Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Vr 08 Mar 2019, 23:32

Hahaha. Had haar in eerste instantie niet eens gezien. De draak. Ze houdt vast van kaas, maar die krijgt ze niet. Wel wat wei af en toe. En dat vindt ze ook super. (Slobber, slobber, slobber)

Mbt verse kazen vs harde kazen. Waar ligt die grens eigenlijk? Een kaasje van 2 weken is vers. En van 2 maanden? Schijnt met die ‘hamburgertjes’ op mijn foto ook te kunnen. Tot 2 jaar zelfs, zag ik in een filmpje.
En denk es aan een feta. Geen standaard zachte kaas. Ik vind t lastig.
Of zit het verschil erin of een kaas geperst is of niet? Nou ja.
Ik hoop hoe dan ook dat ze idd lekker worden :)
Dan ga ik de recepten delen en neem ik wat mee naar de mtfd (misschien verander je nog van gedachten, Appeltje! :D )
wees bevriend met kleine dingen

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Re: Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor appelvrouw » Za 09 Mar 2019, 00:14

Jawel dat kan..ik hou wel van feta trouwens maar alleen in salade en zo. Maar bv niet van brie en aanverwanten. De lekkerste zachte schimmelkaas is toch schapenkaas. Vooral meenemen ik laat me graag overhalen ;)
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Za 09 Mar 2019, 20:13

Ooooooo prachtige kazen Charly!

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Za 09 Mar 2019, 21:24

:thumbup: daar doe je het uiteindelijk voor toch

Nasuada

Berichtdoor Nasuada » Zo 10 Mar 2019, 11:52

En voor het eerst yoghurt gemaakt, 750 ml melk van de boer, gepasturiseerd naar 40 graden gebracht, 2 eetl yoghurt vermengt met wat melk.
Dit bij de rest geroerd en in de warme thermosfles in een doos met mijn schapenvacht nachtje laten staan en voila. ..... heerlijkkk romige zachte yoghurt.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nasuada op Vr 15 Mar 2019, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Zo 10 Mar 2019, 14:08

Goed bezig Charly, tof project! :clap: Heel benieuwd naar de smaak. Welke recepten heb je gevolgd? Heb in je geitentopic nog een link gepost en vermeld dat ik nog wel een recept voor Goudse geit heb (van de kaasmakerij). Ik houd wel van zachte geitenkaasjes hoor, 'crottin de chèvre' bijvoorbeeld :thumbup:

Verschil vers of hard. Je kunt kaas op verschillende manieren indeling, op vochtgehalte, op stremmethode, op rijpmethode en vast nog wel meer en er is ook niet echt een harde grens in wat nou wat is. Kaas laat zich niet zo makkelijk in hokjes stoppen :D
- Zacht of hard is gebaseerd op het vochtgehalte, maar er zijn ook nog andere zaken die de textuur van de kaas bepalen. Brie en ricotta zijn bijv. zacht, Goudse is halfhard, parmezaan extra hard.
- Op basis van rijping kun je indelingen maken van verse, ongerijpte kaas tot kaas gerijpt door schimmels en bacteriën.

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Zo 10 Mar 2019, 15:19

Afbeelding

Mijn verbeterde kaaspers van de man gehad!
Zodat ik geen scheve kazen meer krijg
Dit knutselwerkje duurde beduidend langer dan de vorige noodgreep, maar dat was dan ook een noodoplossing (kaasdrama bij Goudse kaas toen al vermeld)

Afbeelding

Echt superblij mee!

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Zo 10 Mar 2019, 19:33

Goede actie..ziet er handy uit!
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Nasuada

Berichtdoor Nasuada » Zo 10 Mar 2019, 20:55

:clap: :clap: wooow goed bezig die man van je :thumbup:

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Di 12 Mar 2019, 22:52

Mellie! Prachtige pers zeg! Gefeli. :clap:

Ah, Anna, zag idd net je reactie in t geitentopic. Ik zal morgen wat recepten delen en mijn ervaringen tot dusver.

Tot nu toe gemaakt:
- ‘chevre’. Op Noord-Amerikaanse wijze. (Lekker, mild. Totaal geen geitensmaak. Meikaas-achtig, maar nog zachter.)
- vers geitenkaasjes a la Frans / Belgische methode. (Die laat je langer zuren en rijpen, buiten de koelkast. Die van een week oud inmiddels geprobeerd. Ontzettend lekker! Btje droog mss. Ik maak de volgende batch wat hoger.)
- Colby. Ziet er goed uit. Beetje sponziger dan ik van onze bijv Goudse kazen gewend ben. Over twee mnd (-1 week inmiddels ;) ) proeven
- Cheddar. Flinke kus! Iets niet helemaal goed gedaan met de wrongel. Ik denk dat ie nog niet droog genoeg was toen ik ben gaan persen. Dus heb er wat ‘butterfat’ uit geperst. Zonde! Maar verder ziet ie er goed uit. Duurt wel nog ff wat langer voor ik die kan proeven. Paar maanden.

Sowieso leuk om te doen in ieder geval.
Enfin. Recepten volgen!
wees bevriend met kleine dingen

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.