op de voorgrond. Zachte geitenkaas die ik verder door laat rijpen volgens twee processen op de achtergrond. Ik ga na 1 week, na 1,5 week en na 2 weken van beide processen een kaasje aansnijden. En dan maar kijken wat t beste bevalt. :)
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (243)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 08 Mar 2019, 21:37

Ziet er top uit, ik ben benieuwd hoe het smaakt straks! Handige test zo :thumbup:

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Vr 08 Mar 2019, 21:58

Ik ben zeer benieuwd en hoop voor je dat het naar wens is. Zelf hou ik niet zo van verse kazen dus ik kom niet meeproeven ;) Houdt Mars van kaas?

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.