Kalkoen, moet je doen

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Re: Kalkoen, moet je doen

Berichtdoor Charly » Ma 10 Sep 2018, 11:28

Is toch een groterd geworden Nas! Netjes hoor.

Hier een schokkende ontdekking vanochtend. Op die neuslel van een kalkoen groeit haar!

Afbeelding

Ze kunnen er zelf niets aan doen, maar oioioi, ze scoren kwa uiterlijk echt akelig laag op de aaibaarheid hoor!

Zat trouwens gisteren dat filmpje van Swedish homestead te bekijken over het slachten van kalkoenen. Die van hem zijn lang zo volwassen nog niet, als die van mij. Als ik zo naar die lellen etc kijk iig. Maar ze lijken wel dikker... misschien moet ik toch wat meer / vetter gaan voeren? Ze hebben nog een dikke anderhalve maand te gaan.
wees bevriend met kleine dingen

Charly

Berichtdoor Charly » Za 13 Okt 2018, 12:06

Nou, hier was het bal vanochtend bij de heren! Vechten joh! Ze hangen dan bij mekaar in die lel. Tot bloedens toe zeg. Naarlingen.
Ik eerst roepen: Oi! Kappen!
Totaal geen effect.
Toen de 10L-emmer drinkwater over ze heen.
0 notitie van genomen
Toen de emmer zelf
Echt ze hadden alleen oog voor elkaar.
Toen ben ik ertussen gestapt (beetje huiverig trouwens) en van allebei de nek gepakt. Wilde eentje nog het lelletje van de andere niet loslaten! Ik heb em toen flink door elkaar gerammeld. En eindelijk liet ie los zeg. Allebei bloeden. Niet heel erg. Maar
Ook niet leuk. Een aan de ene kant van t hok gezet, ander aan de andere kant. En streng vermanend toegesproken. Ik draai me om, om het voer te pakken, en ze hingen mekaar alweer in de lelletjes. Nou, toen vond ik het welletjes!
De grootste agressor is er toevallig eentje wiens poot wat scheef staat, dus we hadden em al langer in de smiezen als potentieel. Hij zit nu apart en krijgt vandaag geen eten meer. Dat maakt het slachten morgen makkelijker.
Hij is morgen 194 dagen oud en voelt goed zwaar. We gaan hem wegen en laten de totalen weten.
Ik twijfel nog een beetje over dat laten versterven van het vlees. Dat is puur voor een intensere smaak toch?

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Za 13 Okt 2018, 21:51

Wat schrijf jij toch beeldend. Ik zie het helemaal voor me.niet leuk maar ik lach me slap.
Succes morgen.

Kruidenvrouwtje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Dordrecht

Berichtdoor Kruidenvrouwtje » Za 13 Okt 2018, 21:58

Kalkoen slacht kalkoen hmmmm stelletje lelletje trekkers
You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Charly

Berichtdoor Charly » Wo 17 Okt 2018, 14:21

@Nas @Kruidenvrouwtje Tnx voor het medeleven :D

Zit inmiddels aan een bakje kalkoensoep. Man. Dat is toch echt wel lekker hoor. :thumbup: Gelukkig maar trouwens, want heb van het karkas 9 liter kalkoen / groentesoep gemaakt, daarna vlees van de botten gepulkt en los van de botten in 24 uur nog 3L bottenbouillon getrokken. Van zo lang koken komt nl het collageen en de kalk en zo vrij, en da's goed voor iedereen, maar vooral voor dames bij wie osteoporose nou eenmaal meer op de loer ligt. Dan hebben we het nog slechts over het kaal gesneden karkas dus.

Want er zaten ook nog poten, vleugels en filets aan natuurlijk. Maar wacht ff. Ik begin bij t begin.

Het doodmaken zelf was erg vervelend. Dat is nooit leuk natuurlijk, gelukkig maar. Maar bij een kip geven we een klap met een stok tegen z'n achterhoofd, en dan istie buiten bewustzijn en laten we hem leegbloeden. Maar zo'n kalkoen heeft een veel hardere klap nodig voor hetzelfde resultaat, en dat ging helaas niet meteen in een keer. Dus daar waren we best ff naar van.
Volgende keer hakken we met een (ander) bijltje, en moet in een keer zijn lelijke kale koppie eraf. Dan is het zeker in 1 slag bekeken. Ik ga binnenkort toch naar Jorieke, en dan vraag ik even hoe zij precies slaan (hoewel ze dit wss leest, dus ik mss al eerder antwoord krijg, hahahha) met die bijl bedoel ik. Ik kan me voorstellen dat ie zijn nek nl niet mooi stil wil houden op het moment supreme. En ik die zijn kop vasthoud terwijl mijn lief de bijl hanteert, lijkt me ook niet zonder risico voor mijn 10 geboden zegmaar :think:

Na het leegbloeden en verwijderen van kop, hebben we hem ca anderhalve minuut in water gedompeld van 65 graden, zodat we em konden plukken. Tring wat een werk is dat toch zeg! Vooral nu in de praktrijk aan het blijken is dat we alleen de vleugeltjes en poten met vel eten. Dat gaat dus de volgende keer anders! (Je leeft, je leert :) ) Toen de 'nasties' eruit geschept, bwaaa, dat voelt dan zo warmig en glibberig en ruikt toch wat onprettig. Niet het beste momentje. Hoewel wel machtig interessant verder altijd hoor. Dat gaat verder precies zo als bij een kip, alleen een flink formaat groter. Heerschap woog 'schoon' (dus veer- en binnenkantloos) 5,6 kg.

Nog wat meer maten en gewichten?
Hiero dan:
1 Poot-met-dij/heupstuk: 720
1 Vleugel: 280
1 Borstfilet: 540
Karkas: 1,3 kg (nek zit daar ook bij. Zit erg lekker en best veel vlees aan!)
Staartje: 54 gram (niet gebruikt, ik sneed in die vetklier, en was bang dat die geur zou gaan overheersen)

De filets hebben we in 3en gesneden, ga ik schnitzels van maken. Lekker even door de paneer en dan de pan in. Gaan goed worden!
En gisteren een poot geprobeerd te eten met zijn tweeen. Ik had em even aangebraden in mijn allergrootste koekenpan kleine min of 10 denk ik, en toen met het huidje naar boven op de braadslee van de oven gelegd op allerlei groenten en piepers. Dikke 40 min in de oven op 220 graden, was erg erg erg lekker. Het vlees is donkerder dan van kalkoen uit de super. Heeft ook meer body, maar zeker niet taai. Smaak is zwaarder, meer vogelig, bijna richting wild. En het was dus veel. Te veel, en we hebben heus ons best gedaan. :D Mijn lief eet er vanavond nog van, en ik ga een dagje vega. Ook wel es goed. Huid was trouwens op plekken te hard geworden, dus hebben we niet allemaal op kunnen eten.

Viel verder nog wat op? Ja joh. Hij was vet! Echt moddertje vet. Ik heb bij het slachten al flink wat weggesneden, op sommige plekken zat gewoon een laag van zeker een cm blubber. Ons oven-gerechtje van gisteren was daardoor ook best aan de vette kant, de groentjes & piepertjes bedoel ik dus, wel vies lekker. Denk echter dat het voor de eigen vetreserves geen goed idee is om dit nu dagelijks te eten... :mrgreen:

Nog andere zaken? Nou, we hebben nog 2 heren te gaan. Zal 1e weekeind nov worden dat we daar tijd voor hebben. Komt vast goed!

Volgend jaar weer?
Kwa smaak zou ik zeker ja zeggen. Het is echter wel een flinke klus. Ze eten echt anders dan kippen, zijn vooral als kuiken erg bevattelijk voor vanalles en nog wat, en worden groooot dus je moet met huisvesting ook echt wat anders regelen dan voor kippen. Dus deze gaan we in de 'overwegingen voor 2019' meenemen. To be continued!

Kruidenvrouwtje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Dordrecht

Berichtdoor Kruidenvrouwtje » Wo 17 Okt 2018, 17:24

Fijn dat het gelukt is. Hopelijk zijn ze nu weer allemaal rustig.

Als je toch eigenlijk weinig vel eet zou ik hem de volgende x villen en niet plukken.
You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Wo 17 Okt 2018, 19:31

Ik dacht hetzelfde KV, dat maakt het allemaal een stuk gemakkelijker. Het gevogeltevet is volgens mij trouwens dan best wel weer goed voor je dit in tegenstelling van vet van rood vlees. Wat bedoel je nu met die bouillontrekkerij, hoelang zou je moeten trekken om de goede stoffen in het soepwater te krijgen? En kan je dat ook doen met een gebraden vogelbeest?
Wij hebben gisteren de haan geslacht en laten het braaf 3 a 4 dagen besterven volgens aanwijzingen van de buurman. 2,5 kilo was ie, maar dat is natuurlijk enorm oftopic :oops: :P
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Charly

Berichtdoor Charly » Wo 17 Okt 2018, 23:06

Yow Appeltje.
Bottenbouillon moet minimaal 24h op staan. Kan van elke soort botten, maar liefst van eigen farm zodat je zeker weet dat je ook echt goodies onttrekt en geen nasty pesticiden. Altijd 1 of 2 eetl azijn toevoegen, dat helpt met onttrekken. Kan ook van al gebruikte botten in gebraad oid. En ook zaken als vel etc kook je gerust mee.

Hier een lange video. Erg VS maar een van de helderste vind ik
https://youtu.be/2HsWorn0FMY

Van kalkoen werd de bouillon erg krachtig. Volle smaak. Soms is tie echter behoorlijk flauw, dan is het echt een basis voor een soepje. En kan je het bijv gebruiken om je tomatensoep mee te maken of als basis voor eender welke soep.

Het is dus mogelijk om eerst soep te trekken (uurtje of twee a drie) van een karkas. Daar het vlees vanaf te halen, en dan van de botten nog bottenbouillon te maken.

Hm. Gaat wel erg over bottenbouillon nu. Zal dit morgen ff naar ander topic zetten. Nu te moe. :)

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Wo 17 Okt 2018, 23:15

Ok helemaal begrepen, merci! Ik ga trouwens maar vast een kalkoen bestellen bij mijn buurman.. zijn clubje kalkoenen loopt lekker te kloekoekloeken hier aan de overkant ik vind het zeer lollige beesten.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Wo 17 Okt 2018, 23:22

Appelazijn is het beste overigens voor bottenbouillon, maar indien geen keus, is gewone ook prima.

Wat een klus geklaard zeg Charly. Petje af.
Ik wil ook een kalkoen. Maar krijg een vis niet eens voor elkaar gebedeld bij de man, dus denk dat ik deze wens ook op mijn buik kan schrijven. Blijf de kalkoenposts met interesse (en vooruit, ook jaloezie!) meelezen.

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.